Column: een ode aan Gran Turismo Sport’s online systeem

Auteur: , 18 Reacties
GT Sport online systeem

GT Sport mag er dan niet zo compleet uitzien als voorgaande delen, maar man, wat steekt het online goed in elkaar.

Gran Turismo Sport is vandaag alweer een weekje te verkrijgen in de winkels. De nieuwe titel van Polyphony Digital zorgt voor veel rumoer in de racegamewereld. Het spel voelt voor de echte GT-fan in het begin vaak wat incompleet aan, want er zijn letterlijk honderden wagens en tientallen circuits van de aardbodem verdwenen.

Natuurlijk kan en wil ik, zelfs als Gran Turismo-fan, dit beleid niet met liefde gaan verdedigen. Desalniettemin was ik dankzij positieve indrukken tijdens de gesloten én open bèta positief gestemd over de weg die PD bewandelt, waardoor de drang (te) groot was om afgelopen week de game niet in huis te halen.

De focus ligt in dit spel voornamelijk op online racen. Natuurlijk kun je rijlesjes volgen in je eentje (aanrader voor alle beginnende coureurs), eenzijdige missies voltooien en zelf races opzetten tegen de AI, maar het grote genot zit ‘m toch in de vele online lobby’s, de drie dagelijkse races in Sport Mode en de officiële kampioenschappen die binnenkort van start gaan.

GT Sport

Met name Sport Modus is een fijne verwelkoming ten opzichte van andere online racemodi in spellen. Allereerst is het aan jou om het circuit te leren kennen en snelle rondetijden neer te zetten. Lukt dit niet, dan is dit geen probleem. Je wordt namelijk na de kwalificatie in een lobby geplempt waar coureurs een vergelijkbaar niveau hebben.

Polyphony Digital heeft hiervoor een speciale prestatiebeoordeling ingesteld: ben je een groentje, dan krijg je het niveaulabel R (Rookie) opgespeld. Een iets betere coureur verdient het label D, een degelijke racer C en dit gaat door tot A en supercoureurs die S meekrijgen.

Ik hoor je al denken: “maar zo heel bijzonder is dit toch niet?” Klopt, er zijn games die een verkapt systeem hiervan hebben, maar desalniettemin is het handig. Gran Turismo Sport gaat echter nog een stap of twee verder dan enkel je raceniveau. Ook je sportiviteitsniveau heeft strekkende gevolgen voor je online races.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de fotomodus...

Ben je een totale lul online, dan kom je terecht in de laagste SB categorie E. Hierin vind je het uitschot van de online racewereld waar naar hartenlust gebotst, afgesneden en gebumperkleefd wordt. Net zoals bij de prestatiebeoordeling zijn de niveaus D, C, B, A en S aanwezig. Wat het nog mooier maakt, is dat deze wegpiraten nooit terecht kunnen komen in hoge prestatiecategorieën, omdat een lage SB (sportiviteitsbeoordeling) dit simpelweg niet toestaat.

Gran Turismo Sport kan dus net zo serieus zijn als je zelf wenst. Op papier maakten deze regeltjes mij in eerste instantie niet uit. Na enkele uren in het spel te hebben gestoken, weet ik echter wel beter. Perfect is het zeker niet, maar Polyphony Digital doet haar uiterste best om mij de races en tegenstanders te geven die ik verdien.

De races die je meemaakt in verschillende SB-categorieën verschillen enorm van elkaar. In de eerste wedstrijden is de kans groot dat je in de eerste of laatste ronde nog een flinke duw kunt verwachten, maar vermijd je potentiële ongelukken, rijd je alleen de racelijn en houd je je neiging om een divebomb te doen in, dan kom je al snel in races terecht waarbij je intense gevechten meemaakt, waarop het écht aankomt op ‘racecraft’.

Het systeem lijkt een verbetering van iRacing’s systeem. Gran Turismo richt zich echter als eerste titel met dit systeem op het grote publiek. In een jaar waarin ik persoonlijk vaker wel dan niet online aan de kant of in de grindbak ben gebeukt in (serieuze) racegames zoals F1 2017, Project CARS, DiRT (Forza 7 hierboven) et cetera, is Gran Turismo Sport een verademing. Het probleem wat al deze racetitels hebben, is dat er geen reprimandes staan op het compleet overhoop halen van je tegenstanders.

Persoonlijk merk ik dat de drempel om toch even een tikje te geven aan de tegenstander hierdoor enorm laag ligt. Je komt er toch mee weg, want als er al een penaltysysteem in zit, dan zijn de straffen óf te licht, of worden je misdaden lang niet altijd geregistreerd.

Mocht je nog twijfelen over het in huis halen van Gran Turismo Sport, vraag je dan het volgende af: “wil ik echt op het puntje van mijn stoel zitten iedere race, heb ik de motivatie om mezelf te verbeteren als coureur én ben ik ervan overtuigd dat racen over het algemeen een no-contact-sport is?” Heb je een meerderheid van deze vragen met een volmondig ja beantwoord, ren dan als de wiedeweerga naar de winkel en tot snel!



18 reacties

Klinkt inderdaad geniaal. Ik ben al lang geen gamer meer maar ik heb GT5 en GT6 helemaal kapot gespeeld online en er is niks vervelender dan die eikels die je race totaal verneuken. De M. Rossi’s van GT zeg maar.
@kapiteinaudi: idd daarom heb ik ook zo’n hekel aan online gamen laat maar lekker in me playseat tegen de playstation racen. Inplaats van tegen die figuren die het leuk vinden heel langzaam te rijden of tegen het verkeer in of wat dan ook.
Dat klinkt an sich prima. Toch vraag ik mij wel af hoe iemand in zo’n SB-categorie wordt ingedeeld. Als dat puur op basis van contact met anderen gebeurt, vraag ik mij af of iemand na een paar ongelukkige fouten niet tot in den treuren gedoemd is om tussen de Maldonado’s te rijden.
@Edge: klopt, het kan weleens gebeuren dat jij een flinke duw krijgt en vervolgens een daling in SB krijgt. Wanneer je echter een beetje kijkt wie je voor en achter je hebt racen, moet en kun je proberen om een inschatting te maken van hun rijgedrag.

Vaak moet je hierdoor zelf iets van het gas, maar je wordt naderhand beloond door een hogere SB en stijgt misschien wel een plekje als de tegenstander in de grindbak terechtkomt.
Ik heb deze week de ps4 in huis gekregen met project cars2, en gt sport. Ik was wat sceptisch over gt, maar nu ik dit online verhaal zo lees, ga ik het zeker eens proberen. Nu 1,5 avond met pc2 merk ik dat ik veel serieuzer met racen bezig ben als met gt5 of een f1 spel.
@koeckenbacker: Ik speel GT Sport online en PC2 offline. Imo de ideale mix 👌🏽
@87sandyd: ik denk dat dat een goede combi is. Het afstellen van de auto is ook andere koek als mijn oude gt5 op de ps3. Stuk serieuzer om mee bezig te zijn.
Bestaat iRacing nog steeds dan?
@parttimeautospotter: is nog steeds de go-to sim voor online kampioenschappen.
Forza heb ik helemaal grijs gespeeld wat een super race game!
Heb zelf project cars 2. Ik zat eraan te denken om GT ook nog te halen na alle positieve reacties. Maar mijn vrienden hebben GT niet en zullen het nooit halen (hetzelfde geldt voor project cars). Dus online zal minder leuk zijn. Gelukkig heeft project cars een enorme career mode.
Ik ben GranTurismo speler van het eerste uur. Maar de laatste paar delen konden me absoluut niet bekoren. De nieuwe ziet er wel prachtig uit en rijdt aanzienlijk beter. Echter die beta zat zo vol met rare bugs en support voor Fanatec sturen ontbreekt(!). Daarom kan GT voorlopig nog niet tippen aan AssettoCorsa wat mij betreft.
ik moet toegeven dat het bijzonder vervelend is in Forza dat je continu van de weg word gereden, mijn favo online race is de GT endurance maar als je daar in bocht 1 al een lekkere tik krijgt ben je weer klaar voor de komende 20 minuten.
Snelheidsbeleving is nog steeds drama, eveneens die stofzuiger geluiden. Wageninstellingen zijn nog steeds briljant
Mooi staaltje racen in de onderste video!
Misschien late reactie maar wat als je ingedeeld bent in de laagste categorie en wilt toch serieus racen daarna. Kan dat? Of zit je voor altijd bij het uitschot?
@rammillius: Nee, als je in de laagste categorie zit, kun je maar beter zorgen dat je eruit komt. Desnoods een paar races voor backmarker spelen en de SR sectoren probleemloos af te werken.
@rammillius: Het is zeker nog mogelijk om je omhoog te werken. In de lagere SB categorieën moet je echter meer oppassen voor je tegenstanders, aangezien zij zich uiteraard minder netjes gedragen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).