Elektrische racebaan, maar dan in het groot

The road of tomorrow is electric
De klassieke racebaan met een geleidestrook is er nu ook op realistisch formaat. Wel elektrisch rijden, maar geen zware en met lithium-ion volgepropte accu’s aan boord. Ei van Columbus?

Volvo test in Zweden een soort weg 2.0 van 400 meter lang waarin een geleiderails is verwerkt. Volgens de Zweden om zwaar transport dat lange afstanden moet afleggen van stroom te voorzien. Hiermee kan de elektrische vrachtwagen dus realiteit worden.

De elektrische weg van Volvo

Elektrische voertuigen of plug-in hybrids zijn volgens Volvo niet geschikt voor de lange afstand. vervoersmiddelen constant in contact brengen met een bron van energie, zoals met deze Racebaan XL, is een van de mogelijke oplossingen om dit probleem te tackelen. Afgezien van de enorme aanpassingen aan infrastructuur en het stroomnet die hiervoor nodig zijn, is het natuurlijk wel gaaf dat er autofabrikanten zijn die zich hier mee bezig houden.

Richard Sebestyen, projectmanager bij Volvo Group Trucks Technology, legt het idee achter de geleiderails uit.

“We are currently testing how to connect the electricity from the road to the truck. The electricity flows into a water-cooled heating element, with similar power requirement as an electricity-driven truck.”

3 reacties

  1. Ik vind het echt waanzinning cool. Tegelijkertijd lijkt het me zo ontzettend onhaalbaar om dit daadwerkelijk in te voeren. Hoeveel kost het wel niet om genoeg snelweg hier van te voorzien.

    En in de winter lijkt het me een uitdaging om dit werkend te houden, het sneeuwt best vaak in Zweden.

  2. Idee is wel grappig, maar hoe haalbaar is dit?
    Zoals @Wouter al zegt:; hoe gaan ze dit invoeren in de infrastructuur (als het wat wordt)?

    en wat te denken van de weerstand en slijtage van het contact met de baan. Het lijkt me ook nog eens slijtagegevoelig, als dat constant achter je aansleept. En wat te doen tegen kortsluiting?

    genoeg te doen dacht ik zo!

  3. Het lijkt me enkel zinnig wanneer de vrachtwagens naast een elektrische motor ook nog een conventionele brandstofmotor hebben. Anders kan de elektrische vrachtwagen uitsluitend rijden op stukken waar er stroom van de weg getapt kan worden. Zoiets kennen we al en noemen we trein, tram of metro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *