Deze auto zonder stuur rijdt eind 2015 rond in Gelderland

Zelfrijdende-auto-gelderland
Nog voor het einde van dit jaar moet de eerste zelfrijdende auto, zonder stuur, op de openbare weg in Gelderland te vinden zijn.

De Gedeputeerde Staten stemden vanmiddag in om een test met twee achtpersoonsauto’s zonder stuur of chauffeur uit te voeren op de Gelderse wegen. Op de route van station Ede-Wageningen naar de campus van de Universiteit van Wageningen zullen deze twee autonome auto’s op en neer gaan rijden, een afstand van ongeveer 6 kilometer.

Het gaat om twee (ontzettend lelijke, maar dat terzijde) auto’s met plaats voor acht personen. Het grootste nadeel is dat ze vooralsnog niet harder dan 50 km/u mogen rijden, al heb je daar waarschijnlijk niet veel last van. De N781 is namelijk een tweebaansweg. Dat wordt dus inhalen, even naar rechts kijken of er echt niemand achter het stuur zit en weer gas geven.

Wereldprimeur
Gelderland noemt het zelf een wereldprimeur, aangezien dit de eerste keer zou zijn dat een auto zonder stuur of chauffeur de openbare weg op wordt gestuurd. De tests met zelfrijdende auto’s in de VS hebben immers altijd een chauffeur en een stuur, zodat er nog ingegrepen kan worden als het nodig is.

Deze ingreep zal bij de Gelderse auto’s gebeuren vanuit een speciale controlekamer in Ede, die de auto’s nauwlettend in de gaten houdt. Met de hulp van gps, een radarsysteem en 3d-beelden weet de auto zelfstandig zijn weg te vinden, met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.

De auto’s blijven dus op binnenwegen rijden en betreden de snelweg niet. Voordat we deze voertuigen rond zien tuffen, worden echter eerst de verkeersregels aangepast. Dit voorstel moet nu langs de Eerste en Tweede kamer. (via gelderlander.nl)

33 reacties

  1. Kunne we dat met die zelfrijdende auto’s nog terug draaien. Als het allemaal van deze half doodskist half pausmobielen worden dan hoef ik die dingen niet te zien hier

    • @tmenges: Het nut van dit soort zelfrijdende toestellen is net om ze NIET zo groot te maken als een bus. Probleem met bussen is dat ze groot zijn, en daarom veel mensen moeten vervoeren om efficiënt te zijn. Daarom worden ze op vaste trajecten ingezet met vaste stopplaatsen, en rijden ze alleen op bepaalde uren.

      Met dit ding daarentegen stuur je een sms’je dat je je wil verplaatsen van je thuisadres naar een andere plaats, en het ding komt tot voor je deur gereden, en brengt je recht naar de plaats waar je heen wil. Eventueel kunnen er kleine omwegen gemaakt worden om andere mensen op te pikken, die naar een plaats in dezelfde zone willen. Daarna rijdt ie gewoon verder naar de volgende klant. Een fantastisch flexibel systeem, waarbij de nadelen van een bus worden vervangen door de voordelen van een auto.

      Dus niet groter maken, maar gewoon meer van dit soort bakjes…

  2. Vond ik de prestatie van de 320d E90 die over Dunsfold (Top Gear test track) heen joeg (net zo snel als een coureur) indrukwekkender. Tuurlijk, Clarkson zat aan boord maar hij greep niet in 😉

    Qua uiterlijk: moet nieuwe vooruitstrevende techniek lelijk zijn? (Tesla en Fisker daargelaten, uiteraard).

  3. Nu vinden we het helemaal geweldig en als een kind op een fiets aangereden wordt schreeuwen we moord en brand. Ik zie wel hoe het loopt, als je die wagens niet gaat testen stagneert de ontwikkeling en schuiven we de toekomst steeds verder voor ons uit. Komen er ook ritjes met passagiers? 🙂

  4. Ik stel voor dat de leden van de Gedupeerde Staten in Gelderland zelf de eerste ritten in die mini-containers maar gaan maken. ‘ns Kijken of ze daarna nog steeds zo enthousiast zijn over deze hokken op wielen zijn.

  5. Ochja: De Dr WillemDreeslaan/ Mansholtlaan is nu al gevaarlijk zat ingericht: D’r is een busbaan, waar de bus gewoon met 80 overheen knalt ook als er file staat. Net vóór de campus worden de 2 banen tot één gevoegd en stopt de busbaan parallel aan de rotonde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *