EU: Sociale media moeten onmiddellijk voorwaarden wijzigen

Schurken, die sociale media
Onder andere Google+, Twitter en Facebook houden er schimmige praktijken op na.

Vera Jourová, Eurocommissaris van Justitie, stelt dat techbedrijven zich in Europa beter aan Europese regels moeten houden. Volgens de Commissie krijgen ze steeds vaker klachten van consumenten die “slachtoffer zijn van fraude en oplichterijen via sociale media. Daarnaast zijn bepaalde terms of services in strijd met de Europese consumentenwetten.”

Klare taal van de Europese Commissie (ongeacht welke partij je hebt gestemd), want voor fraude is niemand en de EU stelt het wel aan de kaak. Zo zouden onder andere Google+, Twitter en Facebook een waarschuwing hebben gekregen van de Commissie, om binnen een maand hun voorwaarden aan te passen. Anders zouden er wel eens boetes en andere sancties ondernomen kunnen worden.

In het rapport stelt de Commissie dat advertenties veelal niet herkenbaar waren als reclame, wat wel een vereiste is. Ook zouden mensen gemakkelijk bedrogen kunnen worden door nep-acties en zou men soms niet in staat zijn om online aanschaffen terug te draaien. Deze en veel meer andere Europese wetten werden door de Amerikaanse miljardenbedrijven overtreden.

Het is niet de eerste keer dat de sociale media verdacht worden van absurde praktijken en misbruik van mazen in de wet. Eerder werd Facebook op het matje geroepen nadat ze kinderporno niet hadden verwijderd. Ook werd Google recentelijk nog voor machtsmisbruik onderzocht.

EĂ©n reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *