Column: The Last Jedi is een smeulend hoopje Disney-stront

Leia is ook teleurgesteld
Thanks Disney…

Recensenten waren lovend over Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi, maar als levenslange Star Wars-fan was ik nog nooit zo depressief als tijdens de credits van die film. Recensenten waren positief, maar de fans zijn woest. The Last Jedi is dan ook de slechtste Star Wars-film ooit gemaakt en ik twijfel zelfs of ik de Ewok-films en de Christmas Special daar bij moet rekenen.

Lichte spoiler altert! Oh, en lichte fanboy-haat alert…

De ultieme set-up
J.J. Abrams kreeg in 2015 (toen al onder Disney) de onmogelijke taak om de Star Wars-franchise nieuw leven in te blazen. Het resultaat, The Force Awakens, was een moderne, vermakelijke en hele toffe Star Wars-film die zijn mannetje stond anno 2015, maar die tevens de magische sfeer van de klassieke franchise in leven hield. Ja, de film leek wel erg veel op A New Hope, maar hey, if it ain’t broke…

The Force Awakens introduceerde nieuwe helden en een hoop interessante, mysterieuze plotlijnen. Wie zijn Rey’s ouders? Wie is Supreme Leader Snoke? Is Kylo Ren eigenlijk toch een good guy? Waarom leeft Luke in zelf opgelegde ballingschap? Wat gaat de Rebellion doen?

[gv data=”sGbxmsDFVnE”][/gv]

Nu Rian Johnson de teugels in handen heeft, zou je denken dat hij – in lijn met de trilogie-structuur van de films – in elk geval antwoord geeft op sommige vragen; die vragen in elk geval erkent. Wat blijkt in The Last Jedi? De vragen die hij beantwoordt, worden dusdanig verwaarloosd en onttrokken van enige vorm van nuance of diepgang. Daarnaast blijft een groot aantal vragen onbeantwoord met geen enkele mogelijkheid om deze nog te beantwoorden in een sequel omdat een aantal mysterieuze personages op belachelijke wijzen sterven. Hij verbrandt met andere woorden alle bruggen die J.J. Abrams zorgvuldig bouwde.

Luke, I am your matriach

Weet je wat mijn favoriete Disney-film aller tijde is? Pirates of the Caribbean. Het was een frisse, big budget actiefilm met genoeg humor, gevechten en een interessant verhaal. Vervolgens melkt de mediagigant de franchise zo hard uit, dat er met het tachtigste deel (nu in de bioscoop) nog steeds ieder jaar een nieuwe flutsequel uitkomt. Hetzelfde gaat gebeuren met Star Wars.

Nog erger is het feit dat The Last Jedi zo geforceerd kindvriendelijk en politiek correct is, dat mijn solide lichtzwaard binnen de eerste minuten van de film slap werd. Ieder gewichtig, emotioneel moment wordt vroegtijdig afgekapt door absurd geforceerde humor. Elk greintje authenticiteit moet worden gecompenseerd met lijnen dialoog of handelingen die nog te slap en flauw zijn voor het vervolg op Bambi. Iedere epische scène wordt respectloos ondergescheten door Rian Johnson en de mafkezen van Disney.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de politiek correcte ongein van het Amerikaanse bedrijf. Waarschijnlijk stond er in Johnson’s contract dat er in elk frame van de film in elk geval één vrouw en/of één persoon van niet-westerse komaf moest zitten. Serieus, waar zowel de originele trilogie als (in mindere mate) de prequels nauwelijks vrouwen en niet witte mannen bevatte, wordt in The Last Jedi pijnlijk duidelijk hoe zelfbewust de franchise is geworden.

Ineens wordt iedere autoritaire positie binnen de Rebellion door een vrouw bekleed. Begrijp me niet verkeerd, go diversity en go vrouwen! Het probleem is dat ‘diversiteit’ zo hard naar de voorgrond is geschoven, dat logische casting en een geloofwaardige verdeling van belangrijke rollen volledig door de plee is gespoeld.

[gv data=”Q0CbN8sfihY”][/gv]

Wacht… wat?!
Voor degenen die de film nog wel graag willen zien: stop vanaf hier met lezen want ik moet het nog even hebben over wat inhoudelijke keuzen van Johnson…

Allereerst moet ik zeggen dat The Last Jedi de meest unieke Star Wars-film is die ooit is uitgekomen. Maar dat anders niet altijd beter is, wordt in de eerste minuten al duidelijk. Aan het einde van The Force Awakens zwelt de muziek op. Rey heeft Luke ein-de-lijk gevonden en de ontmoeting tussen Jedi-legende en Dinsey-prinses vindt eindelijk plaats. Ze reikt haar hand uit, daarin vasthoudend Luke’s oude lichtzwaard. The Last Jedi gaat direct hierna verder. Wat doet Luke? Hij smijt zijn zwaard over zijn schouder en loopt zwijgend weg.

Op dat moment wist ik al dat het goed mis was. Veel van deze prachtig opgebouwde momenten werden zonder enige vorm van smaak overboord gegooid. Het was alsof Johnson online alle fantheorieën heeft gelezen, om vervolgens het exacte tegenovergestelde te doen. Leia die als Mary Poppins door de ruimte vliegt? Luke die – nadat hij als enige in het universum het goede in Darth Vader zag – nu bij de eerste twijfel zijn padawan Ben Solo wil vermoorden? Finn’s epische zelfopoffering die op het laatste moment wordt gedwarsboomd voor een f*cking kusje?!

Werkelijk, de film zat vol met dit soort momenten. Het is doorgaans een toffe prestatie om te spelen met de verwachtingen van het publiek. We willen immers nooit al precies weten wat er gaat gebeuren. Toch laat Johnson zien dat zelfs de meest verrassende en spectaculaire momenten (Force hologram, iemand?) verpest kunnen worden door waardeloze verhaaltechnische beslissingen. Als Luke na harde inspanningen zou overlijden, waarom ging hij dan niet gewoon in persoon naar Kylo Ren toe? En waarom moest Luke weken trainen onder leiding van Yoda terwijl Rey na een korte meditatiesessie en het kijken in een trippy spiegel opeens de bom is?

Kortom, The Last Jedi zat vol met moment die episch waren, maar vrijwel allemaal direct onschadelijk werden gemaakt door flauwe, vaak tergende humor (uitzonderingen daargelaten). Recensenten stellen dat Johnson respect heeft voor de serie. Ik vind dat hij Star Wars in alle glorie heeft verkracht. Recensenten stellen dat The Last Jedi de meest bijzondere Star Wars-film is. Ik vind dat een auto met vierkante wielen niet beter is dan een bolide met ronde banden. Recensenten noemen The Last Jedi ‘de ultieme Star Wars-film’ en ik noem het een smeulend hoopje stront.

Foto @Imgflip/Ted Collins

9 reacties

  1. ben het hier roerend mee eens. ’t is een grote hoop makkelijk geschreven troep. Alles hangt van toevalligheden aan elkaar en het verhaal gaat werkelijk nergens heen. ’t enige pluspunt is dat sommige scenes visueel echt prachtig zijn en dat de acteurs hun stinkende best doen om er nog wat van te maken.. maar het plot is afgrijselijk. ik heb 2 maanden van tevoren kaartjes gekocht voor de premieredag en toen ik alle recensies daarna las dacht ik dat ik een andere film had gezien… zo’n enorm verschil met wat ik ervaren heb…

  2. Werd hier TLJ eerder nog als ‘ ultieme Star Wars film’ beschreven, zo kan de wereld ineens veranderen… Ik heb eerder een reactie geplaatst onder dat andere artikel waarin ik schreef de film niet te zullen gaan zien, althans niet in de bioscoop. Dat laatste heb ik inderdaad niet gedaan, maar via een streaming site alsnog de film bekeken. Waarom? Tja, eigenlijk om toch een eigen oordeel te kunnen geven. Zoek maar eens via YouTube en de vlogs met zware kritiek vliegen je om de oren. Nu ben ik na het zien van de film toch wat milder geworden ten opzichte van eerdere kritiek. Niet dat ik het een hele goede film vind, integendeel: de film oogt behoorlijk chaotisch en gaat vaak van de hak op de tak verder. Vreemde dingen, zoals een cruiser zonder brandstof (?) en Mary Poppins die voorbij komt vliegen. Daarnaast is de humor in de film wisselend en maar soms erg funny, maar dan toch weer te voor de hand liggend. Op een Engels forum schreef ik lang voordat de film uitkwam al over het feit dat Disney de franchise de nek omdraait. Dat werd daar in veel gevallen niet gewaardeerd, getuige de kritiek welke ik over mij heen kreeg. Ik vind het vervelend om te constateren dat ik gelijk heb gekregen, iets waarvoor ik angstig was omdat Star Wars sinds mijn jeugd een grote liefde en passie is. De oude trilogie blijft nog altijd in mijn ogen de beste, maar dat is ook ingegeven door jeugdsentiment en een verlangen naar toen. Nu ik lees dat met name de ‘oude garde’ vernietigend reageert op dit deel uit het Star Wars universum zie ik deze groep voorgoed afscheid nemen van wat Disney nog gaat uitbrengen. We krijgen nog een film over Han Solo’s ‘jeugdjaren’ en dan niet te vergeten deel 9. Wat gaat daarin nog gebeuren? In principe zijn alleen Rey en Kylo Ren nog over. Waarom Snoke al zo snel vermoorden? We weten niet eens waar deze figuur vandaan komt, laat staan zijn plannen voor het universum? Nu ja, Leia heeft het tot nu toe overleefd, maar ik schrijf toch niets geks als ik mag aannemen dat in deel 9 ook zij niet meer present is? Of gaan we dan toch, geheel tegen de wensen van de familie in, verder met een computer animatie zoals in Rogue One? Gatver, het zal toch niet. Ik hoop dat de jongere generatie toch nog geniet van deze films, anders zou het wel heel erg treurig worden…

  3. Goed gesproken Yannick.
    Ik ben zelf ook een levenslange Star Wars fan (inclusief een grote SW verzameling) en helaas ben ik het 100% met je eens.
    Ik ben woensdag halverwege de film de bioscoop uitgegaan omdat ik het niet langer kon aanzien – en vervolgens de volgende dag weer terug gegaan omdat ik zo ontzettend graag wilde dat het allemaal wel mee zou vallen, maar helaas..
    Direct bij de eerste scene gaat het al mis. General Hux – in TFA nog een maniakale dictator die met het vuur in zijn ogen de troepen toespreekt – is nu ineens een stotterende dork die als een kleuter in de hoek word gezet door een ”prank-call” van Poe Dameron. Vervolgens gooit Luke zijn lichtzwaard weg en zien we de grumpy-old-fisherman een Space-Walrus melken. Weer een paar minuten later zien we Leia (Poppin Disguise (c) Disney) door de lucht zweven. Vervolgens komt er een bloed irritante Chinese tante (tja, de film moet ook in China $$ genereren) die de casino scene -het eerste verfrissende moment in de film- verpest met een hoop linkse propaganda en direct daarna krijgen we een kinderlijke Harry Potter achtige scene voorgeschoteld met die afgrijselijke “CGI” paarden.. Ik had de ene klap nog niet verwerkt en moest de volgende alweer incasseren. Een aaneenschakeling van onbegrijpelijke keuzes. Zelfs als je een parodie op Star Wars zou moeten schrijven zou je het zo gek niet kunnen verzinnen. Meer flauwe grappen dan de doorsnee Adam Sandler film. ”Force&Tricks” die de hele saga simpelweg belachelijk maken, terwijl Han Solo in de vorige episode nog zei ‘Thats not how the Force works!’ Het kwam ook als donderslag bij heldere hemel. TFA was goed, Rogue One was heel goed, dus alles leek onder Controle bij Disney. JJ Abrams bleef de fanbase voorafgaand aan TFA continue toespreken met teasers en posts om aan te geven dat het echt allemaal wel goed zou komen. Het was feitelijk immers ‘een film van 4 miljard dollar’. En ‘Star Wars was al die jaren toch min of meer in leven gebleven door de fanbase , dus die moest gekoesterd. Waarom dan nu ineens Russische Roulette spelen? Waarom geen respectabele script schrijver inhuren? Waarom een ”rookie” als Rian Johnson carte blanche geven op een prestigieus project als deze? Geld is geen issue, dus the sky is the limit. Het is nu precies een week geleden dat ik de film zag en ik ben nog steeds depressed , boos en verdrietig. Ik kan er niet over uit. Wat mij ook steekt is het feit dat op IMDb de film nog altijd een 7.8 userscore heeft, terwijl deze score aantoonbaar gemanipuleerd is ; de film had op woensdag ineens vele duizenden mysterieuze stemmen met de maximale score van 10! (op dat moment ongeveer 40% van het totaal) IMDb is op kinderlijk eenvoudige wijzen te manipuleren en daar heeft Disney handig gebruik van gemaakt. Gelukkig geeft Rotten Tomatoes wel een realistisch beeld van wat er daadwerkelijk speelt onder de fans. ”Star Wars” heeft met deze bizarre film een stuk van zijn magie verloren en dat mag niet onbesproken blijven. Disney heeft blijvende schade aangericht door zeer ondoordacht en nonchalant om te gaan met een van de bijzonderste kunstwerken van de 20e eeuw waarvoor George Lucas door voormalig president Obama zelfs is onderscheiden is met de ‘National Medal of Arts’. Het enige dat ze bij Disney zullen denken is ‘We make money not art!’

  4. Ik vond het gewoon een leuke film. Popcorntje, biertje, was lekker wegkijken. Het grote publiek vraagt om een scala aan Pirates of the Caribbeans 1 t/m …. Zelfde geldt voor Star Wars.
    Er worden gewoon knaken verdiend en dat doen ze heel succesvol. Waarschijnlijk ga je de opvolger ook gewoon weer kijken. Kleine tip, probeer er ook een beetje van te genieten. Die Porgs, hilarisch 🙂

  5. Nah, ik ben een Trekkie. StarWars heeft me nooit echt kunnen bekoren. Tot dat J.J. Abrams die drie delen maakte. Leuke films. Alles wat er voor en er na kwam kon me niet bekoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *