Coronacrisis: Dyson wint, McDonalds begaat flater

Supersize marketingblunder zorgt voor woedende reacties.

In deze tijd van Corona zijn veel bedrijven bezig met de vraag hoe zij kunnen overleven en hoe zij kunnen laten zien dat zij met hun klanten meeleven of zich in kunnen zetten in gevecht tegen de crisis.

Zo scoorde James Dyson wereldwijd punten. De oprichter van het gelijknamige merk op het gebied van luchttechnologie (in bijvoorbeeld stofzuigers) heeft namelijk op verzoek van de Engelse regering binnen 10 dagen een speciale ventilator ontwikkelt die Coronapatiënten kan helpen. De opdracht van 10.000 stuks kan begin april al geleverd worden. Daarnaast heeft hij beloofd nog eens 5.000 exemplaren van de Dyson CoVent, zoals het apparaat heet, te doneren aan internationale hulporganisaties. Het apparaat is overigens ook door andere medische partijen te bestellen.

Niet elk initiatief om in te spelen op de Coronacrisis wordt een succes. Dit heeft McDonalds in Brazilië aan den lijve ondervonden. Het bedrijf dat steeds meer technische ontwikkelingen ontdekt dacht namelijk met een social media campagne in te spelen op de instructies om afstand te houden en binnen te blijven. Dit deed zij door haar logo als volgt aan te passen.

Het logo werd ook in diverse social media campagnes gebruikt. De reacties waren vernietigend. In plaats van waardering en steun bleek het publiek vooral boos. Zo werd McDonalds verweten dat zij goedkoop scoorden. Ook kregen zij kritiek op het feit dat zij medewerkers zouden onderbetalen. Alsof dit nog niet genoeg was riep men het hamburgerconcern op om maaltijden te doneren en hun drive trough’s ter beschikking te stellen als testlocaties. Omdat de creatievelingen voorzagen dat een marketingdrama niet ver weg was heeft men de campagne stop gezet en snel geprobeerd alles te verwijderen. Dat is op internet natuurlijk geen succes…

Foto’s: MccDonalds en Dyson

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *