Het is alweer een tijdje terug dat er iets te melden was over Halo, het draadloos-oplaadsysteem van Qualcomm. Daar komt verandering in met de onthulling van de nieuwe veiligheidswagen voor FIA’s Formula E Championship.
Hij is namelijk uitgerust met Qualcomm’s Halo 7.2kW draadloze oplaadsysteem. Binnen een uurtje moet de batterij volledig opgeladen kunnen zijn.
In oktober gaat deze BMW i8 de baan op, bij de aanvang van het tweede seizoen van de volledig elektrische Formula E. Het nieuwe systeem moet twee keer zoveel stroom leveren als het 3.6kW systeem van vorig jaar, waardoor de oplaadtijd wordt gehalveerd.
Aan de revolutionaire Qualcomm Halo DD technologie wordt al jaren gewerkt. De wagen parkeert op een speciaal platform dat de stroom door de lucht transporteert naar een vlak dat aan de onderkant van de wagen zit. Check een demonstratie in onderstaande video (die overigens niet zo nieuw is als de 7.2kw-variant):
[gv data=”ClFu4Z954rs”][/gv]
Of de technologie ooit zijn weg gaat vinden naar de consumentenmarkt is vooralsnog niet duidelijk. Wel is Qualcomm eerder dit jaar een partnerschap aangegaan met Mercedes-Benz om draadloos opladen verder te ontwikkelen. Vorig jaar gaven BMW en Mercedes ook al aan samenwerking op dit gebied te zijn aangegaan.
Kan tesla nog wat van leren
@hplh: Tesla stelt simpelweg minder budget vrij voor dit soort dingen. Betekent niet dat ze het niet zouden kunnen.
@hplh: Tesla rijd puur op accu en dat is dus een heel ander verhaal. Een mobiele kan je tegenwoordig ook binnen no time opladen …. vergeleken met de Tesla is dat de I8 qua accu capaciteit.
Wat een heerlijke supercar is de i8! Respect voor grootmacht BMW!
@kimholland: sportwagen, misschien. Supercar, nee.
@kimholland: supercar? Pardon? Meer een elektrische sportwagentje
Allemaal leuk en aardig, maar zoveel werk is een stekker inpluggen nou ook weer niet.
@trustmeiamanengineer:
Dat is het wel als je zo heel anders kan laden. Je gaat boodschappen doen, parkeert je auto, komt terug en er zit weer genoeg sap in zonder omkijken, nadenken etc. Ipv dat je eerst een paal moet gaan zoeken. Meest
Logische oplossing ever. Compleet veilig. Geweldig.
@mobieler: Klinkt leuk, alleen heeft het inductieladen nog lang niet de efficiëntie van een gewone kabel, er zijn fors meer verliezen. Mijn telefoon is bijvoorbeeld ook draadloos oplaadbaar, maar als je je telefoon op die lader gaat gebruiken, wordt hij snel warm, dat in tegenstelling tot de normale lader, waarbij er nauwelijks energie aan warmte verloren gaat.
@autobart: techniek is al veel verder. Toevallig gisteren interview gehoord met deze oprichter;
http://m.ovpro.nl/bus/2015/08/17/nieuwe-londense-dubbeldekkers-laden-vanaf-september-contactloos-op-dankzij-nederlands-bedrijf/
–
Het gaat heel snel nu
@autobart: Joh, en vroeger kon een paard sneller dan een auto. Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dat een product eerst perfect moet zijn voordat het een keer gebruikt kan worden?
@pesu: Ja, want dan pas wordt het grote publiek bereikt, worden modellen goedkoper, techniek weer beter en zo gaat het verder. Electrisch rijden staat nu in de kinderschoenen.
Wat te denken als er in de toekomst (en als de techniek betaalbaar/haalbaar is) het hele wegennet wordt voorzien van deze techniek? Geen actieradius issues meer en we krijgen waar voor onze wegenbelasting.
Met 7.2Kw in een uur vol zitten. Met dat priegel-batterijtje wat er in zit wel ja.
Ik zit me wel af te vragen hoeveel het verlies werkelijk bedraagt.
het gaat wel werken als ze verder ontwikkelen en ze het zoals in het filmpie in de weg stoppen maar dan moet wel alle fabrikanten meewerken
Tja, er zit ook een accu in van lik me vessie ….. Wat is nu daadwerkelijk de echte actieradius (echt gemeten) van dat ding puur electrisch ? Ik durf te wedden dat je de geclaimde 35km niet haalt. Zeker niet met alle rommel aan (airco, verlichting, stereo, hulpmiddelen, etc etc) want je gaat niet als een pauper lopen zweten in zo’n wagen en de radio uitlaten vanwege de lekkere roffel.
@turbobrick: Ik heb de i8 gereden en vind het een lachertje. Ja het ding is sporty en rijd erg goed maar motorisch is het een joke. Het is in feite een benzinemotor met een elektro-dingetje er bij. Nou sorry. De auto voelde ook niet echt snel aan (wel in de bochten overigens want de wegligging is fantastisch) maar overall vond ik de sensatie van snelheid en de “duw in je rug” erg tegenvallen. De wagen is ook ontzettend onpraktisch (een sportwagen mag desondanks best nog een béétje ruimte bieden ipv. “bijna geen” en hij is DUUR…
@fijnkonijn: is een niche product. Men betaald graag voor iets speciaals van de A merken. Is naast de Tesla wel een mooi design en dat helpt altijd.
Kan mijn tandenborstel al jaaaaaaaren!!
@RudyV: Proest daar ging m’n koffie… Best reply of the day so far haha.