Daimler levert eerste energie-opslagunits uit

Auteur: , 10 Reacties
Mercedes accu

Daimler is begonnen met de levering van vaste energie-opslagunits voor voor privégebruik van mensen thuis via haar dochteronderneming Deutsche Accumotive GmbH.

Deutsche Accumotive GmbH werd in 2009 opgericht. Het bedrijf ontwikkelt en produceert accusystemen op basis van lithium-ion-technologie voor de hybride en elektrische auto’s van Mercedes-Benz en Smart. Nu stappen ze in een nieuwe markt, namelijk die van energie-opslag in woningen. De accumodules hebben een energiecapaciteit van 2,5 kWh per stuk en kunnen worden gekoppeld aan maximaal zeven andere modules. Dit creëert dan een energie-opslagunit met een totale capaciteit van 20 kWh. Bewoners van een huis met bijvoorbeeld zonnepanelen kunnen daardoor energie opslaan voor als de zon even niet schijnt. Ter vergelijking, de Tesla Powerwall heeft 7 kWh.

Volgens Harald Kröger, hoofd ontwikkeling van Mercedes-Benz Electrics/Electronics en E-Drive Mercedes-Benz Cars divisies, claimt dat er al veel interesse is in het systeem:

“There is tremendous interest in our energy storage units and we have already received numerous orders. Over the coming months, we will continue to expand sales both in Germany and on the international market.”

Vooralsnog is het product alleen in Duitsland beschikbaar, maar mocht het daar een doorslaand succes worden komt het vast ook snel naar Nederland. Klanten die nog geen zonnepanelen hebben om hun eigen energie op te wekken kunnen trouwens ook bij Daimler aankloppen voor een totaalpakket inclusief installatie.

In de toekomst zal de focus liggen op het uitbreiden van de capaciteit van de batterijen. Omdat je de batterijen in principe modulair kan inzetten, zijn ze zowel geschikt voor privé gebruik als voor inzet op grote schaal in de industrie. Daimler kijkt duidelijk naar de toekomst en de manier waarop we dan zullen (moeten) omgaan met energie. Dat ze serieus zijn, blijkt wel uit het feit dat er 500 miljoen Euro geïnvesteerd wordt in een nieuwe fabriek in Kamenz. Deze is volgens de planning operationeel in 2017.

Wat denken we hiervan? Liever een ster op je accu dan een ster op je grille?



10 reacties

2,5 kWh is veelste weinig. Seizoenseffect niet eens meegerekend. Vandaag hebben mijn panelen ruim 14 kWh opgewekt tussen 11 en 18:00u. En verbruik ik ongeveer 9 kWh gedurende de gehele dag. Zo draait nu, nu de zon niet schijnt, de wasmachine en de vaatwasser. Kijk ik tv en zet ik koffie. Ruim meer dan één accupakket kan opslaan.

Ja modulair enzo, maar begin eens met een pakketje van 10 kWh,.. En ga dan doorkoppelen naar 20, 40 en 80,. Wordt t laden van m’n Tesla óók mogelijk.
@postzegel: milieubewust hoor
@postzegel: Geezus Christ, lid van subsidieshop.nl?
@lekkaah: sinds wanneer zit er nog subsidie op zonnepanelen? En privé een tesla rijden levert ook geen subsidie op hoor. Alleen de motorrijtuigenbelasting is écht gunstig,..
Eneco levert in Nederland de powerwall van Tesla, 7kWh… Vorsprung durch … Oh nee, dat zijn die andere Duitsers.
Zeker niet optimaal, maar dat was de eerste Otto of Diesel motor ook niet. Als we toen Benz hadden weggevloekt met z’n 0,9pk (uit 984cc) rijtuig, haalden we nu niet >200pk per 1000cc (e.g. Hennessey; 1470pk, 7008cc)
via Android app
Autoblog is de Powerwall van Tesla vergeten. Heeft 7 kWh.
@stfu: thanks, die moet er idd bij, heb even een zinnetje toegevoegd.
Die van Tesla kost 6000€ . Wat kost die van Mercedes? Je hebt er wel 3 nodig om aan de 7kw te raken van Tesla.
Ik begrijp niet waarom autofabrikanten daar nu mee op de proppen komen… De technologie is toch helemaal niet nieuw?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).