Consumentenbond: AH bonuskaart zo lek als een mandje

Bonuskaart Albert Heijn
Oh oh, problemen voor grootste supermarktketen van Nederland. Volgens de Consumentenbond is de bonuskaart zo lek als een mandje en liggen de aankoopgegevens van mensen op straat.

Wat is er precies aan de hand? Stel je even voor dat je precies wil weten wat iemand koopt bij Albert Heijn. Je kan dan in zijn koelkast kijken, of het gewoon vragen, maar je kan ook proberen om zijn/haar bonuskaart te pakken te krijgen.

Als je namelijk het nummer van een bonuskaart invoert op de website kan je zien wat er in het verleden gekocht is. Ook kan je het bonuskaartnummer invoeren in de Appie app onder ‘Mijn aankopen’.

Heel netjes is dit natuurlijk niet, maar het is de vraag in hoeverre mensen hier misbruik van zullen of willen maken. Het kan mij vrij weinig boeien wat anderen bij AH kopen en ik ga al helemaal geen moeite doen om bonuskaartnummers te achterhalen. In een reactie laat Albert Heijn weten:

“Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt anonimiteit in dat een partij niet beschikt over iemands persoonsgegevens. En aankoopgegevens zijn geen persoonsgegevens, dus Albert Heijn houdt zich aan de wet”

Persoonlijk vind ik het allemaal nogal overtrokken en vooral een hypothetisch probleem. Aluhoedjes en privacyvoorvechters zullen zich ongetwijfeld wel enorme zorgen maken. (via: consumentenbond.nl)

Nog geen reacties

  1. overtrokken? Ja en nee. Voor een individu zijn deze gegevens niet zo boeiend. Maar ik weet zeker dat als je morgen de bonuskaart gegevens van alle AH pashouders op de markt gooit je er minstes 1 miljoen euro voor krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *