EA-gate: Ook Need for Speed-lootboxen op de schop

Deze auto symboliseert de aandelen van EA
De nieuwste Need for Speed heet ‘Payback’, maar had net zo goed ‘pay more’ genoemd kunnen worden.

Eerder deze week schreef ik al over de blijvende impact van het EA-lootbox-fiasco op de game-industrie, maar voordat het zover is moet uitgever Electronic Arts zelf alles op een rijtje zien te krijgen. Daarom, zo meldt de uitgever in een blogpost, gaat ook het reeds uitgekomen Need for Speed: Payback volledig omgegooid worden.

[gv data=”uX7aw9lYB2w”][/gv]

Tja, ik ben zeker niet jaloers op het marketing- en executiveteam van EA, want ook het pas uitgekomen Need for Speed: Payback bevat lootbox-problemen en een geïmbalanceerde gameprogressie. EA zegt het zelf genuanceerder: “De launch-periode is altijd zowel druk als spannend en Need for Speed: Payback’s release was niet anders; Een emotionele cocktail van opwinding en spanning. Het is altijd een groots moment als we een game aan jullie – onze spelers – doorgeven.”

EA probeert hiermee dus eigenlijk te zeggen dat ze zich ervan bewust waren dat het publiek wellicht niet helemaal tevreden zou zijn over de meest recente racegame van de uitgever. Dat blijkt, want de Amerikaanse gamegigant hoort zowel over Need for Speed als over Battlefront 2 dezelfde kritiek: “Iets wat we luid en duidelijk hebben meegekregen is dat het veelal te tijdrovend is om meerdere auto’s te upgraden. We zijn het daarmee eens en daarom tackelen we deze problemen en zullen we het blijven aanpakken.”

Need for Speed: Paymore
In mindere mate blijkt dus ook Need for Speed: Payback veelal ingericht te zijn op het terugverdienen (puns, leuk toch?) van centen. In de nieuwste update pakt ontwikkelaar Ghost daarom problemen met progressie in de game aan. Items komen 66 procent sneller in de in-game shop, spelers verdienen meer reputatie en in-game geld bij evenementen en het behalen van missies en – niet geheel onbelangrijk – wordt ook de stabiliteit van de game aangepakt.

Zoals Engadget het niet zo subtiel verwoordt: “Need for Speed: Payback heeft temaken met hetzelfde pay-to-win progressiesysteem [als Battlefront II] sinds de launch een paar weken geleden. Belangrijker nog, de game is op het moment een onstabiele rotzooi die nauwelijks functioneert op Xbox-hardware.”

De eerste update past dus de ingebouwde pay-to-win-systemen ietwat aan en volgens de uitgever zal ontwikkelaar Ghost dus veel extra tijd steken in het ’tunen’ van de racegame. Tot die tijd vind je in dit artikel welke 74 auto’s er onder andere in de game zitten. Daarnaast maakte onze Jarno een lijstje van 5 dingen die je over Need for Speed: Payback moet weten. Spoiler altert: Er staat niets in over het pay-to-win-systeem, want dat laat het marketingteam van EA natuurlijk niet los voor de release van de game.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *