4 opvallende uitspraken van Elon Musk

Elon Musk Code Conference
Gisteren hield Elon Musk een lange Q&A-sessie. De innovator gaf een reeks interessante antwoorden.

Momenteel is in Californië de Code Conference aan de gang en de Tesla– en SpaceX-bedenker beantwoordde daar een hoop vragen. De antwoorden waren niet zelden verrassend. We zetten de interessantste op een rij.

Onze realiteit is een simulatie van een andere beschaving
Helemaal zeker weet Musk het niet, maar hij schat zelf in dat de kans dat het niet zo is “één op miljarden”. De logica: onze eigen games hebben de evolutie doorgemaakt van Pong naar foto-realistische Virtual Reality-multiplayer-games. Uiteindelijk zal een beschaving ver genoeg geëvolueerd zijn om een simulatie te maken zoals onze realiteit. Het alternatief is dat alle beschavingen ten onder gaan. Dat acht hij onwaarschijnlijk.

Bekijk hier het uitgebreide antwoord:

[gv data=”2KK_kzrJPS8″][/gv]

Musk stuurt mensen naar Mars in 2024
Zijn letterlijke woorden: “If things go according to plan, we should be able to launch people by 2024 with arrival in 2025.”

Uiteindelijk moet de mensheid volgens Musk uitgroeien tot een multi-planetaire beschaving. De eerste stap om zo ver te komen: het produceren van krachtigere raketten, die in staat zijn enorme hoeveelheden spullen en mensen naar Mars te vervoeren. Zelf hoopt Musk over vier à vijf jaar voor het eerst de ruimte in te gaan. Hij wilde niet zeggen of hij van plan is Mars zelf ook te bezoeken. Verder denkt hij dat Mars het meest gebaat is bij een directe democratie – Musk zou immers Musk niet zijn als zijn visie zou stoppen bij de heenreis.

Mensen moeten een neurale laag krijgen
Musk stelt dat niet alle toekomstbeelden waarin Kunstmatige Intelligentie een belangrijke rol speelt even gewenst zijn. Om te voorkomen dat we straks de huisdieren van onze eigen computers worden, moeten mensen hun eigen “digitale laag” krijgen. Deze zou dan samenwerken met de hersenschors en het limbisch systeem om de “fundamentele input- en output-begrenzingen” van mensen op te heffen. Als voorbeeld van die grenzen geeft hij onze output op een telefoon: we typen zeer langzaam, terwijl we wel heel snel informatie kunnen opnemen.

Apple is te laat met de Apple Car
Naast interessante maar vooral theoretische beschouwingen kwamen er ook vragen over de tegenwoordige tijd. Musk zag zijn kans schoon de concurrentie weer eens flink te bashen. Quote:

I think they should have embarked on this project sooner. I don’t think they’ll be in production sooner until 2020. Is that too late? The sheer scale of automotive manufacturing is hard to imagine until you see the plants. The size of the industrial infrastructure is astonishing.

Verder zette hij de inspanningen van Google op dit gebied weg met “Geen concurrent, want geen autofabrikant”.

Het volledige, anderhalf uur durende interview bekijk je hieronder. Hier vindt je een playlist met losse filmpjes van de verschillende gestelde vragen.

[gv data=”Tz5n112jB4s”][/gv]

Nog geen reacties

      • @ghost: hoogst intelligente man die niet afwacht of op safe speelt maar het gewoon doet. En met succes. En elke genie is een beetje gek. Je moet ne eens in deze man verdiepen. Absoluut een visionair. Verbaast me dat de NLse media amper aandacht aan hem besteed. In Amerika komt ie regelmatig in het nieuws.

        • @stfu: heb je ook gehoord wat deze “genie” over mensen die auto rijden? En dat hij vindt dat de overheid alle gegevens zou moeten hebben over wie waar rijdt en wanneer? Dat is niet visionair maar het kapot maken van hele volksstammen. Hij heeft ongetwijfeld mooie dingen gebracht en gemaakt maar op je hoogtepunt moet je lekker stoppen. Je geld meenemen en genieten van je ouwe dag. Na je hoogtepunt kan je namelijk alleen nog maar vallen.

          • @ghost: elke genie zegt wel eens twijfelachtige dingen. Maar de dingen die hij doet, doet ie goed. Project Hyperloop begint ook al goed. En op z’n oude dag? Hij is nog jong en just getting started 😉 Ik zie geen andere automerk CEO zo boven het maaiveld uitkomen. Zijn vaak oude knarren met een air waar je niet om heen kan.

          • @ghost: leg eens uit waarom hele volksstammen kapot gaan als de overheid gegevens heeft wie waar rijdt?

  1. M.b.t. de apple car, meneer vergeet 1 de enorme aanhang die apple heeft en 2 de enorm gevulde bankrekening van apple.

    Hiermee zullen ze nooit te laat zijn.

    Sowieso beetje een domme statement. Het is nooit te laat. Anders had meneer nooit met het merk Tesla hoeven beginnen. Tenslotte waren al erg lang andere automerken.

    • @jackass266: de Apple generatie…. Genoeg geld voor een iPhone. Of ze genoeg hebben voor een auto vraag ik me af. Gezien de huidige cijfers is Apple zijn marktaandeel aan het verliezen.

    • @jackass266:

      Ben het met je eens. Er zijn vele malen meer mensen die een Apple Car alleen al zouden overwegen omdàt het Apple is, dan mensen die zouden overwegen überhaupt een Tesla te kopen. Mooie dingen die Tesla’s en dat moet je met Apple nog even afwachten, maar ontwerpen kunnen ze daar over het algemeen wel. Ik durf er wel wat op te zetten dat die toko het straks gewoon echt gaat fixen om een zeer gewilde auto in de markt te zetten.

      Los van ratio: Because Apple.

      • Ik denk dat dhr. Musk er trouwens diep van binnen helemaal niet zo gerust op is trouwens haha… maar ja, dat gaat hij nooit op tv zeggen:

        Quote die de kern wel raakt:

        “Als Apple gaat meedoen, levert dat meteen een interessante bijdrage op. Apple heeft de neiging om bestaande producten net iets anders te maken, waardoor je denkt: “waarom hebben andere fabrikanten dit nooit eerder bedacht?” Dat Apple geen ervaring heeft in de auto-industrie hoeft geen probleem te zijn: ze kunnen gemakkelijk kennis in huis halen. En zoals Apple eerder al aan de telecomwereld heeft laten zien: ook zonder ervaring op het gebied van telefoons lukte het Apple om in één klap de hele markt te domineren.”

        En een interessante uiteenzetting die hierop aansluit door Simon Sinek:

        https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA

        • @bietje: een gsm module in een iPod touch drukken of een auto maken zijn wel twee verschillende dingen. Dat de telefoon er zomaar was is leuke marketing voor het bedrijf maar afgelopen jaar deed Apple hier even een boekje over open op WWDC (niet tijdens de seminars). De iPad en iPod touch waren al klaar en op laatste moment werd geëxperimenteerd met een GSM module. De werkelijke reden dat de iPhone een aparte app voor bellen en aparte app voor sms heeft is was destijds eerder noodzaak dan een geniaal design. De iPad bleef nog even op de plank voor marketing redenen. Het is maar hoe je het brengt en blijkbaar hoe iedereen het interpreteert.

          • @bassx:

            Ik snap wat je bedoelt en je hebt geen ongelijk, maar jouw laatste zin slaat wel de spijker op z’n kop:

            “Het is maar hoe je het brengt en blijkbaar hoe iedereen het interpreteert.”

            Het zou me niet verbazen als ze straks de elektro-auto markt binnen komen vallen en daar een aanzienlijk percentage van gaan veroveren. Door in Apple-style een nieuw (vaak mooi, al verschillen smaken uiteraard) product te ontwerpen. Het met veel binnen gehaalde know-how over hoe auto’s in elkaar te schroeven, te gaan bouwen. Dit vervolgens met een bewezen marketing strategie aan de man te gaan brengen binnen een enorme bestaande klantenkring (lees: fanclub) die met open armen verlangt naar weer een nieuw Apple-product. Ze zijn niet te laat, maar hebben lang genoeg de kat uit de boom gekeken om te bepalen hoe zìj het willen gaan doen.

      • Hierna hou ik erover op (grinn)…

        Simon Sinek – Start with the Why (Ted Talk):

        “Here’s how Apple actually communicates – Everything we do we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?”

  2. Zal allemaal wel.. Ik wacht het geduldig af. Maar ik ken nog letterlijk niemand die zo’n model 3 heeft gekocht, iemand van jullie wel?

  3. Ja ik ken heel veel mensen die een model 3 hebben ge-preordered, blind, zonder dat ze er een hebben gezien. Het vertrouwen dat consumenten en beleggers in Musk hebben is ongekend zelfs nu de kwaliteit te wensen overlaat. Waarom? De snelheid van iteraties. De beste man schiet betere raketten de lucht in dan Nasa. Van Apple heb ik de laatste 3 jaar geen fatsoenlijke innovatie meer mogen zien. Met de dood van Jobs is ook de innovatie begraven.

    • @schuimreus: Dat snap ik nu eens niet… Een ander automerk zou de cijfers van tesla eens moeten voorleggen. Ook meneer Musk die altijd in de toekomst kijkt, wie gaat de peperdure batterijpakketen betalen als ze stuk zijn of geen vermogen meer leveren. Ik ben benieuwd hoe de mensen denken binnen 15 jaar over Tesla. Ik vind het ook ongelooflijk hoe mensen zo kunnen opgaan in die soort van rage, ja zo noem ik het. Porsche zou eens moeten zeggen, we geven u een nieuwe boxermotor en pdk versnellingsbak die gegarandeerd binnen 10 jaar stuk is. En jij daar, ja jij daar meneer of mevrouw de consument, gaat dat mooi betalen. Even 35000 euro aub. Niet akkoord? Koop maar een nieuwe. Ik weet ook wel dat mensen regelmatig een nieuwe wagen kopen. Maar er zijn ook mensen die wat langer met een auto willen doen.

      Maar om terug te komen op Tesla’s of beter in het algemeen elektrische wagens. Ik heb dit jaar, in de Universiteit van Trier (Duitsland) een les of voorstelling gehad van 4 uur. Die mensen maken constant een studie over de evolutie van de auto-industrie. Dus je mag ze een beetje geloven denk ik. Zij hebben me daar wijsgemaakt dat de wereld in het algemeen niet klaar is voor elektrisch te rijden. Iemand zit hier altijd te reageren, elektrisch rijden is de toekomst… Stel dat heel China overschakelt op elektrische voertuigen heeft heel de wereld geen elektriciteit meer. Wel los dat dan maar is op ipv alles te roepen wat je eens aan een andere tafel op restaurant hebt gehoord.

      Dan heb je autonoom rijden… Dat is al helemaal een flop… Alles ligt klaar bij de fabrikanten hoor, dat is geen probleem. Voor alles hebben ze sensoren, camera’s, computers,
      … enkel zouden alle mensen van de aardbol moeten verdwijnen. Ze kunnen bepaalde zaken programmeren maar een computer of robot kan maar kan nooit het menselijke oog, gebaar, instinct vervangen. Stel je maar eens voor dat een verkeerslicht stuk is en er staat een agent. Wat moet de auto doen? Kunnen ze onmogelijk programmeren want de bewegingen van de agent is nooit perfect uitgevoerd of herkenbaar voor de computer. Een vriendelijke mens die u wil doorlaten? Wat programmeert men? Als je daar de oplossing voor hebt op al die scenario’s (en dat zijn er duizenden) ben je stinkend rijk zoals we zeggen… En voor enkel op de autostrade waar men ook veel gevaarlijke scenario’s kan hebben, autonoom te rijden dat vind ik ook al zoiets…

      Ik heb nu veel mensen hopelijk aan het denken gezet dat het allemaal mooi is maar ook vele, vele nadelen kunnen zijn in de toekomst.

      Ik heb als echte liefhebber van oldtimers en sportwagens ook een passie voor nieuwe technologie. Maar een elektrische/autonome auto dat zal nog lang duren voor ik dat koop… gewoon uit principe.

      Wij hebben in Oktober een BMW M2 besteld zonder de wagen te zien of te rijden. Dan weet je dat je een deftige wagen hebt. Een sportief karretje met een geluid, mensen een geluid… niets waar je als mens meer gelukkig wordt. Kom niet af met het feit mijn Tesla heeft meer koppel of trekt u BMW voorbij. Weet ik maar wat heb je eraan boys? Ook wist je op voorhand dat de BMW bochten kon maken. Dat kan men niet zeggen van de RS3 (mopjes, mopjes)

      Nog een subjectieve mening, hoe ziet dat scharminkel van een model 3 er nu uit? Goed voor de cx-waarde, slecht voor de ogen hoor. Maar ieder zijn stijl natuurlijk, niet boos worden. Het is mijn mening maar. Nu dit was een lange tekst als ik een schrijffout heb gemaakt, mijn excuses. Ook wil ik van de Tesla eigenaars of kopers een overtuiging vragen waarom ze die wagen hebben gekozen. Waarom ze het terug zouden kopen of net niet?

  4. Ik ben ‘ns benieuwd wie de echte vooruitstrevende innovator gaat worden, Apple en Tesla mogen beweren wat ze willen, er zal vermoedelijk iemand anders boven water komen, afwachten maar, de ontwikkelingen gaan hedendaags dan ook razend snel . . . , maar er is nog veel werk aan de winkel qua de geldwereld, dat moet eerst opgelost worden, anders komt er geen vooruitgang, wat de fabrikanten ook mogen beweren, zonder inkomsten kunnen zij ook niets doen . . .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *