Dit moet je weten over het nieuwe supersonische vliegen

Innovatief of lariekoek?
Zit jij in 2020 binnen 3 uur en 15 minuten in New York?

Aaah, de Concorde. Wanneer we over het eerste supersonische commerciƫle luchtvaartuig schrijven wordt het toestel altijd onthaald met een heerlijke portie nostalgie. Wellicht dat we onze collectieve aandacht daarentegen nog dit jaar op een nieuw toestel verleggen, en wel op de Overture van Boom Supersonic. Dit nieuwe commerciƫle supersonische vliegtuig moet de hedendaagse Concorde worden.

Het aankomende vliegtuig van Boom Sonic (dat in 2014 werd opgericht) begint vaart te maken, want na een gigantische investering van $100 miljoen staat de mijlenteller nu op $141 miljoen dollar. Het bestedingsdoel is daarbij simpel: de zogenoemde Overture moet het eerste commercieel levensvatbare supersonische vliegtuig worden.

Boom kwam zo’n 2 jaar geleden al in de spotlight en beloofde toen hetzelfde als dat ze nu beloven; de Overture moet in 2020 het luchtruim gaan betreden en het bedrijf lijkt daarmee op koers te vliegen. Met de investeringen zal nog dit jaar de eerste testvlucht worden gestart in een 1:3 schaalmodel van het passagiersvliegtuig.

De Overture moet uiteindelijk op Mach 2.2 gaan vliegen, wat meer dan twee keer de geluidssnelheid is en tevens ietsje sneller dan de Mach 2.04 van de Concorde. Daarmee zou je binnen 3 uur en 15 minuten van New York naar London kunnen komen of van Sydney naar Los Angeles binnen 6 uur en 45 minuten.

Die gigantische snelheden moeten overigens worden bereikt zĆ³nder het gebruik van naverbranders. Met deze techniek wordt extra brandstof in de uitlaatgassen (na de turbine) geĆÆnjecteerd, wat voor een hoop extra stuwkracht zorgt. Supersonische straaljagers en ook de Concorde gebruiken deze techniek (bij het opstijgen en accelereren), maar werkt voor commerciĆ«le vluchten eigenlijk averechts.

Ja, je gaat heel snel heel snel, maar het brandstofverbruik is bij een afterburner ontzettend hoog en inefficiĆ«nt. Ook leveren conventionele supersonische motoren een hoop extra luchtvervuiling op. Boom Supersonic wil de afterburners en toegevoegde luchtvervuiling vermijden. De aandrijving, materialen en aerodynamica moeten er uiteindelijk voor zorgen dat het toestel relatief milieuvriendelijk wordt. De vraag resteert: is hij zo milieuvriendelijke als Kanye West’s denkbeeldige iPlane op waterstof?

Dan is er nog een gigantische, supersonische drempel om overkomen voordat we straks allemaal een middagje naar New York vliegen. Supersonisch gaan heeft namelijk een zeer nadelige bijkomstigheid: de sonische knal, ook wel sonic boom genoemd.

Het bedrijf refereert er met de naam zelf al naar; wanneer een object met meer dan de geluidssnelheid beweegt, ontstaat er een drukgolf die zo veel lucht verplaatst dat er gigantisch veel geluid bij vrijkomt. Het geluid wordt op de grond dan waargenomen als een harde knal of donderslag. Dat maakt supersonisch vliegen boven land praktisch niet mogelijk; mensen ondervinden er overlast van en gebouwen kunnen er zelfs door beschadigen. Daarom vloog de Concorde dus ook alleen boven de oceaan met twee keer de geluidssnelheid.

De Overture moet naast de innovatie omtrent het gebrek aan afterburners nog een revolutionaire feature krijgen. Door middel van uitzonderlijk genuanceerd design moet de manier waarop de schokgolven zich vormen deels vermeden worden. Met andere woorden, tests suggereren dan de juiste vorm van het vliegtuig de onvermijdelijke sonic boom moet kunnen verminderen!

Al met al moet de testvlucht van dit jaar uitwijzen over al die ideeƫn werkelijkheid kunnen worden. Vooralsnog zijn er maar liefst 30 Overtures besteld. Dat is leuk en aardig, maar dan moet alles wel werken. Tot die tijd kunnen vliegtuig-fanaten alvast sparen voor een ticket. Volgens het bedrijf moeten tickets net zo duur worden als bij een reguliere businessclass vlucht. De Overture krijgt 55 zitplaatsen en wordt in 2020 verwacht.

Lees ook: Dit is waarom vliegtuigen niet sneller kunnen vliegen

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *