Twee jaar geleden ging Google aan de slag om Android in auto’s te integreren. Dat is gelukt.
Om te ontdekken hoe mensen hun smartphone gebruiken tijdens het rijden, rustte Google de auto’s van een aantal werknemers uit met camera’s en gaf hen de opdracht hun telefoongebruik dagelijks bij te houden. Die -verontrustende- resultaten leiden tot Android Auto.
“We dachten: holy crap, mensen doen echt onveilige dingen in hun auto. Zo wisten we wat we met Android Auto wilden bereiken: de functionaliteit van de smartphone moest vooral veiliger”, zo vertelt Andrew Brenner, leider van het project, aan BuzzFeed News.
Android Auto werd afgelopen maart gelanceerd. Nu, nauwelijks drie maanden later, presenteert Google samen met Hyundai de eerste auto waar het systeem is ingebouwd. Het is duidelijk waarom voor de Sonata is gekozen: die zit sowieso al vol met safety-features. Zit je te dicht op de auto voor je, dan flitst de melding ‘Collission Warning’ op het scherm. Bovendien heeft hij een 8-inch touchscreen in het dashboard, groot genoeg om even de route te bekijken zonder de blik te lang van de weg te houden. Eigenaren van een 2015 Sonata krijgen de benodigde software-update gratis.
Hyundai zal echter (bij lange na) niet de enige fabrikant zijn die met Android Auto voor de dag komt. Onder andere Bentley, Nissan, Jeep, en Infiniti hebben aangekondigd het systeem in te willen bouwen. Een aantal van deze autobouwers committeert zich niet aan Google en heeft ook getekend voor CarPlay, het concurrerende systeem van Apple.
Maar wat kun je er nu eigenlijk mee? Met een combinatie van knoppen op het stuur, het touch-screen, en je eigen stem kun je bellen, de navigatie en radio bedienen, of je favoriete muziek-app. Vooral de navigatie gaat erop vooruit: op het touchscreen druk je op de microfoon, spreekt bijvoorbeeld ‘Vliegveld Schiphol’ in, en de rest gaat vanzelf. Volgens Brenner is het systeem ook privacy-bestendig: om het te gebruiken is een USB-connectie tussen auto en smartphone nodig. De auto slaat zelf geen data op, maar gebruikt alleen wat er op het Android-toestel staat.
Een perfect systeem zou het aanraken van de smartphone volledig overbodig maken. Zo ver is het nog niet, maar Android Auto is een goede stap in die richting.
[gv data=”O9jNnsv-KgA”][/gv]
ziet er goed uit!
Opzich wel leuk, maar kan eigenlijk niks anders dan mijn smartphone die nu netjes in een steun op m’n dashboard zit. Navigeren, Spotify etc bedienen gaat dan ook prima.
Maps navigatie, helemaal top!
Voorsprong door techniek komt tegenwoordig dus uit Korea.
big brother is watching you
Spraakgestuurd navigeren gaat héél goed in Google maps. Grote nadeel van dit soort systemen is en blijft dat smartphones zich razendsnel blijven ontwikkelen. Binnen een paar jaar is het systeem in je auto gewoon hopeloos verouderd of maakt het geen goede verbinding meer met je nieuwe telefoon.
@pomoek: Dat nadeel gaat niet op bij android auto. Het draait op de gekoppelde smartphone, en wordt alleen weergegeven in het dashboard. Het systeem is dus zo oud als je smartphone.
Hier en daar een vastloper op de snelweg, maar da’s een kleinigheid. Je hoeft tenminste niet in een aardapple te rijden waarbij je voor het gebruik van het reservewiel even moet kiepen.
Eindelijk, wanneer komt de windows??
@mercedesbenz63: Doe dan MSdos met stuurwielbediening. Helemaal goud.
@mercedesbenz63: Zodra men de knop ctrl-alt-del geïntegreerd heeft in het dash 😉
Was te verwachten aangezien Apple carplay had maar het ziet er inderdaad goed uit!
Gaan ze nu ook net als alle smartphones na 3 grote updates vastlopen?
@mrrallycross: dit is een Android apparaat geen Fruitschaal.
Wat een k*t ding…
Google eens op “e46 Android”. Dit soort radio’s zijn er toch al veel langer?
@janjansen: of eonon GA-serie. Werkt perfect ziet er ook nog eens OEM uit. (Mondeo)
Kijk maar eens op DX.com. Daar hebben ze voor elke auto wel een android.