Episch: Rolls-Royce werkt aan drone-schepen

Rolls-Royce werkt aan drone-schepen
De maritieme tak van Rolls-Royce denkt dat het bemanningsloze schip realiteit kan worden.

Alles wordt bestuurdersloos. Naast zelfrijdende auto’s en autonome vliegtuigen is het zelfvarende schip in dat opzicht niet eens zo’n gek idee. Blue Ocean Development, de zeeschuitentak van Rolls-Royce, werkt al enige tijd aan schepen die vanuit een virtual-reality brug aan land worden bestuurd. Bemanning tijdens de toch is niet langer nodig. Bloomberg heeft de details.

Volgens Rolls-Royce zijn de drone-schepen goedkoper, veiliger en minder milieuvervuilend. Oskar Levander, ingenieur bij Rolls-Royce, zegt dat schepen door het verwijderen van de brug, personeel en ander materiaal 5 procent lichter worden en daardoor 12 tot 15 procent minder brandstof verbruiken. Bemanningskosten zouden nu nog 44 procent van de totale kosten in beslag nemen, iets dat met een drone-schip stevig gereduceerd kan worden. Met de nadruk op kán.

Rolls-Royce werkt aan drone-schepen

Er zijn uiteraard genoeg instanties die er niets in zien, ieder met hun eigen belangen. De grootste vakbond voor zeevaarders is tegen, evenals Derek Hodgson van de International Association of Classification Societies, die meent dat het niet veilig is:

“Can you imagine what it would be like with an unmanned vessel with cargo on board trading on the open seas? You get in enough trouble with crew on board. There are an enormous number of hoops for it to go through before it even got onto the drawing board.”

2 reacties

  1. Niet te dicht bij de kust van Somalie varen. Of je zet een flinke lading stroom op het schip elke 10 minuten…. Altijd weer een verrassing voor de haven die daarna wordt aangedaan…

  2. “De grootste vakbond voor zeevaarders is tegen.”

    Hebben die mannen een vakbond?!? Ik dacht dat alle matrozen tegenwoordig papier- en rechtenloze Maleisiërs/Filipinno’s/Gambiërs/etc… waren.

    Ik zie het nog niet direct gebeuren dat zo’n gigantische schepen volledig vanaf het land zullen bestuurd worden. Ik denk eerder aan kolonne’s van kleinere schepen, waarvan er slechts één een bemanning heeft en de rest van daaruit bestuurd wordt.

    Zeker op gebied van defensie biedt dat interessante mogelijkheden. Kleine bootjes, niet groter dan een ouderwets vissersbootje, die eigenlijk drijvende, snelle en zeer wendbare kanonnen zijn. 100 stuks daarvan kosten waarschijnlijk nog steeds maar een peulschil van een doorsnee destroyer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *