Wat je moet weten over deze nieuwe Nederlandse TV app

KPN Play
Een app voor films, series en de meest bekeken tv-zenders. Een unieke combinatie?

Een combinatie uit de koker van KPN, die momenteel de nieuwe dienst ontwikkelt, genaamd Play van KPN. Vandaag konden we voor het eerst kennismaken met deze video-on-demand dienst, en was er de bekendmaking van HBO als premium content leverancier. Play van KPN is dit najaar beschikbaar voor iedereen met internet; thuis en onderweg. De dienst is onafhankelijk van je provider, je hoeft dus geen internet van KPN te hebben. Een vernieuwende stap van het ex-staatsbedrijf, die hiervoor een speciale afdeling in het leven heeft geroepen. Deze nieuwe afdeling krijgt alle ruimte om het product te ontwikkelen.

Eigen content en populaire zenders
De Play-app is de eerste app in Nederland die tv-zenders combineert met eigen en HBO-content. De eigen content is bijvoorbeeld de Nederlandse dramaserie ‘Brussel’, waar we eerder al over schreven. Maar naast de dramaserie wil KPN ook eigen sport en muziek aanbieden en hoopt zich zo te onderscheiden van de concurrenten op de markt voor internet en televisie. Ze onderscheiden zich tevens met het geïntegreerde aanbod van zenders, die lijst bevat op dit moment ruim 20 namen: NPO 1, NPO 2, NPO 3, RTL 4, RTL 5, SBS 6, RTL 7, NET 5, Veronica / Disney XD, RTL 8, Discovery, National Geographic, MTV, Comedy Central, TLC, Xite, Disney Channel, Nickelodeon, Discovery HD, HBO 1, HBO 2 en HBO 3.

Overige features
De app is persoonlijk en leert van je kijkgedrag. Maar dat doen vergelijkbare apps van Netflix of Youtube ook, dus daar worden we niet heel wild van. Waar we echter wel enthousiast van worden is de mogelijkheid om video op te nemen. Je kan in de app dus een bepaalde film opnemen, of een fragment van het journaal bewaren. Deze opnames kun je vervolgens op elk gewenst moment terugkijken. De opname functie werkt realtime of is instelbaar in de toekomst.

Voor iOS en Android
De diensten van Play worden allemaal gebundeld in één app voor zowel iOS als Android. Gecombineerd met Google Chromecast kan de content bovendien op een TV worden bekeken. De beta-versie, die vanaf vandaag beschikbaar is voor een geselecteerde groep gebruikers, is bedoeld om de diverse functionaliteiten te testen. De definitieve versie volgt dit najaar. De kosten zijn nog onbekend, deze worden vrijgegeven tijdens de officiële/commerciële launch.

Maar waarom deze stap?
KPN heeft geluisterd naar Louisa Heinrich (superhuman), zij zegt “access is the new ownership” (zie uber, airbnb, spotify). Tevens zegt ze “access is king, we don’t have to own it”, al gaat KPN daar niet helemaal in mee aangezien ze zelf ook content willen produceren. Maar persoonlijk vind ik het een dappere en goede stap, de huidige producten van KPN staan immers onder druk. We bellen steeds minder, en die draadjes in de grond zijn ook niet meer nodig. Daarom zoekt KPN naar “up the chain” meerwaarde. Ver weg van die nederige rol van distributeur/leverancier. En zo wil KPN een belangrijkere rol gaan spelen in ons (digitale) leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *