Easyjet gaat een hybride-vliegtuig testen

Boeing Prius
Vliegen slecht voor het milieu? Als het aan Easyjet ligt binnenkort niet meer.

Nou ja, in ieder geval een beetje minder vervuilend. Het nieuwe systeem met F1-style rem-energie en een waterstofbrandstofcel zou per jaar 50.000 ton brandstof kunnen besparen. En als er brandstof wordt bespaard, dan worden er ook minder CO2-tjes uitgestoten. Win!

Het plan dat Easyjet vandaag presenteerde omvat een KERS systeem dat de remenergie opvangt als het vliegtuig neerkomt. Bij het taxiën en bij het opstijgen kan die energie weer als extra boost gebruikt worden. Voordeel daarvan is ook, volgens Easyjet, dat de straalmotoren uit kunnen tijdens het taxiën naar de terminal. Alleen dat al zou 4% van het jaarlijkse brandstofgebruik kunnen schelen.

Naast het KERS-systeem kunnen de electromotoren in de wielen ook aangedreven worden met stroom uit een brandstofcel. Het fijne van een brandstofcel is dat er behalve elektriciteit allen maar water uit komt. Nadeel is dat je waterstof in een vliegtuig moet gaan meenemen. Iets waar de mensheid niet zulke goede herinneringen aan heeft.

De plannen van Easyjet zouden later dit jaar al getest moeten gaan worden in een vliegtuig.

5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *