F1 2018 review: uitgebreide beauty met schoonheidsfoutjes

Auteur: , 24 Reacties
F1 2018 review

Is de racegame net zo spectaculair als het echte Formule 1-seizoen?

Halverwege het Formule 1-seizoen mogen we ons traditiegetrouw opmaken voor de nieuwste racegame gebaseerd op de koningsklasse. De afgelopen jaren heeft Codemasters veel werk verzet om de F1-spellen van een broodnodige kwaliteitsimpuls te voorzien. Na 2006 heeft het maar liefst vier jaar geduurd voordat een studio zich er ook maar aan durfde te wagen om een serieuze F1-game te maken.

Met F1 2017 bouwde Codies voort op de succesformule van 2016. In onze F1 2017 review van vorig jaar kon je lezen dat we bijzonder geënthousiasmeerd waren van de game, maar dan wel met enkele flinke kanttekeningen. In hoeverre F1 2018 ons heeft weten te overtuigen, lees je hieronder.

Vervelende (visuele) maatregelen
Dat F1 2018 de officiële licentie heeft van onze favoriete autosport is natuurlijk prachtig, maar ‘wij fans’ kunnen lang niet alle maatregelen in de echte wereld waarderen. Laten we maar meteen beginnen met de meest frustrerende invoering: die verdomde halo.

F1 2018 Williams

De extra behuizing op de bolides moet zorgen voor meer veiligheid, maar visueel is het geen mooie toevoeging. Daarnaast zorgt het ‘apparaat’ in de cockpitmodus voor de nodige irritatie. Aangezien je TV-scherm 2D is en echte coureurs in ‘3D’ racen, is het effect van de halo in de game een stuk groter. Gelukkig is de middelste steel van de halo weg te halen via het menuscherm, maar het wordt er niet veel mooier op.

De game zelf is echter wel strak. Waar F1 2017 visueel gezien vooral een verfijning was van het voorgaande jaar, is er voor dit jaar heel wat nieuw grafisch geweld gebruikt. Auto’s zijn (ondanks de halo) beeldschoon. Of je nu de felrode Ferrari van Vettel kiest of de Sauber van Leclerc en co, ze zijn allemaal fantastisch nagemaakt. Dankzij de verbeterde physics reageren de auto’s ook een stuk realistischer op het wegdek.

Daarnaast zien de coureurs er een stuk echter uit. In voorgaande jaren leken de personages meer op robots, maar ze lijken nu ook echt menselijke trekjes in hun gezicht te hebben. De banen zelf zien er eveneens schitterend uit, en de nieuwe animaties zorgen voor een verbeterde beleving.

Carrièremodus groter en intenser dan ooit
De centrale spil van alle F1-games is natuurlijk de carrièremodus. Net als vorig jaar is het aan jou de beurt om de wereld te laten zien dat je de skills hebt om voor die wereldtitel te gaan. Of om een puntje te scoren met Williams natuurlijk, want het is aan jou waar je carrière moet starten. Ten opzichte van F1 2017 moet je ook rekening gaan houden met de mentaliteit van een team. Zo zoekt Ferrari een flamboyante coureur die alleen maar voor de winst gaat, terwijl Renault het op prijs stelt wanneer je het team op nummer 1 zet.

F1 2018

Hoe je jezelf positioneert als persoon in de carrièremodus gebeurt niet alleen op de baan, maar ook erbuiten. De interviews zijn namelijk terug van weggeweest. Ooit geïntroduceerd in F1 2010, maar vervolgens zijn ze er zonder pardoes uitgemieterd. Jammer, want de feature had inmiddels al geperfectioneerd kunnen zijn. De herintroductie van nu is wel aardig, maar je krijgt al vrij snel dezelfde vragen óf vragen die nergens op slaan.

Tevens komt het voor dat alle mogelijke antwoorden je niet aanstaan. Vervelend, want alles wat je zegt heeft gevolgen. Zo wordt al snel duidelijk of je je meer een teamplayer waant of een echte egotripper. Wanneer je meldt dat de auto aerodynamisch niet goed in elkaar steekt bijvoorbeeld, zal het moraal in de R&D-kleedkamer van het aerodynamicapersoneel er niet beter op worden. Het tegenovergestelde kan daarentegen ook bewerkstelligd worden, mits het spel je daar qua mogelijke antwoorden de kans voor geeft.

Blijf aardig voor je medemens
De medewerkers van de Research & Development-afdeling wil je het liefst te vriend houden, aangezien R&D nog belangrijker is geworden in F1 2018. Je krijgt meer punten te besteden en kunt dus sneller stijgen of dalen in het veld. Is het moraal van je personeel slecht door je prestaties of uitspraken, dan is de kans groter dat een update mislukt en je nog een keer je portemonnee moet trekken.

F1 2018 R&D

De punten voor je R&D-afdeling scoor je niet alleen in de race, maar ook in de oefensessies waar je allerlei onderdelen als bandenmanagement, racestrategie en kwalificatiesnelheid test. In F1 2018 is het oefenprogramma voor ERS toegevoegd. Logisch, want dit is ook de eerste keer dat we kunnen spelen met ERS. Het Energy Recovery System zorgt ervoor dat ongebruikte, vrijgekomen energie wordt geoogst en hergebruikt. Kortom: hoe meer ERS, hoe harder je gaat. In de game heb je een zestal ERS-settings van nul naar maximaal. In de oefensessie leer je om te gaan met deze spaarzame doch nuttige extra krachtbron.

Agressieve AI voor intense gevechten
Ben je helemaal uitgeoefend, dan is het natuurlijk tijd om de strijd aan te gaan met de AI. De moeilijkheidsgraad is wederom in te stellen op een schaal van 1 tot 110. Helaas kun je deze gedurende een raceweekend niet aanpassen, wat vooral in het begin irritant is wanneer je je eigen niveau moet inschatten. Wat achter het stuur al vrij snel opvalt is de agressiviteit die Codemasters de AI heeft meegegeven.

Het is nog steeds mogelijk om een flinke ‘divebomb’ te maken in de eerste bocht, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Race je fair, dan kun je ook rekenen op sterke concurrentie die niet terugdeinst voor een tikje of twee. Mede door de toevoeging van het ERS-systeem is het uitkiezen van het juiste moment om in te halen of te verdedigen een stuk intenser geworden. Een geslaagde inhaalactie of er juist eentje tegenhouden geeft dan ook echt een kick.

F1 2018 review

Helaas is niet alles van de AI goed te noemen. Zo is het meermaals voorgekomen dat de computer niet eens de moeite nam om een langzaam rijdende wagen te omzeilen, lijkt er nog steeds niet gereageerd te worden op bijvoorbeeld een Safety Car (om even snel van banden te wisselen) en hebben de betere teams teveel moeite met het inhalen van achterblijvers, wat onrealistische gevechten tot gevolg heeft. En een Trulli-trein.

Vloeiend achter het stuur, schokkerig erbuiten
Het racen zelf voelt én klinkt verder heerlijk. Heb je eenmaal de honderden pk’s onder je digitale achterwerk in bedwang, dan is het rijden van de perfecte ronde een heerlijk streven. Er zijn veel nieuwe animaties toegevoegd om F1 2018 meer een simulatiegevoel te geven, maar de game kan nog altijd gezien worden als mix van een arcadegame met simulatie-elementen. Daar is uiteraard niks mis mee, maar verwacht geen hyperrealisme zoals in Assetto Corsa.

Ook is te zien dat de beelden van het spel een stuk vloeiender lijken dan voorgaande delen. Achter het stuur dan, want de grafische verbeteringen zorgen voor heel wat framerate-issues in cutscenes op én buiten de baan. De game is gespeeld op een reguliere PS4 en lijkt beter te draaien op de Pro-variant, maar ook op die console loopt het niet altijd van een leien dakje. Hopelijk weet Codemasters dit in toekomstige patches te verhelpen.

Choose wisely
Ben je klaar met een Grand Prix-weekend en heb je voldoende punten verzameld, dan is het tijd om te gaan investeren in verschillende aspecten van je bolide. Kies echter verstandig, want soms kan extra betrouwbaarheid op de lange termijn voordeliger zijn dan de zoveelste motor-upgrade. Je mag immers nóg minder vaak onderdelen vervangen dan vorig jaar. Doe je dit wel, dan zal dit resulteren in een gridstraf. Gelukkig slijten deze ten opzichte van F1 2017 een stuk minder snel, maar toch.

Wat Codemasters vorig jaar ook probeerde was de levensduur van de carrièremodus te rekken. Helaas was het R&D-systeem niet heel erg uitgebreid en nogal voorgekauwd. In F1 2018 weet je echter niet welke updates er in de nabije toekomst beschikbaar zijn én krijg je te maken met grootse wijzigingen wat betreft de bouw en onderdelen van de auto. Het is vervolgens aan jou de keuze om te kiezen op welke onderdelen je je gaat focussen, waarna het nog maar de vraag is in hoeverre je de concurrentie nog bij kunt benen in het volgende seizoen, wanneer de nieuwe regels ingevoerd zijn. Al met al een leuke toevoeging en zeker de moeite waard om mee te maken.

F1 2018 review BMW

Klassieke wagens en evenementen uitgebreid
Net als het vorige deel is er weer ruimte voor het besturen van klassieke racemonsters. De meest in het oog springende nieuwe bolide is die van Brawn GP, de oerlelijke eendagsvlieg die Jenson Button in 2009 naar het kampioenschap leidde. Ook de Williams-BMW FW25 uit 2003 is aanwezig. De historische wagens zijn zowel los te besturen in evenementen als in de carrièremodus. Na twee of drie raceweekenden krijg je de vraag voorgelegd of je in een van de twee beschikbare ‘Classic Events’ wil deelnemen.

Geen behoefte aan een eigen alter ego die zich naar de top racet? De Championship-modus is gelukkig nog altijd aanwezig. Je vindt hier verschillende mini-kampioenschappen, verschillend qua opzet, wagens en deelnemers. Je kunt er ook voor kiezen om een ‘gewoon’ seizoen mee te maken van het 2018-seizoen met je favoriete coureur. Hou je niet van gekke poespas, maar wel van lekker racen, dan kun je alsnog met een gerust hart F1 2018 in huis halen.

Multiplayer nog steeds niet je van het
In de review van vorig jaar waren we erg kritisch op de multiplayermodus van F1 2017. Terecht, want deze voelde en voelt nog steeds bijzonder kaal aan. Er is weinig bijzonders te beleven, en je bent er snel klaar mee wanneer je voor de zoveelste keer in bocht 1 al van de baan wordt geramd door een digitale Maldonado. De afwezigheid van een ranking-systeem, zoals in Gran Turismo Sport, zou dit probleem voor een groot deel kunnen verhelpen.

Gelukkig zijn ze bij Codemasters ook wakker geworden en is er eindelijk een dergelijk systeem aanwezig. Iedere coureur in F1 2018 online beschikt over een F1 Super License. Hier staan verschillende categorieën in: Rank, Safety Rating en Level. Rank geeft aan hoe goed je bent. Het matchmaking-systeem houdt hier rekening mee en probeert je bij spelers te plaatsen die eenzelfde niveau hebben. Safety Rating gaat erom hoe zorgvuldig jij racet online. Ook hier geldt: des te beter je je aan de regels houdt, hoe groter de kans is dat je bij andere ‘schone’ gamers in een lobby wordt neergezet.

F1 2018 review

Als laatste is er nog Level. Dit aspect toont aan hoe ervaren je bent, maar lijkt verder niet veel uit te maken. Helaas hebben we zelf nog niet een volle racelobby mogen meemaken, maar het valt te prijzen dat Codemasters eindelijk actie heeft ondernomen. Als er ook nog rekening wordt gehouden met lag van spelers, dan durft ondergetekende het online avontuur wel weer aan. Het is echter jammer dat er qua content verder niet heel veel origineels te vinden is in de racegame.

Conclusie
Al met al heeft Codemasters met F1 2018 wederom een heerlijke racegame gemaakt. Het spel ziet er grafisch bijzonder goed uit en is dankzij de vele aanpassingen in de carrièremodus ook op lange termijn interessant om te spelen. Helaas voelt het spel op sommige punten nog steeds wat ruw aan. Zo zijn de cutscenes erg schokkerig, is de AI tactisch nog steeds niet heel sterk en raak je waarschijnlijk snel uitgekeken op de multiplayer.

Desalniettemin kan iedere F1-fan met een gerust hart de game in huis halen. Trap je eenmaal het gaspedaal in, dan zal je onder de indruk zijn van de heerlijk rijdende bolides en prachtig vormgegeven spelwereld. F1 2018 heeft vooral voor de singleplayer-liefhebber genoeg in huis om je met veel plezier door alle F1-loze weekenden heen te slepen.

Score: 8,3/10

+ F1 wagens besturen voelt heerlijk aan
+ Grafisch top
+ Meeslepende carrièremodus ook op lange termijn aantrekkelijk
+ Unieke uitdagingen in Championship-modus
+ Selectie aan klassieke wagens uitgebreid

AI tactisch nog steeds niet sterk
Framerate-issues
Multiplayer voelt kaal aan
Interviews voegen weinig toe



24 reacties

Thnx voor de super uitgebreide review. Hoewel ik het spel toch wel ga kopen. Ben gek op racespellen icm met playseat en mijn logitech g29 :)

De online indeling is wel een must. Bij GT werkt het heel goed. PC2 is daarom online een drama.
@87sandyd: Ook mijn ‘set-up’. Een G29 met Playseat Challenge. Uitstekende combi. Maar met zo’n F1 game vind ik het toch een stuk minder leuk.
@viezefreddyw: Zullen we een keertje? Geen f1 dus
@viezefreddyw: ik heb de challenge ingeruild voor een evolution. Vind de stand van de pedalen dan een stuk fijner. Je duwt ze dan naar voren in plaats van naar beneden
@viezefreddyw: Hoe is zo’n Playseat Challenge in de praktijk? Het lijkt mij een hartstikke fijn ding vanwege het feit dat je hem lekker compact kunt opbergen, maar ik vind hem op de foto’s ook wel vrij fragiel ogen.
@Edge: Als je niet een hardcore gamer bent maar af en toe in zo’n ding wilt zitten is het dikke prima. Als je hem uitgeklapt hebt is het net een tuinstoel maar ik vind het prima zitten. Je zit redelijk laag en de pedalen zijn goed verstelbaar.

Ik heb er voor gekozen omdat hij makkelijk op te bergen is. Binnen een minuut heb je hem uitgeklapt staan precies zoals je zou willen. Ikzelf ben ook niet zo groot en zit er goed in maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen boven de 1.85 al gauw te klein is. Ook als je echt vaak en lang wilt zitten is het niet de meest ideale stoel. Maar voor af en toe even lekker een potje racen is het uitstekend. Ben je er klaar mee dan zet je hem binnen een minuut weer ingeklapt weg en zie je hem niet meer staan. Zo voorkom ik gezeik van de vrouw. Is me ook wat waard.
@Edge: Wat @viezefrieddiew zegt klopt als een bus. Aanvulling: de pedalen voelen misschien wat goedkoop maar eenmaal aan het sturen heb je dat gevoel niet.

Ik snap dat je het gevoel heb dat het fragiel eruit ziet en sommige dingen zijn niet echt supersterk. Maar het is veel degelijker dan het eruit ziet.

Laat ik het zo zeggen, na jaren veelvuldig erin te hebben gezeten was die van mij nog prima, is er nooit wat kapot gegaan en heb ik er veel plezier aan beleefd.
@87sandyd: Niet mee eens. Je moet bij pc2 de juiste mensen vinden. Ik zet over het algemeen restricties op A1500 en nergens last van.
@fmgarcia: En in de next gen edities van F1 heb ik nog nooit een race uit kunnen rijden. Of ik word er op het rechte stuk vanaf gereden door AI of het is bocht 1 al klaar door andere online. Door al die ophef over Max de laatste 2 jaar koopt iedere idioot die game. Dan fijn een online lobby in met je controller. En zodra het duimpje begint te trillen gaan ze je eraf rijden. Zal deze editie niets aan veranderen.
@fmgarcia: gelukkig hebben we GT nog, daar werkt het online echt heel goed vind ik. Speel PC2 meestal offline en GT alleen maar online
@fmgarcia: wat je dus eigenlijk zegt is: als je niet zo’n raceseat + stuurtje + pedalen in je woonkamer wil hebben; moet je eigenlijk weg blijven van het online racen?

Aan de andere kant; het zou leuk zijn als dit soort spellen eens wat beter worden met een controller; F1 2017 waren er bochten (bijv op Monaco en Singapore) waar je niet doorheen kwam met de controller.
@gregorius: Ik zeg je eerlijk, dat ik denk dat als ik een uur ga zitten met een DS4, een rondje sneller gaat zijn dat met mn t300. Iedereen mag mee doen van mij. Maar 20 mensen vinden online die er hetzelfde over denken als jij is onmogelijk. Dan moet je dus de echte sims gaan aanspreken! Of een beter systeem verzinnen. F1 17 reed ik ai op 110 dacht ik. Dat was echt aanpoten, maar heb dat gevoel online niet gehad na de 2013 editie.
Ik wil hem erg graag, maar dit jaar is het erg jammer dat het spel al bijna niet meer klopt voordat ie uit is… De grid is zo ongelooflijk anders volgend jaar dat het spel heel snel gedateerd gaat voelen bij mij aangezien het spel ook nog eens erg laat in het seizoen uitkomt
Ik wacht nog wel ff op forza horizon 4.
@dirkiii: dit is drumstellen met appelflappen vergelijken. 2 bijzonder verschillende games, de 1 realistische semi simulator en de andere een controller game voor met je vrienden om 2 s’nachts.
“maar je krijgt al vrij snel dezelfde vragen óf vragen die nergens op slaan.”

Ahh, zit Jack Plooij ook in het spel?
Mooi stukje! Ik ga m zeker niet kopen! Paul Ricard voor €69,- laterrr
Ok, mogelijk wordt mijn reactie dubbel geplaatst, maar op dit moment gebeurt er niets. Voor de zoveelste keer. Ot: ik vind de game grafisch helemaal niet top. De in game beelden van Tweakers zien er zelfs waardeloos uit. Er is tegenwoordig zo veel meer mogelijk.. Maar oordeel vooral zelf https://youtu.be/JIO_jafIl2M
Sinds wanneer heeft Ferrari weer zo’n uitstekende en dildo?
Ik heb ook in f1 2017 dat je met een safety car langzamer moet rijden, maar als je net iets te langzaam door een bocht gaat wordt je ingehaald maar die plek wordt niet teruggegeven, maar als jij weer inhaald om op je oorspronkelijke plek te komen staat er dat dat niet mag omdat het safetycar is. Ik ben een keer van plek 10 naar 20 gegaan omdat iedereen me inhaalde terwijl ik gewoon op tempo reed
Grafisch top?
In vergelijking met wat precies? Dit spel ziet er totaal niet goed uit voor een nieuwe release. Dit is een spel uit 2018 hè mensen! Niet een remaster van een oud spel, of een spel van 2014 wat een nieuwe patch heeft gekregen. Nee, dit is nieuw!. De gezichten worden in alle reviews ten opzichte van 2017 als verbeterd beschouwd, maar je moet je als codemasters toch helemaal doodschamen als elke coureur de zelfde emotionele gelaat in z’n gezicht heeft als Kimi Raikkonen.
No VR, no buy.
Las gisteren in een review dat je de AI makkelijk kan aanpassen tijdens de zogenaamde Full Spec races. Dan rijdt iedereen met dezelfde auto’s en kun je dus de AI goed vergelijken. Haal je iedereen makkelijk in dan draai je de AI wat omhoog en vice versa. En aangezien je elke race de AI weer kan aanpassen kun je dit een beetje finetunen. De instelling van AI kun je vervolgens ook meenemen naar je carrière-modus waarna je dus een heel seizoen een fijnere tegenstander hebt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).