E3 2019: Inspiratieloze game-industrie in een notendop

Auteur: , Geen reacties
Game industrie, kom op man

De game-industrie zit in een sleur en dat is nergens zo duidelijk als op de E3.

Als gamer kijk je jaarlijks natuurlijk maar naar een paar dagen per jaar uit; begin juni vindt ieder jaar de Electronic Entertainment Expo (E3) plaats. Hier worden alle grote games, nieuwe hardware en services aangekondigd en getoond aan het publiek. Nee wacht, dat was slechts ooit zo.

Disclaimer: Op het moment van schrijven heeft de Nintendo persconferentie nog niet plaatsgevonden. Alle onderstaande meningen zijn dus gebaseerd op de overige persconferenties van onder andere Bethesda, EA, Square Enix, Ubisoft en andere grote ontwikkelaars/uitgevers

De eerste E3 die ik live volgde (midden in de nacht, Nederlandse tijd) was in 2015. Onder andere Fallout 4, Killing Floor 2 en een hoop andere goed ontvangen games werden onthuld. Sindsdien is mijn motivatie om een paar dagen lang te slapen terwijl ik ’s nachts naar een PC-scherm staar gekelderd. Waarom zou ik?

Om te stellen dat de E3 zijn magie heeft verloren, zou godslastering zijn in de ogen van gamers. Desalniettemin is de afgelopen E3 weer overduidelijk een afspiegeling van de huidige game-industrie geweest. Totaal geen vernieuwing en iedere keer hetzelfde liedje en daar zijn velen, na 76 Fallout’s wel klaar mee. Voor de duidelijkheid, er zijn er geen 76 gemaakt, hè, is maar een grapje.

Presentaties tijdens de E3 zijn altijd zo houterig als pinocchio en zo nep als de tieten van een pornoster. Niet gek, want de gehele gaming community bekijkt je door een vergrootglas. Daarom is zo’n beetje alles ingestudeerd en voorbereid. Het nadelige daarvan is dat presentaties, die veelal een uur of 2 duren, ingekookt kunnen worden tot zo’n 10 minuutjes eigenlijke informatieverstrekking en een half uurtje trailers en beeldmateriaal.

En als we dan eindelijk sporadisch een nieuwe game te zien krijgen, zijn het bijna altijd sequels van gevestigde series. Kijk naar de grootste aankondigingen van deze E3: Watch Dogs: Legion, Doom: Eternal, Fallout 76 (update), The Divison 2 (DLC), Rainbow Six Quarantine (spin-off), Halo Infinite, Ghost Recon Breakpoint, Gears 5, Final Fantasy VII (remake), Ori and the Will of the Wisps en ga zo maar door.

Natuurlijk zijn er ook nieuwe I.P’s aangekondigd, waaronder The Outer Worlds, Ghostwire: Tokyo, Star Wars: Jedi Fallen Order en Marvel’s Avengers. Die laatste twee borduren dan wel weer voort op een bestaande franchise, wat ook weer een beetje vals spelen is.

Wel kregen we professionele badass Keanu Reeves te zien als een hoofdrolspeler in het belachelijk veelbelovende Cyberpunk 2077. En ja, Cyberpunk 2077 had het prima gedaan zonder sterrencast, maar blijkbaar is de sympathieke Amerikaan nodig om kopieën te verkopen. Toch waren Reeves en een aantal aankondigingen flinke hoogtepunten in het diepe dal dat E3 2019 heet.

Want ja, de game-industrie perst wederom spin-offs, sequels en reboots uit terwijl vernieuwende games uitblijven. Dit kan ervoor zorgen dat gamers franchise-moe worden. Aan de andere kant blijven games zoals Call of Duty, Assassin’s Creed of FIFA (lees hier alles over FIFA 20) belachelijk goed verkopen. De harde kern maakt het dus blijkbaar niet uit dat ze ieder jaar voor dezelfde game betalen.

Tegelijkertijd zorgt dit voor een stagnering in de industrie zelf. Als we met z’n allen dezelfde herkauwde brei blijven slikken, worden ontwikkelaars ook niet gedwongen om risico’s te nemen of vernieuwende elementen in hun games te verwerken. Gamejournalisten zijn niet kritisch genoeg over steeds weer opgeblazen titels die eigenlijk toch niet zo bijzonder blijken te zien. Ontwikkelaars schrappen veelbelovende project en pompen geld in projecten die zeker een stevige smak geld gaat verdienen.

Mja, het is een geweldige tijd om gamer te zijn met ontwikkelingen als Google Stadia (met Ubisoft), de aankomende PlayStation 5 en de reeds onthulde nieuwe Xbox. Maar aan de andere kant heb je niets aan al die revolutionaire platforms en hardware als er geen geweldige games op te spelen zijn.

Om toch op een positieve noot te eindigen, mogen ontwikkelaars als CD Projekt Red (The Witcher-serie, en nu Cyberpunk 2077) even in het zonnetje gezet worden. Ontwikkelaars zoals zij hebben de onafhankelijkheid, maar ook de grootte om unieke projecten te maken. Ook franchises zoals Call of Duty lijken zich iets zelfbewuster te gaan gedragen, mits de aankomende reboot (ja, reboot) Modern Warfare goed scoort.

Wellicht dat de ‘laagconjunctuur’ van de afgelopen jaren dan eindelijk doorbroken wordt wanneer de nieuwe (en mogelijk laatste) generatie consoles wordt gelanceerd en niemand meer een monster PC-nodig heeft om dikke games te draaien. Misschien dat ontwikkelaars dan weer de stappen durven te zetten waarmee de game-industrie weer een flinke boost krijgt.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).