Dit moet je weten over de vliegende auto van Google

Aero Zee
Vliegende autos voor allen, vandaag komt het een stuk dichterbij.

Het gaat om een verticaal opstijgend en -landend vliegtuig, ontwikkeld door het bedrijf Zee.Aero. Dat bedrijf bestaat al sinds 2010 en Google CEO Larry Page blijkt daar de eigenaar van te zijn. Hij zou al 100 miljoen dollar in het bedrijf hebben gestoken. Alle reden om het project serieus te nemen. De onthulling komt van Bloomberg, dat zegt inmiddels over 10 verschillende anonieme bronnen te beschikken.

Het kantoortje van Zee.Aero ligt pal naast dat van Google. Eerst waren er maar twee verdiepingen, eentje voor het bedrijf en één voor Page, die daar onder meer zijn eigen slaap-en badkamer, klimmuur én een van de eerste SpaceX-raketmotoren had neergezet. Intern zou hij bekend staan als GUS, oftewel The Guy Upstairs. Inmiddels is daar geen ruimte meer voor: er zijn 150 mensen aan het werk. Er zijn talenten aangetrokken van SpaceX, NASA en Boeing. Op de site van Zee staan eigenlijk alleen vacatures, verder niks.

Er was alleen bij de oprichting een beetje belangstelling van de media, die het natuurlijk zagen als de zoveelste ambitieuze startup met een moonshot. Dat ligt nu wel anders. Zee.Aero is niet eens het enige vliegende-auto-bedrijf waar Page mee bezig is. Hij steekt zijn centen ook in Kitty Hawk, dat eigenlijk hetzelfde doet. Dat bedrijf wordt geleid door Sebastian Thrun, bedenker van de Google Car. Veel meer Google zonder officieel Google te zijn wordt het dus niet.

Het is nu de vraag wanneer er een echt product voor de consumentenmarkt ligt. Een vliegende auto is niet een h̩̩l origineel idee Рwel eentje die moeilijk uit te voeren valt, zo weet ook Terrafugia. En Aeromobil. En de Nederlanders achter Pal-V. En een heel stel andere dromers van wie je nog nooit gehoord hebt, omdat ze inmiddels ten onder zijn en/of er met het geld vandoor zijn. Maar die Google-connectie geeft natuurlijk wel iets van vertrouwen.

Nog geen reacties

  1. Het idee is leuk hoor, maar ik denk dat lang niet iedereen geschikt is voor een vliegende auto. Als je zondagsrijders al ziet stunten met de zeer simpel te bedienen huidige auto’s. …

  2. “..Het is nu de vraag wanneer er een echt product voor de consumentenmarkt ligt..” En ALS die er ligt.. dan gaat hoofdstuk 2 beginnen.. de volledige regelgeving omtrend dit hele fenomeen.

    Zo maar wat kreten:

    – vlieg-rijbewijs
    – hoeveel vlieguren moet je maken voor je dit krijgt?
    – “lucht-snelwegen” .. mogen we zomaar overal vliegen?
    – te laag, te hoog
    – verzekeringen? daar zullen volledige nieuwe polissen voor bedacht moeten worden
    – veiligheidsregels? Benzine op… val… dood.. etc.. op een huis.. kapot..

    Nee.. ik zie het niet gebeuren. Niet in ons leven.

  3. Waarom toch altijd die zoektocht naar vliegende “auto’s”?

    Als ze nu eerst eens een betaalbaar en bruikbaar persoonlijk vliegtuigje konden maken, dat niet veel plaats nodig heeft om te landen, waardoor elke gemeente in feite een landing strip zou kunnen krijgen, en elke stap een paar van die dingen. Vandaar ga je dan verder met een klein huurstadswagentje of het OV…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *