Faalt Rockstar keihard met Red Dead Online?!

Zonde
Er is iets goed mis met de bèta van Red Dead Online.

Rockstar heeft gereageerd op de ophef in de community.

Originele bericht:
Red Dead Online is sinds gisteren beschikbaar voor iedereen die de game bezit. Het zou de nieuwe GTA Online moeten worden; een geldmachine voor Rockstar en Take Two en een onuitputtelijke bron van entertainment voor de spelers. Tot dusver lijkt het daarentegen alleen de eerste helft van dat statement waar te maken.

Kleine disclaimer: Red Dead Online is in bèta en alles zou dus nog kunnen veranderen.

Red Dead Online zou het briljante online broertje van het tevens meesterlijke Red Dead Redemption 2 moeten zijn. Het wilde westen, zo prachtig vertaald in een van de beste games van de afgelopen decennia, zou nu online begaanbaar moeten zijn met je vrienden, tegen andere spelers en in een nóg levendigere wereld. Tot dusver vinkt Red Dead Online al die dingen af.

Knokken tegen andere spelers in geïsoleerde gebieden, missies doen met je posse en lekker de bandiet of goedzak uithangen in een levendige wereld; het zijn allemaal aspecten van de game, maar er is één probleem: geld.

Nu, het verhaal in de singleplayer draait alleen maar om geld. De baas van je gang – Dutch van der Linde – is zelfs een beetje een meme geworden omdat hij constant geld wil hebben en dat wil verkrijgen met steeds gekker wordende plannen. Gekker dan Rockstar’s plan om echt geld te verdienen, wordt het daarentegen niet.

Een kleine rekensom
In de eerste 10 uur van de Online ervaring krijg je alle mechanieken van de game wederom uitgelegd, met name het geld-systeem. Je hebt gewone dollars en gold bars, de premium currency. Een kleine rekensom: binnen die eerste 10 uur – inclusief gescripte verhaal-missies die je slechts één keer kunt doen – kun je heel riant geschat zo’n 500 dollar en twee gold bars verdienen. Je startpistool van kleur veranderen? 12 gold bars, of terwijl 60 uur grinden. Een nieuwe, simpel pistool kopen? 1000 dollar, of terwijl 20 uur grinden. Een fatsoenlijk paard kopen? 42 gold bars of terwijl 210 uur grinden.

Nu, dit zijn slechts enkele voorbeelden van hoe kapot de economie van Red Dead Online is en de cijfers zijn werkelijk absurd. Mensen op Reddit klagen terecht over de belachelijk verhoudingen: een gouden ring kun je voor iets meer dan een dollar verkopen terwijl een blik bonen een dollar vijftig kost. Het onderhouden van je kamp kan flink wat dollars kosten terwijl het een deken op de grond is in de wildernis!

Het ergste voorbeeld wat ik tot dusver heb meegemaakt is het moment dat ik me realiseerde dat kogels een waardevol goed zijn. Ja, je moet munitie kopen en dat is logisch. Maar wanneer je meedoet aan een PvP-evenement (zoals een shootout of de lichte interpretatie van het battle royale-genre) kost dat je dus je open-wereld kogels.

Dat zou niet erg zijn als het niet zo verrekte duur was om je six shooter te vullen met lood. Een evenement levert je op z’n best een dollar of 10 op, maar het kan ook zomaar een paar dollar zijn. Vervolgens moet je nieuwe kogels kopen, eten voor je personage en je paard, je kamp onderhouden, wat bij elkaar meer kan kosten dan dat je in die 5 tot 10 minuten per potje hebt verdiend!

Pay 2 win
Dus, grinden is absurd in Red Dead Online en realistisch gezien totaal niet effectief. Zoals ik al stelde, de bovenstaande cijfers zijn ruime inschattingen; met alle laadtijden, kosten voor eten en munitie en je daadwerkelijke leven meegerekend, is het gewoon onmogelijk om fatsoenlijke gear te krijgen in de game.

Tenzij….. je je echte leven toewijdt aan het virtuele leven in Red Dead Online. Trek je namelijk je echte portemonnee, dan kun je neppe goudstukjes kopen om neppe wapens te kopen. Nu, microtransacties zijn de laatste jaren flink in de minderheid. Het is een verdienmodel waar gamers ontzettend sceptisch over zijn; een game moet gewoon speelbaar zijn zonder te betalen (bijvoorbeeld zoals in Hearthstone of War Thunder), maar voor het gemak moet je echt geld kunnen neerleggen.

Wat Rockstar daarentegen heeft gedaan, is een onmogelijke grind als ‘normaal’ gepresenteerd terwijl echt geld aan de game spenderen realistisch gezien de enige manier is om rond te komen. Dit zijn verhoudingen waar niemand achter gaat staan om de doodsimpele reden dat echt geld gelijk staat aan betere gear; de definitie van Pay to Win. Je kunt betere wapens, upgrades en paarden kopen; allerlei dingen die je letterlijk beter maken dan het plebs dat geen echt geld wil spenderen.

Al met al kan ik me nauwelijks voorstellen dat dit het eindproduct moet zijn; Rockstar zal na berichten zoals deze vast gaan nadenken over de balans in hun belachelijk scheve game. En natuurlijk moet de ontwikkelaar – ondanks het feit dat de game absurd goed verkoopt – ook extra geld moet verdienen om de servers te onderhouden, de game van (content)updates te voorzien en het concept door te ontwikkelen. Maar op deze manier zeg ik howdy partners en rijd ik rustig de prairie over naar een game die mij wel als een normaal mens behandelt, en niet als een gelddrukmachine.

3 reacties

  1. Ik heb nu iets van 5 uur in Online zitten en vermaak mij er prima mee. Heb al een ander wapen gekocht en daarmee red ik mij verkoping wel even.

    Ook zijn de Team DeathMatch potjes vermakelijk met het punten systeem per wapen.

    Als je even verder kijkt dan Reddit of “je wapen van kleur veranderen” dan is er dikke pret te beleven.

    • @donstil: Ik zeg ook niet dat je er geen dikke pret aan kan beleven, in tegendeel! Het is een hele toffe toevoeging, maar de economie is gebroken.

      Laten we eerlijk wezen: als jij een racegame koopt met een toffe singleplayer en je gaat online met je vrienden spelen maar je kunt maar één auto kopen en gebruiken of 200 uur grinden om een veel betere auto te kopen dan ben je toch ook niet tevreden? Zeker als je vervolgens moet racen tegen anderen die echt geld hebben betaald om een zieke sportwagen te kopen terwijl jij met je skelter probeert bij te benen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *