Dit waren de Oscars 2018 (uitslag en samenvatting)

Guillermo Del Toro met zijn Oscars voor The Shape of Water
Grote winnaar is The Shape of Water.

Gisteravond was het weer zover: Hollywood’s grootste jaarlijkse zelf-appreciatie werd weer gehouden. Ik moest tot 6 uur opblijven en kreeg vooral veel politiek correct gebazel te zien/te horen. Dat neemt niet weg dat het ook mooi was om te zien hoeveel toffe films er dit jaar weer uitgekomen zijn. Nee, niet jij, The Last Jedi. Het was een lange nacht, het waren veel reclame’s en man wat waren de speeches saai. Desalniettemin waren ook de negentigste Oscars een ware traktatie voor iedere filmliefhebber.

Voordat we de paar bijzondere momenten van gisteravond uitlichten, zijn jullie natuurlijk vooral benieuwd naar de winnaars. Daarom hieronder eerst alle winnaars (dikgedrukt) in de belangrijkste categorieën van gisteravond. Niet geheel onverwacht ging Guillermo del Toro , regisseur en schrijver van The Shape of Water, er met de meeste beeldjes vandoor.

Best Picture:
Call Me by Your Name
Darkest Hour
Dunkirk
Get Out
Lady Bird
Phantom Thread
The Post
The Shape of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Lead Actor:
Timothée Chalamet, Call Me by Your Name
Daniel Day-Lewis, Phantom Thread
Daniel Kaluuya, Get Out
Gary Oldman, Darkest Hour
Denzel Washington, Roman J. Israel, Esq.

Lead Actress:
Sally Hawkins, The Shape of Water
Frances McDormand, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Margot Robbie, I, Tonya
Saoirse Ronan, Lady Bird
Meryl Streep, The Post

Supporting Actor:
Willem Dafoe, The Florida Project
Woody Harrelson, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Richard Jenkins, The Shape of Water
Christopher Plummer, All the Money in the World
Sam Rockwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Supporting Actress:
Mary J. Blige, Mudbound
Allison Janney, I, Tonya
Lesley Manville, Phantom Thread
Laurie Metcalf, Lady Bird
Octavia Spencer, The Shape of Water

Director:
Dunkirk, Christopher Nolan
Get Out, Jordan Peele
Lady Bird, Greta Gerwig
Phantom Thread, Paul Thomas Anderson
The Shape of Water, Guillermo del Toro

Animated Feature:
The Boss Baby, Tom McGrath, Ramsey Ann Naito
The Breadwinner, Nora Twomey, Anthony Leo
Coco, Lee Unkrich, Darla K. Anderson
Ferdinand, Carlos Saldanha
Loving Vincent, Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Sean Bobbitt, Ivan Mactaggart, Hugh Welchman

Adapted Screenplay:
Call Me by Your Name, James Ivory
The Disaster Artist, Scott Neustadter & Michael H. Weber
Logan, Scott Frank & James Mangold and Michael Green
Molly’s Game, Aaron Sorkin
Mudbound, Virgil Williams and Dee Rees

Original Screenplay:
The Big Sick, Emily V. Gordon & Kumail Nanjiani
Get Out, Jordan Peele
Lady Bird, Greta Gerwig
The Shape of Water, Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Martin McDonagh

Cinematography:
Blade Runner 2049, Roger Deakins
Darkest Hour, Bruno Delbonnel
Dunkirk, Hoyte van Hoytema
Mudbound, Rachel Morrison
The Shape of Water, Dan Laustsen

Film Editing:
Baby Driver, Jonathan Amos, Paul Machliss
Dunkirk, Lee Smith
I, Tonya, Tatiana S. Riegel
The Shape of Water, Sidney Wolinsky
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Jon Gregory

Original Score:
Dunkirk, Hans Zimmer
Phantom Thread, Jonny Greenwood
The Shape of Water, Alexandre Desplat
Star Wars: The Last Jedi, John Williams
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Carter Burwell

Visual Effects:
Blade Runner 2049, John Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer

Guardians of the Galaxy Vol. 2, Christopher Townsend, Guy Williams, Jonathan Fawkner, Dan Sudick
Kong: Skull Island, Stephen Rosenbaum, Jeff White, Scott Benza, Mike Meinardus
Star Wars: The Last Jedi, Ben Morris, Mike Mulholland, Chris Corbould, Neal Scanlan
War for the Planet of the Apes, Joe Letteri, Dan Lemmon, Daniel Barrett, Joel Whist

Bijzondere momenten
Wat betreft de awards waren er weinig verrassingen te bekennen gisteravond. Ik en mijn vrienden doen ieder jaar wat geld in een potje en leggen onze voorspellingen voor de Oscars vast en dit jaar hadden we meer goed dan ooit. Nu zou het kunnen dat we een beter oog voor cinema hebben gekregen, maar ik denk niet dat het daar aan lag.

Hoe dan ook, er vonden een paar bijzondere momenten plaats verspreid over de avond; een avond die doorgaans wat mij betreft veel te politiek correct was. Ja, host Jimmy Kimmel maakte aan het begin van de avond een klein grapje over Harvey Weinstein, maar verder werd er aan een stuk door over emancipatie, gelijkheid en diversiteit gesproken.

Niet dat dat een slecht iets is, maar wanneer iedere muzikale interlude gaat over jezelf zijn, rechten voor minderheden en emancipatie voor homo’s, begint het na een paar uur wel een beetje te knagen.

Wel vond ik het mooi om te zien dat Jordan Peele, de helft van komisch duo Jordan&Peele (Comedy Central/YouTube) een Oscar mee naar huis nam voor zijn revolutionaire thriller/horror-film Get Out. Hij is een van de eerste ooit die een nominatie ontving voor het schrijven, regisseren van een film én een nominatie voor Best Picture voor die film. Hij nam geheel verdiend dan ook een beeldje mee naar huis voor zijn screenplay.

Ook verraste host Jimmy Kimmel bezoekers van een nabijgelegen bioscoop met een meet&greet met onder andere Mark Hamill, Gal Gadot en Guillermo del Toro. Hij deed dit onder het mom van het bedanken van de filmbezoeker. Niet geheel onterecht, want de met miljoenen overgoten werknemers van het conglomeraat genaamd Hollywood hebben al hun rijkdom natuurlijk uiteindelijk aan de filmfanaten te danken.

[gv data=”Mzsl9hcTQkw”][/gv]

Daarnaast moet ik het even hebben over de gigantische Oscar-snub die Baby Driver heet. Dit pareltje werd dit jaar voor drie Oscar genomineerd (Sound Editing, Sound Mixing en Film Editing). Je hoeft de film niet gezien te hebben om te begrijpen waarom Baby Driver in die categorieën had moeten winnen.

De gehele film is namelijk gemonteerd op de muziek. Letterlijk iedere nooit wordt visueel gerepresenteerd door een al dan niet abstracte invulling van de tekst, het thema en de maat van de muziek. Alle drie de beeldjes gingen daarentegen naar het zwaar overgewaardeerde Dunkirk.

[gv data=”uRmShuvY_Xo”][/gv]

We sluiten de lijst van bijzonderheden af met een wel heel aparte acceptatiespeech van Frances McDormand, die de Oscar voor Lead Actress won voor de film Three Billboards outside Ebbing, Missouri. Aan de ene kant was het een mooie, oprechte speech over gelijkheid, maar tegelijkertijd kwam ze simpelweg manisch over. Natuurlijk sta je daar voor een gigantische zaal met een hoog percentage miljonairs en kijken er nog een miljoenen mensen mee, maar het was een beetje raar…

[gv data=”-86vgvZGMs4″][/gv]

Ze sluit de speech af met een begrip dat mensen buiten het Dolby Theatre waarschijnlijk niet kennen: ‘inclusion rider’. McDormand pleit hier voor het gebruiken van de ‘inclusion rider’ door acteurs in Hollywood. Het betreft een clausule die acteurs in hun contract kunnen laten opnemen waarin staat dat er een zekere hoeveelheid diversiteit moet zijn in de cast/crew.

Hoe dan ook, dat waren de Oscars weer. Zijn jou nog dingen opgevallen of hadden andere films uit het afgelopen jaar volgens jou meer erkenning moeten krijgen? Laat het weten in de comments!

Foto @ FREDERIC J. BROWN/AFP/Getty Images

2 reacties

  1. Blijft natuurlijk interessant dat de hele superhero afdeling heeft berekent dat het niet nodig is om zo’n nominatie voor zo’n beeldje hoeven te kopen om toch genoeg winst binnen te kunnen halen.

    En voor de gelijkheid; zal ik alle films opzoeken op imdb om te kijken of ze interessant genoeg zijn om te downloaden.

  2. Ah het jaarlijkse deugfestijn van hedonistisch Hollywood. Hoeveel coke zou er doorheen gegaan zijn? Heeft 1 van die miljonairs nog iets nobels geroepen over armoede?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *