Disney’s AIREAL zorgt voor force feedback in de lucht

Volgens mij is het een hoop gebakken lucht
Trillende stuurtjes en dergelijk kennen we nu allemaal wel, en het succes van de Xbox Kinect laat zien dat het hele idee van een fysieke controller overboord gegooid kan worden. Maar als je niets vast hebt, hoe zit het dan met force feedback?

Disney’s R&D afdeling heeft daar mogelijk een antwoord op. De AIREAL ziet er uit als het onheilige huwelijk tussen een blaasbalg en een digitale camera, komt daar ook in weze op neer, en blaast pufjes lucht naar je handen op het moment dat je in-game wat zou moeten aanraken. Hierdoor hoopt Disney dat de eindgebruiker een nog realistischer ervaring krijgt.

Waarschijnlijk zal het systeem voorlopig binnen het hekwerk van de theme parks van het Amerikaanse bedrijf blijven, waar het bezoekers zal verbazen bij een of andere attractie, maar wij hopen dat dit snel naar de consumentenmarkt komt. Graphics en geluid worden steeds beter bij hedendaagse consolen, maar de manier waarop je de game bestuurt blijft een beetje op knoppen rammen of in het luchtledige zwaaien. Daar zal dit systeem niets aan veranderen, maar in ieder geval ramt het luchtledige nu terug als het nodig mag zijn.

Zelf uitproberen? Het systeem staat als demo op SIGGRAPH in Anaheim en zal daar vanaf vandaag tot en met woensdag staan.

Video:
[gv data=”xaFBjUJj00M”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *