Disney gebruikt 55.000-core computer voor animatiefilm

Big-Hero-6
De nieuwe Disney animatiefilm Big Hero 6, had behoefte aan een big computer. Om al de grafische pracht op het scherm te toveren was er namelijk een supercomputer met 55 duizend cores in een cluster nodig.

Een leuk detail is dat tech ook een grote rol speelt in Big Hero 6, dus is het toepasselijk dat er een dergelijke monstercomputer wordt gebruikt om de film te maken. Engadget sprak regisseur Don Hall over het technische aspect van de film waarin een jongen en zijn robot de hoofdrol spelen.

Hyperion
De nieuwe software die gebruikt wordt om Big Hero 6 heet Hyperion en neemt al de belichtingseffecten voor zijn rekening. Normaal gesproken berekent een render-engine de weerkaatsing van één object om de lichtinval te bepalen, Hyperion doet dit met tien tot twintig weerkaatsingen tegelijk, zodat je bijvoorbeeld een stuk realistischer uitziende schaduwen krijgt.

Om dit voor elkaar te krijgen heb je wel flink wat rekenkracht nodig. Daarom werden er vier verschillende datacentra opgesteld, met in totaal 55.000 cores om de virtuele computer te laten draaien. Om de kracht ervan te demonstreren zegt Hall dat oude films als Rapunzel met dergelijke hard- en software in tien dagen compleet gerenderd kunnen worden. Normaal gesproken neemt het renderen van een enkele scène al dagen tijd in beslag.

En, hoe ziet dat eruit?
Nu is natuurlijk de grote vraag hoe indrukwekkend dat er dan uitziet. Hieronder staat de eerste trailer voor Big Hero 6, maar op de volledige film zullen we jammer genoeg nog even moeten wachten. Op 7 november gaat de film al in Amerika in première, terwijl hij hier pas in februari 2015 in de bioscopen draait.

[gv data=”8IdMPpKMdcc”][/gv]

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *