Dit nieuwe audiosysteem is nu te krijgen in een Porsche

Burmeister
Muziek luisteren wordt een genot.

Een múst bij elke luxe auto is een puik audiosysteem. Bij de meeste merken zit dat wel snor en regelmatig worden de systemen van een update voorzien. Zo komen de Panamera en Cayenne met het nieuwe High-End 3D Surround Sound System van Burmester. Dit merk is bekend van de luxe speakers in onder meer de Mercedes S- en E-klasse. Ze werken echter ook al meer dan 10 jaar samen met Porsche.

In de twee modellen van Porsche bestaat de uitrusting uit 21 individueel aangestuurde luidsprekers, inclusief een 400 watt sterke subwoofer. Dat zijn vijf speakers meer in vergelijking met het vorige systeem. Het totaal vermogen ligt op 1.455 watt. Bijna 50 procent meer dan voorheen. Porsche heeft het nieuwe audiosysteem in samenwerking met Burmester ontwikkeld.

Porsche

Het audiosysteem is, zoals je mag verwachten, keurig verwerkt in het interieur. Via het infotainmentsysteem in de Panamera en Cayenne kunnen de gewenste audioinstellingen naar eigen smaak worden ingesteld. Er zijn vier luistermodi, waaronder Live. Met deze setting moet het gevoel van een liveconcert naar het interieur van de auto worden gebracht.

Porsche

Vrijwel ieder Porsche-model is met een Burmester-systeem te krijgen. De Panamera en Cayenne zijn momenteel de enigen met het nieuwe 3D-systeem van het merk.

40 reacties

  1. Liever een paar goede (en grotere) speakers, dan 21 kleine speakers; wat een onzin, die fancy oplossingen hebben vaak onder water stiekem maar 4 kanalen die gewoon gedupe’t worden…

    • @dawwg: dit doen ze ook onder andere voor verschillende toonhoogte. Grotere speakers zijn volgens mij niet heel goed in hoge tonen en vice versa. Ik denk dat een bedrijf die niks anders doen dan dit soort systemen fabriceren het beter weten.

      • @janmetdelangeachternaam: correct. Maar als je een auto verkoopt aan gabbertje heeft het weinig zin om er 21 kleine speakers in te zetten. Trouwens: 1400w zegt ook niks… is dit op 1ohm dan kan het nog net zo ruk zijn als in een VW UP!. Is het op 4/6/8ohm dan KAN het beter klinken want de aansturing kan zuiverder zijn.

    • @dawwg: Ze moeten wat doen om het aan de man te brengen, hetzelfde als het opgegeven vermogen. Wanneer dat benut wordt in een kleine ruimte als een auto dan wíl je er niet eens meer in zitten.

      Echter mag ik hopen dat ze voor een dergelijk systeem wel gewoon netjes BluRay schijven met Dolby Atmos audiostreams ondersteunen zodat er ook een discreet 7.1.4 signaal kan worden gelezen en worden weergegeven.

      Dat gezegd hebbende ben ik zelf wel erg onder de indruk van het Burmester systeem in de C-klasse. Daar zit ook een soort van surround modus op die erg goed om weet te gaan met een stereo signaal. Dit maakt echter hooguit het signaal wat “breder”, maar voegt er geen vreemde effecten aan toe. Dergelijke “Live” settings worden al 20 jaar aangeboden door allerhande fabrikanten en de eerste die de muziek niet compleet verneukt moet ik nog tegenkomen.

      • @karhengst: ik mag toch hopen dat ze dat hele dolby atmos gebeuren niet ondersteunen. Muziek is gewoon stereo en dat moet je helemaal niet op 7.1 of wat voor een ander signaal dan 2.0 willen horen. Echte staging is pas te horen als je de opname hoort zoals het in de studio is opgenomen.

        • @rhellema: zoals het in de studio is opgenomen (raw) staat het ook vaak op streamingdiensten als spotify wanneer je het comprimeerd naar bijvoorbeeld mp3 wordt het pas slecht.(overigens kan je de kwaliteit in spotify zelf ook nog aanpassen)

          • @janmetdelangeachternaam: daarom stream ik niet maar koop ik gewoon lekker cd’s voor in de auto en lp’s voor thuis op de stereo. Al die streaming meuk moet je helemaal niet op dit soort audiosystemen luisteren. Leuk voor een pioneer setje maar niet voor high end Burmester.

        • @rhellema: Wat is er mis met ondersteuning voor high-end audio formaten? Het eerste in Atmos gemixte audio album is reeds een feit en de komende jaren zullen er genoeg Blu-Rays van live concerten uitkomen die dit ook ondersteunen. DVD audio is tevens al lange tijd beschikbaar. Wanneer goed gemixt dan is een discreet multikanaals geluid altijd te prefereren boven een upscale algoritme.

          Dat stereo goed moet klinken staat buiten kijf.

          • @karhengst: dvd audio is er inderdaad al behoorlijk lang maar het is nooit een succes geworden. Zo is het ook met SACD gegaan en zo zal het ook gaan met blu ray audio. Het menselijk gehoor is niet gewend aan muziek vanuit meerdere hoeken omdat als we naar een concert gaan staan de artiesten ook alleen maar voor ons en staan er geen instrumenten achter ons dus laat staan links en rechts achter ons.

            Bij films is dit geluid veel natuurlijker, denk bijvoorbeeld aan een vliegtuig wat van achter naar je toe en over je heen komt vliegen en daar is het multikanaals ook echt voor bedoeld.

            En dat hele atmos verhaal is een stukje marketing van Dolby Lab, zie het maar als een vergelijking met 3D voor tv’s. Dat móest het nieuwe tv kijken worden, de filmindustrie heeft hier ook miljarden in geïnvesteerd maar het is nooit het succes geworden wat het moest worden, sterker nog, op tv gebied is 3D zelfs de grootste mislukking die er ooit voor tv’s is geweest en Dolby Atmos gaat dezelfde kant op.

          • @rhellema: In principe heb je gelijk en heb je voor een mooie opname niks meer nodig dan een goede opname/master, een goed systeem en een goede omgeving. Feit is echter dát er dus studioalbums zijn die wel een mooie invulling geven aan multikanaals geluid, via DVD DTS of BluRay Atmos. Uiteraard is dat in de studio in elkaar gezet en kan dat niet live door een band ten gehore gebracht worden, maar het zorgt wel voor een erg gave audio beleving met dus een extra dimensie.

            Wanneer het dan een geluidssysteem betreft wat evenveel kost als een A-segmenter, dan is het niet meer dan logisch dat laatste audio formaten dus ondersteund worden. Je bent premium of je bent het niet.

    • @dawwg: Eerst maar eens een uitgebreide luisterproef doen voor je je comments neerplempt? Ik heb een Mark Levinson in m’n Lexus GS, met jawel 17 speakers, heb nog niet eerder een auto gehad waarin diverse soorten muziek zo geweldig klinkt. Vervorming? Is er niet, zeker niet op een ‘normaal’ niveau, Bombay van de Golden Earing Naked II…of je er live bij bent, klassiek… spatzuiver en alle instrumenten te plaatsen, The Eagles Hotel California van de DVD Hell Freezes over in 5.1 Dolby… geweldig. Had een zelfde soort ervaring in een Mercedes CLS met B&O geluidssysteem, luistertest in een Jaguar XF met B&W was ook top.
      En nee, een auto zal nooit een concertzaal worden, maar de beleving met deze -stevig geprijsde- systemen is naar mijn mening stukken beter als met een “aftermarket” inbouw (ook al kost die een bedrag met 5 cijfers voor de komma).

      • @406_v6: Mark levinson is ook commercieel en zeker niet het beste wat er te krijgen is, en gewoon onderdeel van harman international waar jawel bose en harman kardon ook onder vallen.

          • @m54b30:Ik ben zeer benieuwd waar je dat vandaan hebt en waarop je baseert dat Bose deel is van de Harman groep. Er zijn eigenlijk maar 2 grote bedrijven in “branded oem automotive audio systemen”; Harman en Bose. De laatste met allen hun eigen merk, de eerste met vele merken. Sommige van deze merken behoren al lang tot het concern (JBL, JBL pro, Infinity, Harman/kardon, Akg, Mark Levinson), sommige recent (B&O automotive), en voor sommige heeft Harman het recht de merknaam in automotive in te zetten (B&W). Tevens is Harman een van de leidende technologie-partners voor bijna alle automerken voor “infotainment” en “connected car” (voorbeelden zijn de Harman ontwikkelingen BMW iDrive en Audi MMI, maar ook de Mercedes schermen die vanaf de bestuurdersstoel navi weergeven terwijl ze tegelijkertijd op hetzelfde scherm andere media weergeven voor de bijrijder)
            Ik ken de Harman groep namelijk vrij goed en het is nu een op zichzelf staande entiteit binnen het Samsung concern (sinds iets meer dan een jaar). Ik ben erg benieuwd waardoor en waarvandaan je vermoeden komt dat bose deel van Harman zou zijn en lees het graag…

        • @m54b30: noem eens een fabrikant van car audio die niet commercieel is? En onderdeel van Harman International wil zeggen dat het niks is? Dat gaat dan ook op voor producten van een groep autofabrikanten? Neem VAG, bouwen de laatste jaren niet écht supermotoren in met name de klasse tot pak ‘m beet 2,5l inhoud; in jouw redenatie is een motor van een Porsche/Lambo/Bentley dus net zo goed/slecht als deze motoren…

      • @porschepdk: dit is apparata.nl, waar je commentaar bij 5 likes in het geel wordt geplaatst. Hier wordt normaal gesproken niet zoveel commentaar geleverd.

        Als hier een jaaroverzicht zou worden geplaatst aan het einde van het jaar ben je waarschijnlijk met zo’n 100 comments de winnaar.

    • @diablogt: Niet helemaal mee eens, het Harman Kardon systeem in mijn F30 3 serie heb ik wat bijgesteld, op de laagste ferquenties in de equalizer de bas wat verminderd want die staat veel te hard in mijn ogen (eea is sterk persoonlijk natuurlijk).

  2. Ik vraag me af of dit wel zin heeft in een wagen heren.
    Het mag zeker een degelijke installatie zijn maar er duizenden euro’s voor neertellen …
    Überhaupt dan nog wel in een Porsche….das een geluidsinstallatie op zichzelf.
    Er zijn zoveel factoren die de zuiverheid in een wagen beïnvloeden.
    Rolgeluiden, motor, uitlaat, windgeruis etc.
    Ik hoop dat ze althans heel goede bedrading gebruiken, das het begin van de kwaliteit van je boxen.
    Neen, dan investeer ik dat liever thuis, veel meer meerwaarde.

  3. Het maakt mij niet zo veel uit welke muziek installatie er in een auto zit.
    Autorijden en mijn gedachten de vrije loop laten is voor mij elke dag weer een rust moment.
    Alleen jammer van al die andere mensen op de weg en de telefoon die telkens gaat;)

  4. Mja ok, maar de Panamera en Cayenne zijn allebei ontzettend onhandige auto’s door hun formaat. Dus nu ook graag inbouwen in een maatje 5-serie of kleiner.

  5. Ik ben al verschillende keren bij Navishop gaan snuisteren.
    Ze hebben prima en kwaliteitsvolle oplossingen.
    Met een grandioos geluid als resultaat.
    Ik had bij mijn Audi A5, de B&O luidsprekers gedemonteerd, dit stelt niets voor, juist veel blabla (en geld)
    Ze mogen er een beetje mee rammelen (maar het mag geen pijn doen)

  6. Ik heb 2 plastic bekers met een draad eraan in mijn kalos. Klinkt als stront en dat is het ook maar ik heb er nog nooit minder plezier om gehad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *