Dit is de reden waarom Apple’s streamingservice zal falen

Deze aanblik zul je niet zien op Netflix
Sex, drugs en rock ’n roll? Nope, niet voor Apple.

De hoeveelheid en populariteit van streamingservices en bijbehorende tv-shows is de laatste jaren immens gegroeid. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar deze uiteenlopende streamingniche’s of de gigantische inkomsten van Netflix. Niet gek dat Apple ook een deel van de taart wil stelen, maar een recent rapport van de Wall Street Journal maakt in één klap duidelijk waarom Apple zal falen.

We weten nog niet bizar veel over Apple’s geheimzinnige streamingservice, al zou er een miljard dollar in de in-house content geïnvesteerd worden terwijl ze de concurrentie te slim af willen zijn met een lagere instapprijs. Dat is ook voor het eerst voor Apple.

Alle grappen ter zijde, mikt Apple weldegelijk op een markt die gedomineerd wordt door Netflix, HBO en (in mindere maten) Amazon en Hulu. Nu is het maar de vraag of ze daar überhaupt tussen komen, maar met gigantische investeringen en namen zoals Oprah Winfrey, Jennifer Aniston en Reese Witherspoon kom je theoretisch gezien al een heel eind.

Er mist daarentegen één ding in de aankomende producties van de i-gigant: mojo, pit, juice, flavour, ga zo maar door.

Apple gaat zich volledig richten op familie-vriendelijke content zonder al te veel geweld, seks, drugs en controversiële of anderzijds spraakmakende onderwerpen. Niet gek, gezien de redelijk conservatieve aanpak van Apple jegens apps en content. Maar behoorlijk gek en zachtst gezegd niet slim als je kijkt naar het huidige media-landschap.

Geweld, seks en drugs zijn namelijk de ruggengraat van het era van streaming. Niet langer zijn netwerken geketend aan tijdslots waarin ze nette content moeten tonen en niet langer hoeft ieder programma voor iedereen toepasselijk te zijn. Die vrijheid en ongelimiteerde distributie geeft showrunners de mogelijkheid om content met pit, met mojo te produceren.

Kijk bijvoorbeeld naar hitseries als Game of Thrones, Narcos, The Walking Dead. In wisselende verhoudingen boordevol expliciete seks, bruut geweld, kilo’s coke en een metrische f-lading aan f-bombs.

Niet gek, want wie wil er immers een seizoen van 13 afleveringen van een uur zien over een vrouw die haar belastingaangiften doet of een kerel die zijn modeltreintjes schildert. Nope, niemand.

Apple’s afkeer tegen alles wat spannend is (op het gebied van video-content) zal de streamingdienst volgens velen de das om doen. Tijd zal ons leren of Apple toch een markt kan aanspreken die zit te wachten op dergelijke content, al zou ik wel snel zijn als ik Tim Cook was, want Disney zit ze strak op de hielen met een breed aanbod, waaronder hun iconische animatiefilms, de Star Wars-franchise en wellicht zelfs de Marvel-serie.

Wie houd ik voor de gek… Als ik Tim Cook was, zou ik zijn fortuin lekker uitgeven aan cocaïne en hoeren. Dan is mijn biopic tenminste nog een beetje spannend (en beter dan de geflopte biopic over Steve Jobs) maar kan die zojuist gefantaseerde film ironisch genoeg niet getoond worden op Apple’s streamingplatform.

Foto @Netflix

7 reacties

  1. Ik heb geen enkel Apple apparaat, en het zal ongetwijfeld een stuk aantrekkelijker zijn als dat wel het geval was.
    Denk hierbij aan een al bestaand account, een combo abbonement met hun muziek of cloud storage services en dergelijke.
    Ze zullen vast op dag 1 zowel een ios en Android / windows / browser versie online hebben staan.
    Maar dat geeft me nog steeds niet het gevoel dat elke versie ook evenveel aandacht krijgt, of dat het een “standalone” ervaring gaat zijn.
    Daarbij is 1 miljard niks vergeleken de 10 miljard die Netflix schijnt ook te geven.
    Voor een bedrijf met zoveel inkomen, en zo’n grote mond. zie ik ze daarmee nog niet bepaald Netflix verslaan..
    Wat ze zometeen wel heel trot gaan melden is een grote lading users binnen x aantal uur. lol.

  2. De trend word zowiezo steeds preutser. GOT naakt scenes zijn drastisch omlaag. Westworld seizoen 1 had redelijk veel naakt. In seizoen 2 noppes.

    Mij te preuts allemaal maar goed dat is het nu eenmaal in 2018.

    Echter je kan ook prima series maken zonder dit alles. Een serie als stranger things is super en komt geen tiet of snuif in voor. En zo zijn er nog duizenden goed bekeken series en films.

  3. Misschien moeten ze in Cupertino nog eens gaan praten met de voormalige marketing afdeling van Philips. Die hadden het superieure Video 2000 en dat was zó veel beter dan dat kneuzen-systeem van Toshiba (juist, VHS), dat men alleen maar ‘nette’ content toestond. Waarop de grote porno-producenten dus lekker hun films op VHS uitbrachten. Exit Video 2000…

  4. Eindelijk een streamingsservice die het snapt! Dit is geen fail maar een dikke win. Reden genoeg voor mij om mijn Netflix account op te zeggen en bij apple verder te kijken… Je pakt geen marktdeel door exact het zelfde te doen als de concurrent, maar door een onderscheid te maken. Les 1 naar markt onderzoek: waar zit je niche, waarom denk je dat er zoveel niche auto modellen zijn.. kijk naar BMW 1 2 3 4 5 6 7 8 x1 x3 x5 x6 etc modellen, allemaal niches waar ze een stukje markt meepakken.. ff terug naar school jongens en kuddos voor apple dat ze niet de makkelijke weg van sex sells gaan. Mij hebben ze al

  5. Die hele Marvel bende die 3 films per jaar uitbrengen; die voldoet toch al aan deze richtlijnen?
    Elke 5 minuten een gevecht met een hoop vuisten, kogels en lichtflitsen. Nooit een spatje bloed, nooit maanden in een ziekenhuis, geen schrammen en geen gescheld.
    Zo heb je gelijk al je content.
    Zelf loop ik zeker 10 Marvel films achter en met die series ben ik ook gestopt; omdat ik maar niet door die onzin met die blinde heen kan komen… die meer ziet dan 90% van de normale mensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *