Met digitale displays zijn de mogelijkheden eindeloos. Toch houdt de auto-industrie krampachtig vast aan het ‘verdigitaliseren’ van bestaande tellers en meters. Kan dat ook anders?
Ja, dat kan. Het Londense Ustwo, makers van de schitterende puzzelgame Monument Valley, heeft een concept van een instrumentendisplay gepresenteerd dat breekt met de huidige designs in auto’s. Op het display wordt op een strakke manier de info getoond die alleen op dat moment relevant is.
De info die je nodig hebt
Voorbeeldje: Als een auto stilstaat is er geen snelheidsmeter te zien, maar verschijnt de actieradius prominent in beeld, afgezet tegen de bestemming waar je heen wilt – die weer gedestilleerd wordt uit je agenda. Pals als de auto in beweging komt wordt de gereden snelheid getoond – met de op dat moment geldende maximumsnelheid als bovengrens – en verdwijnt de actieradius naar de rechterkant van het scherm. De stand van de versnellingsbak wordt aan de linkerzijde in beeld gebracht.
Stilstand:
Rijdend:
Mochten er verraderlijke weersomstandigheden optreden, dan kan dat meegenomen worden in de snelheidsaanduiding. Ook van binnenkomende tekstberichten wordt een notificatie gegeven. De inhoud wordt vervolgens via Apple CarPlay of Android auto ten gehore gebracht.
We vinden het een tof uitgangspunt, om het skeuomorfisme in de huidige displays te vervangen door een slim design, maar het oogt nog wel een beetje saai. En kaal. Mocht je er iets aan toe te voegen hebben: Ustwo heeft het ontwerp en de code op Github gezet, zodat je er zelf mee aan de slag kunt.
Hiero vind je een werkend prototype van de digitale klokkenwinkel. Een videodemo staat op autojunk.
Doe mij maar een dikke toerenteller in de midden
@amgmerc: doe mij er maar in het midden
@amgmerc: staat al genoteerd, maar voorlopig doet ook een Ferrari er nog zonder: http://cache.ustwo.com/wordpress/wp-content/uploads/2015/02/ferrari.jpg
@amgmerc: stilstand is achteruitgang.
Dat het anders kan bewijst Tesla al jaren met de Model S.
@fijnkonijn: Die lichtbak van Tesla is zeer stored en bovendien niet blind te bedienen.
@mclovin: je kunt de helderheid instellen en ik heb totaal geen problemen met de bediening. Ik kan de gebruikelijke controls blind vinden. Je kan ze ook niet echt missen by the way…
Spreek je uit persoonlijke ervaring of praat je gewoon iemand na?
(Ik heb een Model S85)
@fijnkonijn: hij heeft een tesla model s 85. Gefeliciteerd ermee
@jordip: Wat is dit nou weer voor zure opmerking, zit je zielig jaloers te wezen
@jordip: tsja ik kan alleen maar zeggen: dank je wel ! 🙂
@fijnkonijn: of bepaalde modellen van renault. Espace, scenic etc
Huh dit was zonet op apparata met dezelfde raguursels.
Ik hou er niet van als een programma voor mij gaat denken. Dus, niets voor mij maar evengoed bedankt.
@Lennaert: dan moet je een ouwe Kadett gaan rijden. Dan mag je al het denken heeeelemaal zelf doen 😉
(heeft ook z’n charmes geef ik toe)
@fijnkonijn: dat doe ik ook, misschien geen kadett maar iets anders oud en mechanisch.
Liever een gewone mechanische teller!
@gillesss123: Wat BMW doet is wel mooi, nog wel een wijzertje en een chromen ring, maar erachter het scherm. Niet zo vlak en goedkoopjes ogend, en ook alle mogelijkheden die een leeg scherm met zich meebrengt! Dat vind ik wel geslaagd.
Ik vind zulke techniek aan de ene kant wel mooi maar ook wel jammer. Het ouderwetse gevoel van autorijden is er niet meer. Het is tegenwoordig allemaal glad gestreken door al dat elektronica.
Zoals Mercedes heeft in de S Klasse vind ik perfect, digitaal analoog met alles erop en eraan van navigatie tot je infraroodcamera.
Heb je zo’n mooi scherm waar je alles op kan projecteren, maak je er zoiets saais van. Als je alleen deze info projecteert kan je met zo goed een stuk kleiner schermpje hebben. Ik zou het persoonlijk mooier vinden om daar bijvoorbeeld de wegenkaart te projecteren.
Ik heb toch liever gewoon 2 analoog tellers voor mn neus met een simpele boardcomputer ertussen. 2 kleine tellers voor benzine en temperatuur erbij en voila! Noem me maar ‘ouderwets’.
@arii: ouderwets
@arii: ouderwetsch ! 😉
@arii The same here, ik zou een auto kunnen laten staan vanwege een digitale teller.. heb er een bloedhekel aan!
Op de IAA van 2012 stond een knalgele Audi met achter het stuur verschillende kaarten van circuits. Kon je een circuit selecteren en zo werd vering en andere dingen aangepast naar dat circuit. Zag er grafisch ook heel mooi uit.
Eindelijk komen er vooruitgangen in de displays voor auto’s. Tot een jaar of twee geleden waren dat altijd van die matige 600×400 schermen.
Ben ook wel benieuwd wat de fabrikanten met deze technieken gaan doen. Ik hoef eigenlijk helemaal niet te weten hoeveel toeren mijn motor draait, het is toch een automaat dus wat moet ik met die info, hetzelfde geld voor de warmte van de motor, olie enz. Nooit naar hoeven kijken dus weg met die info.
Vraag mij af wat hier nou weer het nut van is. ja je weet hoever je nog kan rijden als je stilstaat voor een verkeerslicht maar dat kan je toch ook gewoon in het klein als je rijdt