Draadloze Oculus Rift zorgt voor levensecht holodeck

holodeck
Het is nog net geen Star Trek, maar Duitse geleerden komen een heel eind met deze draadloze versie van de Oculus Rift en wat vernuftige software.

Wetenschappers van het Duitse Max-Planck-Institut hebben dankzij een draadloze Oculus Rift, een stel camera’s en een grote lege kamer een nieuwe stap gezet op het gebied van virtual reality (VR). Door de ‘speler’ tot op de millimeter nauwkeurig te volgen met infraroodcamera’s en een techniek die in de buurt komt van motion capture, weet het programma precies waar de speler is, waar hij heenkijkt en waar hij naartoe gaat.

Omdat er in dit unieke geval gebruik wordt gemaakt van een speciale Oculus Rift zonder draden en kabels, is de persoon daardoor volledig vrij om te gaan en staan waar hij wilt. Net zoals met een holodeck uit Star Trek, dus.

Sluwe trucjes
Deze vrijheid doet veel om mensen nog sterker te laten geloven dat ze zich ergens anders bevinden op het moment dat ze de Oculus aanzetten. Wat sluwe trucjes in de software zorgen er bovendien voor dat de 32 bij 32 kamer volledig wordt benut. Als spelers bijvoorbeeld twee passen vooruit zetten, gaan ze er in de Oculus-wereld vier naar voren. Ook kan het maken van bochten aangemoedigd worden door de spelwereld heel subtiel naar een kant op te draaien, zodat de speler het idee krijgt dat hij zich bij moet stellen. Dit moet voorkomen dat je niet tegen muren opbotst terwijl je eigenlijk aan het genieten bent van een waanzinnig uitzicht op de top van een berg.

In onderstaande video legt één van de onderzoekers nog eens haarfijn uit hoe deze potentiële revolutie op het gebied van VR precies werkt. Je ziet er misschien een beetje ongelukkig uit met die drie voelsprieten op je hoofd, maar daar heb jij op dat moment natuurlijk geen last van.

[gv data=”7ZPs7knvs7M”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *