Kaartendienst Here timmert hard aan de weg om concurrent TomTom het lastig te maken. Met deze nieuwe functies kon dat nog wel eens gaan lukken ook.
Here gaat automobilisten namelijk wijzen op risicovolle situaties op de route zoals mist, gladheid, tijdelijke snelheidsbeperkingen en gevaarlijk geparkeerde auto’s. De data is afkomstig van BMW, Daimler en Volkswagen die op hun beurt de informatie weer halen uit auto’s die verderop rijden.
Here gaat zijn data halen uit informatie van remmen, ruitenwissers, koplampen, locatiediensten, camera’s en andere sensors op moderne auto’s met een internetverbinding. Concurrent Waze werkt op een soortgelijke manier, daarbij moeten de rijders echter zelf hun informatie doorgeven.
Het is het eerste project van dat BMW, Daimler en Volkswagens gezamenlijk oppakken. Samen zijn deze autogiganten de eigenaar van Here. Vorig jaar nam het trio de kaartenmaker over van Nokia.
De dienst moet halverweg 2017 operationeel zijn. Het is de verwachting dat andere fabrikanten zich ook gaan aansluiten bij Here.
Waze op zijn beurt is ook weer bezig met allerlei innovaties. Zo wil het bedrijf een einde maken aan tunnels waar het gps-signaal wegvalt.
Die functie van waze is ook behoorlijk omslachtig. Als je navi bovengenoemde info tot zijn beschikking heeft kan deze ook vast voorspellen wat de positie van je auto in een tunnel is.
@towi1989: Niet als het een tunnel met splitsingen is.