Duitse IT-beurs CeBIT is niet meer

Eerste-CeBIT-1986
Na 32 jaar is dit IT-icoon ingehaald door… Digitalisering.

In 1986 werd IT-beurs CeBIT voor het eerst als zelfstandig evenement georganiseerd. Daarvoor was het sinds de jaren ’70 een onderdeel van de Hannover Messe. In de jaren die volgenden groeide deze beurs uit tot het mekka voor de IT-liefhebber. De combinatie van de nieuwste ontwikkelingen op IT-gebied, de mooiste innovaties en de gezellige sfeer maakten dat deze beurs een feest was voor bezoekers en exposanten. Langzaamaan groeide de beurs uit tot een begrip en jaarlijks hoogtepunt op de beurskalender.

2001 was het meest populaire jaar voor deze beurs. Toen bezochten liefst 810.000 mensen de enorme hallen. Volgens bezoekers kon je er toen rustig een dag rondlopen om bij het weggaan te concluderen dat je nog een hal vergeten was. Vorig jaar bleken er uiteindelijk nog 116.000 betalende bezoekers te vinden, waarvan er slechts 78.000 de bedrijfsmatige hallen bezochten. Al tijdens de beurs klaagden exposanten over de lege gangpaden. Ook bezoekers waren niet tevreden, want de beurs was veel kleiner geworden. Men gaf aan dat het vooral een leuk moment was om oude bekenden te zien maar dat de beurs eigenlijk niets nieuws meer bood. In november 2017 was er 18.000 m2 standruimte verhuurd voor de editie van afgelopen zomer. Dit jaar bleef de teller in november steken op slechts 6.000 verhuurde vierkante meters. Dit was, in combinatie met de kritiek op de vorige editie, reden genoeg om de stekker uit het evenement te halen.

Bill-Gates-CeBIT

In de hoogtijdagen kwam Bill Gates in eigen persoon naar de CeBIT om Windows95 te promoten. Voor de laatste editie wilde Microsoft geen stand meer huren.

De organisatie van de beurs zag al langer dat er iets moest veranderen. Men heeft eerst geprobeerd de beurs een zakelijk karakter te geven en niet meer open te stellen voor particulieren. Dit kwam het bezoekersaantal niet ten goede. Ook heeft men geprobeerd er een gecombineerd evenement van te maken, waarbij een deel open was voor consumenten en deel voor bedrijven. Ook dit plan was niet succesvol. Particulieren klaagden dat ze niet alles konden zien en bedrijven vonden dat het verkeerde publiek kwam. Dit bleek toen men de vaste plek op de beurskalender verruilde voor de maand juni. Het idee daarachter was om er dan een meer festival-achtige sfeer van te maken. Grote spelers in de IT vonden het een leuk idee, maar niet het goede publiek. Investeringen bleven dus uit.

Een ander probleem vormde de digitalisering. Waar men vroeger naar de CeBIT kwam voor de laatste snufjes en nieuwste vindingen kan men tegenwoordig productlanceringen via livestreams meemaken en zijn er overal online filmpjes en reviews te vinden. Daarnaast lanceren merken steeds vaker eigen tech events. Hierdoor werd de beurs steeds vaker een soort outlet-shop waar vooral Aziatische merken hun waar probeerden te slijten. Nu is het doek gevallen en kan de CeBIT in het illustere rijtje van legendes uit het verleden, zoals bijvoorbeeld de AutoRAI.

Onder de voormalige bezoekers overheerst een gemengd gevoel van nostalgie en berusting.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *