Een blik op het autodashboard van de toekomst

Een blik op het autodashboard van de toekomst
Met digitale displays zijn de mogelijkheden eindeloos. Toch houdt de auto-industrie krampachtig vast aan het ‘verdigitaliseren’ van bestaande tellers en meters. Kan dat ook anders?

Ja, dat kan. Het Londense Ustwo, makers van de schitterende puzzelgame Monument Valley, heeft een concept van een instrumentendisplay gepresenteerd dat breekt met de huidige designs in auto’s. Op het display wordt op een strakke manier de info getoond die alleen op dat moment relevant is.

De info die je nodig hebt

Voorbeeldje: Als een auto stilstaat is er geen snelheidsmeter te zien, maar verschijnt de actieradius prominent in beeld, afgezet tegen de bestemming waar je heen wilt – die weer gedestilleerd wordt uit je agenda. Pals als de auto in beweging komt wordt de gereden snelheid getoond – met de op dat moment geldende maximumsnelheid als bovengrens – en verdwijnt de actieradius naar de rechterkant van het scherm. De stand van de versnellingsbak wordt aan de linkerzijde in beeld gebracht.

Stilstand:
Een blik op het autodashboard van de toekomst

Rijdend:
Een blik op het autodashboard van de toekomst

Mochten er verraderlijke weersomstandigheden optreden, dan kan dat meegenomen worden in de snelheidsaanduiding. Ook van binnenkomende tekstberichten wordt een notificatie gegeven. De inhoud wordt vervolgens via Apple CarPlay of Android auto ten gehore gebracht.

We vinden het een tof uitgangspunt, om het skeuomorfisme in de huidige displays te vervangen door een slim design, maar het oogt nog wel een beetje saai. En kaal. Mocht je er iets aan toe te voegen hebben: Ustwo heeft het ontwerp en de code op Github gezet, zodat je er zelf mee aan de slag kunt.

Hiero vind je een werkend prototype van de digitale klokkenwinkel. Een videodemo staat op autojunk.

27 reacties

    • @gillesss123: Wat BMW doet is wel mooi, nog wel een wijzertje en een chromen ring, maar erachter het scherm. Niet zo vlak en goedkoopjes ogend, en ook alle mogelijkheden die een leeg scherm met zich meebrengt! Dat vind ik wel geslaagd.

  1. Ik vind zulke techniek aan de ene kant wel mooi maar ook wel jammer. Het ouderwetse gevoel van autorijden is er niet meer. Het is tegenwoordig allemaal glad gestreken door al dat elektronica.

  2. Zoals Mercedes heeft in de S Klasse vind ik perfect, digitaal analoog met alles erop en eraan van navigatie tot je infraroodcamera.

  3. Heb je zo’n mooi scherm waar je alles op kan projecteren, maak je er zoiets saais van. Als je alleen deze info projecteert kan je met zo goed een stuk kleiner schermpje hebben. Ik zou het persoonlijk mooier vinden om daar bijvoorbeeld de wegenkaart te projecteren.

  4. Ik heb toch liever gewoon 2 analoog tellers voor mn neus met een simpele boardcomputer ertussen. 2 kleine tellers voor benzine en temperatuur erbij en voila! Noem me maar ‘ouderwets’.

  5. Op de IAA van 2012 stond een knalgele Audi met achter het stuur verschillende kaarten van circuits. Kon je een circuit selecteren en zo werd vering en andere dingen aangepast naar dat circuit. Zag er grafisch ook heel mooi uit.

  6. Eindelijk komen er vooruitgangen in de displays voor auto’s. Tot een jaar of twee geleden waren dat altijd van die matige 600×400 schermen.

    Ben ook wel benieuwd wat de fabrikanten met deze technieken gaan doen. Ik hoef eigenlijk helemaal niet te weten hoeveel toeren mijn motor draait, het is toch een automaat dus wat moet ik met die info, hetzelfde geld voor de warmte van de motor, olie enz. Nooit naar hoeven kijken dus weg met die info.

  7. Vraag mij af wat hier nou weer het nut van is. ja je weet hoever je nog kan rijden als je stilstaat voor een verkeerslicht maar dat kan je toch ook gewoon in het klein als je rijdt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *