Een derde Nederlanders gebruikt Netflix-achtige diensten

Een derde Nederlanders gebruikt Netflix-achtige diensten
De populariteit van video-on-demand-diensten is fors toegenomen in Nederland.

GfK laat in het Trends in Digitale Media & Entertainment-onderzoek weten dat ruim een derde van de Nederlandse bevolking één of meerdere video-on-demand-diensten (VoD) gebruikt. Vooral de groep 18-34 jaar is massaal aan het binge-watchen geslagen. Daar maakt 45% gebruik van VoD’s als Netflix, Videoland of Pathé Thuis. Helaas geeft GfK niet aan wat de onderlinge verhouding is tussen de VoD’s, maar waarschijnlijk steekt Netflix met kop en schouder boven de rest uit.

Onder gebruikers van VoD-diensten is de televisie met een aandeel van 74% veruit het favoriete apparaat om op te kijken. Verder merkt GfK op dat het opvallend is dat bijna de helft van de bekeken films afkomstig is uit een abonnementsvorm, terwijl dit voor series al op ruim 80% ligt. Dit zijn de zogenaamde ‘all you can eat’ abonnementen waar je een vast bedrag per maand betaalt.

Muziek downloaden, wie doet het nog?

Verder is de populariteit van straming muziekdiensten ook aan het toenemen. Ook hier zegt een derde van de Nederlanders gebruik van te maken van diensten als Spotify en Deezer. De grootste groep muziekstreamers zijn Nederlanders tussen de 13 en 17 jaar, daarvan zegt 60% dat ze muziek streamen. De populairste platformen hiervoor zijn de smartphone en laptop.

De groei van streaming is inmiddels zo groot dat gebruikers meer streamen dan tegen betaling downloaden. (Iets dat Apple ook bij iTunes merkt en daarom naarstig op zoek ging naar een streaming muziekdienst.)

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *