Dit bespreken 250 Facebook-werknemers in geheime groep

Jacht
De eerste 250 werknemers van Facebook zijn vrijwel allemaal miljonair geworden nadat het social media-platform naar de beurs ging. In hun eigen club bespreken ze welke Banksy-kunst je moet kopen en wat je nu eigenlijk helemaal hebt aan een jacht.

De T.N.R. 250, oftewel The Nouveau Riche 250, zijn de eerste 250 werknemers van Facebook – en ze zijn inderdaad de nieuwe rijken. In hun eigen Facebook-groep discussiëren ze over productcategorieën waar jij en ik waarschijnlijk nooit over hoeven na te denken, van de aanschaf van privéjets tot tropische eilanden. Filantropie wordt gelukkig ook besproken. Dat schrijft Nick Bilton in Vanity Fair.

Dat gebeurt uiteraard allemaal buiten het zicht van de buitenwereld. In het artikel Preferred Style: Don’t Flaunt It in Silicon Valley schrijft de New York Times over deze cultuur in Sillicon Valley, waarin patsen met je nieuwe rijkdom absoluut niet de norm is – ondanks het feit dat er nooit zoveel welvaart op één plek is gegenereerd. Een Facebook-werknemer vertelde de krant in 2012:

“If someone buys a fancy car and posts a picture of it, they get ridiculed and berated.”

Die cultuur is uiteraard mede een gevolg van de dotcom-crash in het jaar 2000.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *