Dit is het nieuwe 3D head-up display van Jaguar Land Rover

Dit is het nieuwe 3D head-up display van Jaguar Land Rover
Niet alleen de bestuurder moet hier profijt van hebben, ook passagiers hebben hier wat aan.

Jaguar Land Rover is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe generatie head-up display. De techniek die we nu kennen helpen de bestuurder onder andere met het geven van verkeersinformatie en wat de huidige gereden snelheid is, maar Jaguar Land Rover wil een volgende stap gaan zetten met zijn head-up display van de toekomst.

De ingenieurs van het Britse autoconcern willen zo veel mogelijk informatie op veilige wijze in het head-up display bouwen. Bijvoorbeeld een waarschuwing bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook, of eventuele gevaren op de route. Het nieuwe head-up display kan veel verder kijken dan nu het geval is. De weg lijkt als het ware een een 3D-veld te worden vol informatie.

Dit is het nieuwe 3D head-up display van Jaguar Land Rover

De volgende stap is een apart head-up display voor passagiers. Voorlopig is het nog niet zover, Jaguar Land Rover stelt dat dit pas gaat komen in het tijdperk waar autonoom rijden en autodelen de realiteit is. Met dit display moet het mogelijk worden voor passagiers om onder meer 3D-films. Het scherm is dan verwerkt in het dashboard. De displays moeten in staat zijn om mee te bewegen met het hoofd en ogen van de passagiers. Daarmee zou ook een 3D-bril overbodig zijn. De ontwikkeling is onderdeel van Jaguar Land Rovers toekomstvisie genaamd Smart Cabin.

10 reacties

  1. Lijkt me stug dat dit gaat werken.. de prius hud had al problemen met mensen van 190cm lang, de ceed hud zag je alleen als je op je stoel zat als een golf rijder (rechterbil en onderuit alsof je een flesje bier van achter de passagier stoel moet pakken. En voor deze moet iedereen wat kunnen zien? En dan sls het werkt, technisch, dan werkt het nog steeds niet. Krijg je info dat je 100 mag op de parallelbaan omdat het bord van 100 5m na die van 80 voor jouw rijbasn staat enz..

  2. Ideaal zo’n head up display. Nooit meer de ogen van de weg omdat alle belangrijke informatie in je gezichtsveld geprojecteerd wordt.

    Heb het in de C6 ook, moest er in de eerste week wel heel erg aan wennen, maar kijk nu nog zelden op de fysieke snelheidsmeter…

    Behalve overdag als de zon goed schijnt. Want dan blijft van het beeld weinig over. Vraag me trouwens af hoe ze dat met films in gedachten hebben. Lijkt mij dat je altijd de omgeving door het filmbeeld heen ziet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *