Docent raakt van de leg door tech in de klas

Docent raakt van de leg door tech
Geen groter leedvermaak dan een docent die loopt te klungelen met beamer of smartboard.

Uit echt onderzoek van Samsung en de Universiteit van Tilburg blijkt dat docent ook officieel de kriebels krijgen van technologie in de klas. Leraren willen best technologie vaker inzetten in de les, maar gebrek aan training en lesmateriaal leidt tot stress. En daarom hebben ze er geen zin in.

Gevolg is wel dat het bijbrengen van noodzakelijke 21ste-eeuwse vaardigheden achterblijft. Ook worden zij onzeker bij de gedachte dat leerlingen vaak beter kunnen omgaan met technologie dan zijzelf. Verder zijn ze bang de controle over de les te verliezen en vinden ze huidige lesmethoden voorspelbaarder en beter geschikt voor de leerdoelen. Als er techniek wordt ingezet is het vaak via een tablet.

Om leraren digitaal wegwijs te maken, start Samsung met YouTuber Dylan Haegens de campagne #vlogjeleraar. Tijdens de campagne daagt Dylan zijn kijkers uit de les van hun leraar te vloggen. Deelnemende leraren maken kans op YouTube-les van Dylan, terwijl de leerlingen uit die klas een meet & greet winnen met Dylan.

Concurrent Microsoft probeert technologie in het klaslokaal te krijgen met Minecraft.. Bij deze iPad-scholen zou het tech-niveau van de docenten vermoedelijk wel op peil zijn.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *