Deze gamecontrollers bedien je met je mond & reet


Bewegingsgestuurd gamen gaat nog eens heel groot worden.

De klassieke controller of joystick met enkel knoppen is voor menig game-ontwikkelaar niet meer voldoende. De nieuwste lichting heeft touchscreens en ingebouwde speakers, maar hoe ze de controller ook willen aanpassen aan de huidige tijdsgeest, de bediening loopt nog altijd via je handen.

Een programmeur bij gamebedrijf Valve ging verder dan handwerk alleen en bedacht dat het aansturen van games ook prima via de mond kan verlopen. Zijn experimentele vinding: een gehackte beugel gecombineerd met hardware van een muis. Eenmaal oraal ingebracht kun je je tong over een sensor onder je gehemelte bewegen, waardoor de mondmuisbeugel (iemand een betere naam?) swipe-bewegingen zal herkennen. In onderstaande video doet Ben Krasnow voor hoe het werkt.

[gv data=”HyaiszgzIzo”][/gv]

Zijn tweede controller is posture-based. In het kort: een gehackte weegschaal waarop je zittend kunt draaien (een personage in een game zal dan ook draaien) en je gewicht naar de voor- of achterkant kan bewegen. Zo’n aarscontroller geven nog best wel kans van slagen. Het is een simpele toevoeging aan de standaard controller, en nu al haast onmisbaar bij VR hardware zoals de Oculus Rift.

[gv data=”vfqtKJAnJHg”][/gv]

Voor mensen met een handicap zijn de mond- en kontcontroller zeker een uitkomst, maar voor nu zijn het louter wat vrijetijdsprojecten van Ben Krasnow.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *