Dit doen de Chinezen op hun mobiel

Auteur: , 2 Reacties
WeChat gebruikte Lionel Messi in zn reclames

Facebook wil graag naar China, maar zitten de Chinezen wel te wachten op Facebook?

Het antwoord kon wel eens nee zijn. De Chinezen hebben namelijk andere apps die minstens zo goed zijn en in veel gevallen zelfs nog veel beter. Dit zijn de 5 belangrijkste apps van China.

1. WeChat

WeChat is Chinese versie van WhatsApp. Alleen is WeChat veel en veel uitgebreider. Je kunt er mee videobellen, berichten versturen maar ook mee betalen of een Uber mee bestellen.WeChat heeft ruim 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Ook in Europa is er een trend dat er straks nog maar een paar messaging-apps zijn.
2. Taobao

Taoboa is ergelijkbaar met Marktplaats in Nederland. Maar in vergelijking met Taoboa is Marktplaats maar een armoedige website. Det de Chinese variant Taoboa kun je véél meer. In Nederland koop je nieuwe boek via Bol en tweedehandse spullen juist weer via Marktplaats. Taobao is een grote marktpaats. Van games tot eten. Van boeken tot diensten.

3. Weibo

Weibo is misschien wel de grootste reden waarom geen Chinees zit te wachten op Facebook. Weibo is Facebook maar dan zonder nepnieuws. Weibo is Twitter, Instagram en Facebook ineen. De meeste Chinezen consumeren hun nieuws via Weibo. Voor de Chinese staat is Weibo ook een belangrijk medium. De app heeft zo’n 400 miljoen gebruikers.

4. Tencent Video

Zuckerberg kan nog zo hard duwen op video als hij wil. In China zal Facebook toch niet snel een leidend videoplatform worden. Video kijken doet een Chinees via Tencent Video. En dan niet vooral soapseries of gameshows.

5. QQ

In China was dit jaren de belangrijkste messengerclient. Je vindt in China niemand onder de 50 die geen QQ-nummer heeft. QQ is begonnen als desktopapplicatie, maar heeft tamelijk succesvol de transitie naar mobiel gemaakt. De meeste Chinezen hebben zowel een WeChat als een QQ-account.

Drie apps, WeChat, QQ en Tencent, uit dit lijstje komen uit de stal van BAT. Dat zegt je waarschijnlijk niks, maar de afkorting staat voor Baidu, Alibaba en Tencent. En Alibaba kennen we natuurlijk allemaal dank zij deze enorme beursgang.



2 reacties

WeChat gebruik ik idd ook, voor mijn Chinese klanten voornamelijk en werkt goed. QQ heb ik geprobeerd maar vind ik maar niks, de engelse versie was niet erg goed.

Nog een aanvulling, de Chinese YouTube versie is denk ik Youku
Kolere, was de schrijver van dit artikel aan de paddo’s ?

Het staat vol met fouten als “In Nederland koop je nieuwe boek”…

Het is zo bar en boos, ik moest het gewoon effe kwijt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).