Facebook verspreidt desinformatie, naait Google en Apple

Auteur: , Geen reacties
Is het nou eindelijk eens klaar?!

Het ergste van het hele verhaal? Het kan nauwelijks iemand schelen.

Het was een zwaar jaar voor Facebook en niet alleen vanwege het hagedissengedrag van ‘bedenker’ Mark Zuckerberg in het Amerikaanse congres. Het sociale platform staat de laatste tijd op allemaal fronten omtrent privacy op dun ijs; ze zouden Trump aan de macht geholpen hebben, jouw data doorverkopen en in de nieuwste onthulling, achterhaald door de New York Times, doelbewust desinformatie hebben verspreid om het publiek af te leiden van de problemen binnen het bedrijf.

Concurreren kun je op een heleboel manier doen. Je kunt een product of service voor een betere prijs leveren, je kunt een beter product of betere dienst leveren of je kunt je concurrenten met nep-nieuws kapot proberen te maken om zo zelf positiever naar voren te kunnen komen. Wacht… wat?

De onthullingen van de NYT zijn niet mals, want het bewijst dat Facebook eigenhandig aan praktijken meedoet, die al voor langere tijd indirect in verband worden gebracht met het sociale medium. Het platform huurde Republikeins persbureau Definers Public Affairs (DPA) in om geruchten en leugens te verspreiden over (indirecte) concurrenten zoals Google en Apple.

Die leugens werden vervolgens op deze website gepubliceerd. Als je denkt dat het om een nieuwswebsite of serieus journalistiek platform gaat, dan heb je niet helemaal ongelijk. De eigenaren van de site, DPA natuurlijk, proberen koste wat kost op een betrouwbaar medium te lijken, ook al wordt de site slechts gevuld met berichten van het PR-bureau. Geen legitieme journalistiek dus.

Veel van die berichten gingen in de afgelopen jaren om Google en Apple. De twee bedrijven zijn zeer kritisch tegenover Zuckerberg’s creatie en verdienen in de ogen van het platform dan ook wat wind van voren. Facebook huurde DPA in om deze nepberichten naar buiten te brengen. Vervolgens trapte veel conservatieve (legitieme) media in de misleiding en namen dergelijke berichten over. Dat leverde een slecht beeld op voor Google en Apple.

Nu, die bedrijven zijn natuurlijk ook lang niet perfect, maar ze proberen hun indirecte concurrentie in elk geval niet met bedrog om zeep te helpen. Het ergste van het hele verhaal is dat Facebook de andere twee dominerende tech-giganten alleen onder de bus gooit om zijn eigen hachje te redden; al het negatieve nieuws omtrent het sociale platform is super ongunstig dus als je andere grote bedrijven in een kwaad daglicht zet, vergeten consumenten en journalisten misschien wel eens naar Facebook te kijken.

De toekomst zal ons leren hoe hard Facebook op zijn gezicht gaat en of we eindelijk eens een keldering van de populariteit van het sociale netwerk zullen zien, maar de historie van het bedrijf toont aan dat het niemand een reet kan schelen. Ben jij ondertussen wel klaar met het medium, dan lees je hier hoe je je account verwijdert. Alsof het nog niet genoeg was dat ze zelf nepnieuws verspreiden, houden ze ook stiekem een logboek bij van je telefoongesprekken. Dat is slechts een van de vele schandalen omtrent het omstreden platform, maar Zuckerberg zit ondertussen lekker op zijn jacht van 150 miljoen.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).