Ex-topman Google haalt miljoenen op met Adblock-blocker

Ex-topman Google haalt miljoenen op met Adblock-blocker
Heb je een hekel aan internetadvertenties? Grote kans dat je een Adblocker geïnstalleerd hebt. Dat hebben websites natuurlijk liever niet, dus het is logisch dat er veel interesse is in de Adblock-blocker van Ben Barokas.

Barokos was werkzaam bij Google, nadat hij zijn advertentiebedrijf Admeld voor 400 miljoen dollar aan de zoekgigant had verkocht. In 2014 vertrok hij weer om voor zichzelf te beginnen, al bleef hij wel in de advertentiebranche hangen. Barokos ontwikkelde namelijk een blocker (Sourcepoint) voor Adblock-plugins, zodat gebruikers van de adblockers geweerd kunnen worden.

“Ik ben het ermee eens dat internetters de vrijheid hebben om advertenties te blokkeren. Dat betekent echter ook dat uitgevers mogen beslissen om hun website af te schermen, want zij hebben hun bestaansrecht te danken aan deze advertenties”, legt Barokos uit in de Financial Times. Die filosofie slaat duidelijk aan, want Sourcepoint heeft tien miljoen dollar opgehaald bij investeerders.

Sourcepoint is overigens niet alleen geschikt om Adblock-gebruikers de toegang te ontzeggen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eenmalig een bedrag te betalen, zodat websites alsnog volledig advertentievrij blijven.

6 reacties

  1. Advertenties zijn helemaal niet erg, het probleem is alleen dat websites al heel snel eurotekentjes zien vliegen zodra ze zien dat ze geld kunnen verdienen met advertenties. Dit worden er meer en meer totdat je door de advertenties de site amper nog kan bezoeken. Mensen gebruiken dan adblock, de site wil toch meer inkomsten hebben dus komen er nog meer en nog irritantere reclames bij. Veel websites zien niet in dat iemand verzuipen in advertenties juis het tegenovergestelde effect heeft. Een bepaalde reclame te vaak zien of horen is storend, het is kinderlijk eenvoudig om een cap te zetten op het aantal keren dat een unieke bezoeker een advertentie ziet. Maarja dan krijg je minder views en is de CPM te hoog voor investeerders (waarvan er ook heel veel een plaat voor hun kop hebben).
    De juiste balans tussen inkomsten en advertentie vervuiling van je website is heel belangrijk, maar voor veel websites een veel te lage prioriteit.

  2. Een lederen bandje van Apple is net zo duur als een voor een Breitling, echt onzin. Een duur horloge koop je voor heel wat jaren, die Apple Watch kun je over een jaar of 5 weggooien net als je nu bijvoorbeeld een iPhone 3g in je la hebt liggen tussen de oude Nokia’s in je telefoonkerkhof ;P

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *