Dit innovatieve containerschip komt naar onze wateren

Dit innovatieve containerschip komt naar onze wateren
Gaaf!

Het is altijd leuk om innovatie van dichtbij mee te maken. Dat is het geval bij dit bijzondere containerschip. De “Tesla of the canals” is een volledige elektrische containerschip die autonoom kan varen.

Het schip is ontworpen om onder bruggen te kunnen en is ontwikkeld als milieuvriendelijk alternatief. Juist in de scheepvaart kunnen er nog veel verbeteringen worden geboekt op het gebied van milieu. Met dit emissievrije project wordt een belangrijke stap gezet.

Batterijen van wel zes meter zorgen ervoor dat het schip kracht krijgt om te varen. In de havens kan het vaartuig worden opgeladen. Energiemaatschappij Eneco is verantwoordlijk voor het leveren van de accu’s. In principe kan het schip autonoom opereren, maar in de eerste periode na lancering zal er een crew aan boord zijn om alles dubbel te checken.

Het 52 meter lange en 6,7 meter wijde schip kan 24 containers vervoeren met een totaalgewicht van maximaal 425 ton. Het is de bedoeling dat de “Tesla of the canals” vanaf augustus operationeel is. Het schip zal de havens van Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam aandoen. Met de komst van dit schip kunnen ongeveer 23.000 dieseltrucks van de weg worden gehaald.

Met dank aan Jan-Willem voor de tip!

5 reacties

  1. 23000 Ritjes neem ik aan. Niet 23000 vrachtwagens minder op de weg.

    Er zijn wagens waar 2 containers op kunnen dus dit schip vervangt dan 12 vrachtwagens.

  2. Plaatje klopt niet bij het artikel. Het afgebeelde schip vervoert 14*16 = 224 containers. Er zijn maar weinig kanalen waar dat schip in past.
    Ander dingetje: een (in hoogte verstelbare) brug op een autonoom schip? Die is er dus alleen voor de enkele keer dat er bemanning meevaart?

  3. en de recyclage en ontwikkeling van de batterijen van dit schip…of het opladen van de batterijen. Dit is allesbehalve emissievrij.

    maar dit is de toekomst, autonoom schip dat aanmeert, door robots wordt afgeladen en de containers zelf rijden naar de winkel stuurt, daar afgeladen wordt door robots en Amazon supermarkt achtig gewijs doen we onze aankopen zonder personeel in de winkel. Is er een robot kapot, wordt deze door een andere robot hersteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *