Veel cookiewalls zijn niet geldig

Auteur: , Geen reacties
cookie-wall-verboden-autoriteit-persoonsgegevens

Of je blij moet zijn met de mogelijke alternatieven is de vraag.

Toen vorig jaar de AVG werd ingevoerd en je als website-eigenaar toestemming moest vragen voor het plaatsen van cookies en andere toepassingen, om het gedrag van gebruikers te volgen, hadden veel websites de oplossing. Zij plaatsten een zogenaamde cookiewall. Voor je op de site kon komen moet je toestemming geven om jouw privacy op te geven. Kan of wil je die toestemming niet niet geven, dan is de site niet toegankelijk.

De Autoriteit Persoonsgegevens maakte vandaag op haar website duidelijk dat deze werkwijze niet voldoet aan de criteria die in de wet zijn opgenomen. Je moet de bezoeker namelijk de mogelijkheid geven om de website te bezoeken zonder dat hij cookies accepteert. Direct ontstonden er discussies tussen groepen gebruikers en ook RTL Nederland mengde zich in de strijd. Zij stelden zich op het standpunt dat deze handelswijze oneerlijk is om twee redenen. De eerste reden is dat de Autoriteit Persoonsgegevens hiervoor alleen Nederlandse bedrijven heeft aangeschreven. Dit werkt oneerlijke concurrentie in de hand, want sites uit het buitenland die concurreren om de Nederlandse bezoeker zullen de cookiewall handhaven en zo gratis content aan kunnen bieden.

Dit brengt het tweede probleem van RTL Nederland naar boven. Zij stellen dat zij zonder die cookies geen gratis content meer aan kunnen bieden, omdat dit niet rendabel is. Veel mensen realiseren zich niet dat het opslaan en verhandelen van privacygevoelige gegevens geld oplevert. Zoals men vroeger zei: “voor niets gaat de zon op.” In de internetwereld zegt men ook wel: “Als men je toegang geeft tot content zonder een product te verkopen, ga er dan maar vanuit dat je het product bent.”

Dit betekent dus dat je, nu je niet meer met jouw data mag betalen, op een andere manier voor toegang tot de site moet betalen. Hierbij kun je denken aan het betalen van vergoedingen of het eerst bekijken van ellenlange reclames zonder cookies. Dit is namelijk volgens een andere post van de Autoriteit Persoonsgegevens wel toegestaan. Het bezwaar tegen de cookie wall is dat er helemaal geen ander alternatief geboden wordt om de site te bezoeken. Vraag is dus hoe de verdienmodellen van sites zullen veranderen en hoeveel jij daar als gebruiker van merkt. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in ieder geval aangegeven dat zij de sites waar ze het meeste klachten over krijgt al heeft aangeschreven en in de toekomst strenger zal handhaven. We zijn benieuwd naar de gevolgen en lezen in de reacties uiteraard ook graag hoe jullie erover denken.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).