Deze techniek had de Germanwings-vlucht kunnen redden

Een van de vliegtuigen van Germanwings
De crash van Germanwings-vlucht 4U9525 was een van de meest bizarre en tragische ooit, maar is een dergelijke eenmansactie in de toekomst te voorkomen?

Meerdere maatschappijen hebben er inmiddels voor gekozen om de piloot of co-piloot niet langer alleen te laten in de cockpit. Toch zal je zelfs op die manier niet alles kunnen voorkomen, want wat als beide piloten het vliegtuig willen laten verongelukken. Toch is er hoop, want Boeing heeft in 2006 patent aangevraagd op een techniek die het mogelijk maakt op afstand de controle over het vliegtuig over te nemen.

We hebben het over het Boeing Honeywell ‘Uninterruptible’ Autopilot System. Dit systeem kan ingrijpen als terroristen toegang proberen te krijgen tot de cockpit, zo blijkt uit de patentaanvraag. De naam vertelt verder eigenlijk alles, want het systeem zorgt ervoor dat het vliegtuig hoe dan ook veilig aan de grond komt, ook als iemand aan boord andere plannen heeft.

De techniek brengt helaas wel andere problemen met zich mee, want we weten dat hackers bij zo’n beetje alles en iedereen kunnen binnen dringen. Dat is meteen de reden dat Boeing zijn patent nooit heeft toegepast, want het zou ook vliegtuigen mogelijk het doelwit van de hackers kunnen maken.

Had het systeem vlucht 4U9525 kunnen redden? We vermoeden van wel. Is het dé oplossing om herhaling van een dergelijke crash te voorkomen? Als de vliegtuigbouwers de techniek waterdicht kunnen maken, dan misschien wel, maar voorlopig zijn de nadelen waarschijnlijk nog te groot.

5 reacties

  1. Ik vind het een beetje te makkelijk gedacht. Na de aanslag in New York zijn de cockpitdeuren op slot gegaan en alleen open te maken door een schakelaar van binnen of dmv van een code om de terroristen geen kans meer te geven. Dit leek ook een waterdicht plan, maar dat blijkt toch niet helemaal waterdicht te zijn als het gevaar in de cockpit is.

    De luchtvaart verandert aan de hand van de ongelukken die er gebeuren. Op afstand bestuurbaar hoeft er ook maar net een malloot tussen te zitten die denkt lollig te zijn door het toestel over te nemen en m de grond in te sturen. Dan is het nog de vraag wie wie kan overrulen, kan eindeloos door gaan. Ook is het gevaar toch hacken een veel te hoog risico, je zet een flink aantal levens op het spel. Twijfel of ze het gevaar tot hacken zodanig kunnen verkleinen dat het geen risico vormt, aangezien de hackers ook altijd wel weer een weg vinden. Al is het risico nog zo klein, zou het niet ingevoerd mogen worden vind ik.

    Mensen zijn gek en uiteindelijk is niemand te vertrouwen (zo lijkt het), terwijl dat wel zou moeten in zo’n industrie.

    • @dgk1993: Dit had misschien deze vlucht gered, maar het lijkt me geen oplossing om het probleem compleet uit te schakelen. Zelfde geldt voor altijd 2 personen in de cockpit. Je geeft het stewardesje in de cockpit een dreun tot ze knock out is en je stuurt het vliegtuig de grond in (of andersom), of de stewardess en piloot zijn een team en hebben samen geen zin meer in het leven.

  2. De duikvlucht heeft 8 minuten geduurd. Tenzij het onboard-systeem zo intelligent is dat het “datgene wat gebeurd” snel correct inschat zodat het kan ingrijpen zonder menselijke interactie, heb je er weinig aan.
    Als iemand op de grond eerst een beslissing moet nemen, is 8 minuten érg kort (ontdekken, beoordelen, de chef informeren, beslissen, tot handelen overgaan).

    Het helpt ook niet tegen kapers. Als het toestel stug niet doet wat de kaper wil, dreigt de kaper toch gewoon met “elke minuut een passagier doden” (yep seen too many movies). Wedden dat iemand overstag gaat en de controle terug aan de bemanning geeft.

  3. De vlucht had gered geweest als vliegtuig maatschappijen minder gierig worden, 10 stoelen minder in het vliegtuig stoppen, de cockpit groter maken en er een toilet in bouwen. Maar dat gaat nooit gebeuren. Ik ben in ieder geval genezen van het vliegen. De volgende vakantie gaan wij lekker met de auto en maken enkele tussenstops met overnachting.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *