Deze techniek van Samsung komt naar de Audi A4

Auteur: , 17 Reacties
Deze techniek van Samsung komt naar de Audi A4

In een later stadium ook naar andere Audi's.

Elke moderne auto komt met een infotainmentsysteem. De vakterm luidt in het Engels ‘in-vehicle infotainment (IVI)’. Audi heeft een nieuwe generatie van zijn modulaire infotainmentplatform (MIB) ontwikkeld en Samsung is verantwoordelijk voor het leveren van de chip die het systeem aandrijft.

Het nieuwe MIB-systeem komt met de Exynos Auto 8890-processor van Samsung. Dit is een octa-core CPU, met een twaalf-core GPU. In gewone mensentaal betekent dit dat de nieuwste versie van Audi’s Multi Media Interface (MMI) vloeiender en sneller zal werken dan ooit tevoren. Geen vertragingen bij het aanraken van een touchscreen en vloeiende scrollbewegingen is wat de krachtige processor van Samsung voor elkaar weet te krijgen. Dat is bij sommige autofabrikanten toch echt wel anders, zelfs nog vandaag de dag.

Exynos Auto 8890 ondersteunt meerdere besturingssystemen en meerdere schermen, tot vier verschillende domeinen. 15 jaar geleden hadden de meeste auto’s slechts één centraal scherm voor infotainment. Vandaag de dag komen er steeds meer schermen met steeds meer functies naar auto’s. Analoge tellerklokken worden vervangen voor een digitaal instrumentarium en ook de middenconsole gaat steeds meer de digitale kant op met eigen scherm(en).

De Exynos Auto 8890 komt als eerste naar de recent gelifte Audi A4 en is vanaf dit najaar te vinden in deze auto. Naast de integratie in de nieuwe A4, is het de bedoeling dat de processor ook naar toekomstige modellen van Audi gaat komen.

Lees ook: Android Auto en Apple CarPlay in nieuwste modellen van Toyota



17 reacties

De chip bepaalt maar voor een deel hoe vloeiend de gebruikerservaring is. Goed en efficiënt geschreven software is veel belangrijker.
@sirprize: Ja, maar het wordt wel veel efficiënter als je bepaalde taken kan overhandigen aan 1 van de velen GPU cores.
@fanboy: dan nog blijf ik bij mijn stelling. 1 memory leak en je hebt geen reedt aan je snelle chippie.
@sirprize: Zeker. Maar ik denk dat het gevaar tegenwoordig meer zit in de gelaagdheid en veel features. Dus we willen wat grafisch weergeven, daarvoor gebruiken we een (Java :P ) library, die we weer van 3 andere libraries gebruikt maakt voordat iemand eens wat naar het display schrijft. Dat soort dingen.
@sirprize: plus als je er vervolgens steeds dikkere graphics overheen gaat gooien heeft de techniek zichzelf alweer ingehaald
@sirprize: voor een groot deel is dat waar. Als je ziet wat Android telefoons nodig hebben aan cores en geheugen dan weet je dat het minder efficient geschreven is dan iOS. Maar die telefoons zijn wel goedkoper dus performance problemen door slechte software architectuur oplossen door processing power is anno nu gewoon een haalbare oplossing.
Interieur van Audi’s met digitale cockpit en scherm op het dashboard, alsmede de gehele lay out en design, vind ik toch wel veruit de mooiste. Mercedes is zeker geen slechte daarin maar bijvoorbeeld bij de A-klasse oogt het niet meer als een cockpit, maar als een dubbele iPad die haaks op het dashboard zit gelijmd.
Deze SoC zit oa ook in de Galaxy S7.
@fruitcake: Correct, een toestel dat stamt uit 2016. Snap niet dat ze geen nieuwere soc gebruiken.
@sanderp: Dit is de auto versie. Die kunnen hogere temperatuur ranges aan en zijn beter bestand tegen storingen (zoals ESD) dan de versies in consumenten electronica. Ook zullen er waarschijnlijk meer poorten zijn om CAN trancievers etc te kunnen bedienen.
hadden ze in de ipace moeten lepelen, traag kud systeem
Tja, weinig verstand van dit soort zaken. Maar snellere systemen in een auto is altijd een goed idee.
Goh gaan we nu ook al de gebruikte SOC in infotainment systemen hypen? Je mag toch verdorie wel verwachten dat als je 50k stukslaat op een auto, de fabrikant niet bezuinigt op een stukje electronica die ze eerst hebben lopen pushen? Nou nog zorgen voor gratis lifetime updates…
@potver7: we accepteren het zelfs dat als je 50k aan een auto besteed dat er na 600 km alweer 100 euro in de tank gestopt moet worden.
@potver7: en hopen dat het niet te vaak vast loopt.
Ik hoop dan maar dat hij beter werkt dan in mijn 2016 A4. Wat is dat ding buggy. Vanmorgen weer, wilde hij mee en afrit laten nemen, om via de rotonde dezelfde oprit te nemen. En zo zitten er meer bugs in.
@siemi: tja daarom heet het ook Audi, je betaalt de hoofdprijs voor gebrekkige kwaliteit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).