Consumentenbond wil bedorven MB’s en beltegoed terug

Consumentenbond klaagt over vervallen beltegoed en mb'sOok legt ze in haar test andere trucs van providers bloot.

De Consumentenbond heeft deze maand de kwaliteit van belbundels en databundels voor mobiele telefoons getest. Het onderzoek draaide uit op een rondje ‘providers ontmaskerd’. Dit leidt ertoe dat de Consumentenbond nu een brief geschreven heeft waarin zij de politiek en providers oproept iets te doen aan het automatisch vervallen van resterend bel- of internettegoed aan het einde van de maand.

Zij vinden het bijzonder dat providers je wel bij laten betalen als je in de maand over de limieten van jouw databundel gaat, maar niet compenseert als je aan het eind van de maand minuten of MB’s overhoudt, zelfs niet als je die in een aparte bundel of buiten de bundel hebt bijgekocht. Zij vergelijken het met de Albert Heijn die na een maand een pot half leeg gegeten pindakaas ophaalt en je verplicht weer een pot te kopen als je de volgende maand weer trek hebt. Extra vervelend is dat die extra minuten vaak tot wel tien keer meer kosten dan de reguliere tarieven voor minuten in de bundel.

Langer geleden bood men wel de mogelijkheid geboden om MB’s en data te behouden. Klanten met zo’n abonnement hebben nu een stuwmeer aan tegoeden, die soms honderden euro’s waard zijn. Wanneer je echter naar een andere provider gaat moet je hier zonder compensatie afscheid van nemen. Dit vindt de Consumentenbond ook niet terecht. Overigens is het maar de vraag of de oproep om hier iets aan te doen zin heeft. De discussie speelt namelijk al sinds 2013.

Dit blijken niet de enige trucs die providers toepassen om de klant extra geld te laten betalen. Zo signaleert men dat providers gesprekken nog steeds afronden op hele minuten naar boven. Hiertoe kan jouw telefoonrekening wel 18% tot 30% hoger oplopen dan nodig.

Ook met de internetsnelheid lichten providers de consument volgens de test pootje. Zo wordt geadverteerd met een snelheid van een aantal MB’s per minuut. Dit is echter een theoretische snelheid. Als je de bundel bestelt krijg je niet de snelheid geleverd die je gekocht hebt. Je krijgt dan namelijk de praktische snelheid en die ligt stukken lager.

Overigens blijkt uit de test dat niet alle providers zo geldgericht zijn. Zo is jouw beltegoed bij Telfort 3 maanden geldig en ronden KPN en Ziggo niet op hele minuten af.
De hele test zie je hier.
consumentenbond-test-telecomproviders

2 reacties

  1. Ja, lekker slim. De prijs van het abonnement is gebaseerd op het feit dat je je bundel niet opmaakt. Wanneer je dus je tegoed mag houden aan het eind van de maand, en dus een goedkoper abonnement neemt zal dat binnen de kortste keren net zo duur zijn of duurder dan het abo dat je eerst had. Slim gedacht Consumenten bond.

    • @healey: Is dat zo ?
      Met die gedachten zou ook het huidige model waarbij je in de EU je iegen bundel kan gebruiken noiet mogelijk en zou dan ook te duur zijn en dus de abo’s ook duurder worden.
      De realiteit laat zien dat het niet zo is.

      Concurentie zorgt ervoor dat de te dure abo’s vanzelf uitsterven.
      Het is immers ook niet meer van deze tijd dat je die MBs kwijt raakt.

      We gaan het zien,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *