Denkt Apple dat haar klanten achterlijk zijn?

apple-slechte-argumentatie-reparaties
iPhone-makers nemen hun klanten klaarblijkelijk niet al te serieus.

Apple heeft de twijfelachtige reputatie dat men niet erg vriendelijk is wanneer zij niet zelf de reparaties mag doen aan haar iPhones. Dat is logisch, want het miljardenbedrijf uit Sillicon Valley heeft een goedlopend business model gemaakt van de reparatie. Aangezien de prijzen van reparaties schrikbarend duur zijn wil zij hier maximaal verdienen. Klanten en andere reparateurs zijn daar uiteraard niet blij mee. In Amerika komt het zelfs zover dat men in sommige staten in de wet vast wil leggen dat fabrikanten de klanten in staat moeten stellen om hun eigen reparaties uit te voeren. Apple heeft inmiddels lobbyisten ingeschakeld om de wet tegen te houden en dat lijkt te lukken.

Aangezien een rechtszaak openbaar is komen ook de argumenten naar voren die de telecomgigant gebruikt om deze wet te stoppen. Op grond van die argumenten moet Apple haast wel denken dat klanten die bijvoorbeeld een iPhone kopen niet goed bij hun hoofd zijn. Nu beweren sommigen dat al jaren, maar dat de fabrikant daarin meegaat is toch jammer.

We geven een greep uit de argumentatie:
– Het is te gevaarlijk om de batterij te repareren aangezien klanten erin kunnen steken of prikken;
Uiteraard. Lithium-batterijen zijn natuurlijk zeer zeldzaam -not- en iedere iPhone bezitter kan niet wachten om zijn iPhone met steekwapens te lijf te gaan.
– Klanten brengen schade toe aan de hardware en zichzelf omdat ze ondeskundig aan de slag gaan;
Ook dit argument is volkomen logisch. We vliegen direct met schroevendraaier, hamer en tang op de iPhone af bij een storing. Daarnaast gaan we graag op zo’n manier aan de slag dat we daarna door kunnen met het opnemen van een horror over bloedende ledematen die door mislukte reparaties spontaan muteren.
Daarnaast zou het wellicht een optie zijn om instructies voor reparatie ter beschikking te stellen. Ook kan de verkoop van benodigd open- en sluitgereedschap weer een nieuwe markt zijn.
– Klanten zouden per ongeluk het scherm kunnen breken tijdens de reparatie;
Dit argument is misschien wel het meest lachwekkend. Klanten willen vaak juist de telefoon repareren omdat het scherm gebroken is. Bovendien zou je denken dat zo”n gebroken scherm juist weer handel is.

Ook de man achter de bekende internetsite ifixit moet lachen om de beweringen. “De grootste kans om tijdens een iPhone-reparatie gewond te raken is bij een gebroken scherm. Je kan je dan namelijk snijden aan de glassplinters” zo buldert hij.

Voorlopig is het de lobbyisten gelukt om de wet in een staat uit te stellen 2020. Benieuwd welke horrorscenario’s er dan op de plank liggen.

7 reacties

  1. Ze moeten wel. iPhone verkopen lopen terug. Moeten toch nog ergens geld weg schrapen om de aandeelhouders tevreden te houden. Huawei is zelfs Apple al voorbij en staat inmiddels op nr 2. Ben benieuwd hoe lang ze nog in de top 3 blijven..

    • ffw88: daar heb je gelijk in. Het helpt daarbij niet dat zij steeds minder klantvriendelijkheid laten zien. Als dat steeds minder vaak gecompenseerd wordt door een enorme innovatie lever je idd snel in.

    • @ffw88: Op de lange termijn zal dit soort praktijken consumenten steeds meer tegenstaan. Ikzelf zal mijn iphone volgende keer inruilen voor een android. Het voordeel van een langlopende ios updates weegt niet meer tegen het gesloten systeem op.

      • @vingers: Klopt, ik hoor links en recht steeds vaker gevallen van mensen die hun iPhone inruilen voor iets anders zoals een Samsung, Nokia, Huawei, Xiaomi. Ze zijn een beetje klaar met de arrogante houding.

  2. DOE FF NORMAAL !!!

    Weet je wat er met mijn garantie gebeurt wanneer ik mijn samsung tv openschroef …. mijn philips airfryer openschroef …. of het motorblok van mijn peugeot er uit hijs !!!

    En ja apple is zeker (te) streng … maar hier zo overdrijven is ook een vak !

    Ben benieuwd of ik garantie blijf houden wanneer ik zelf als KLANT een scherm van Huawei vervang .

    Tjonge jonguh

    • @dgh74: NEE DAS LEKKER

      Krijg je allemaal hobby knutselaars die zonder antistatisch matje er een vage ali express batterij in de iphone proppen.

      Bij schade naar de apple store om te janken.

      GEEN bedrijf accepteert dat !

      Wat een naive en domme mensen zijn er toch. Ik “mag” zelfs mijn waterkoker niet openschroeven of de garantie vervalt !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *