Facebook weet hoe je lacht

Nelson Muntz
Heb jij je wel eens afgevraagd hoe jij online lacht, en wat dat over jou zegt?

Heb je er bijvoorbeeld ooit bij stilgestaan dat ‘hehe’ mannelijker is dan een emoji?

Je zou misschien denken dat digitaal lachen een soort van universele taal is, waarbij mensen zich hetzelfde uitdrukken in verschillende steden en landen. Niets is minder waar, zo laat Facebook zien. Hoe wij ons online gedragen wordt al tijden grondig onderzocht – nu weten we voor het eerst hoe mensen lachen op het internet, en wat de verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, jongeren en ouderen. In een interessante Blogpost legt Facebook het haarfijn uit.

‘Data verzamelen’ is natuurlijk Facebook’s core-business, dus het zal je niet verbazen dat er over het digitale lachen een indrukwekkende hoeveelheid cijfers is verzameld. Dankzij Facebook weten we nu onder andere dat emoji in Chicago buitenproportioneel populair zijn, terwijl Seattle vaker dan anderen voor de ‘haha’ gaat. Dat is trouwens de populairste manier van lachen (meer dan 51,4%), gevolgd door emoji (33,7%), hehe (13,1%), en onderaan lol (1,9%). De meeste mensen lachen steeds op dezelfde manier: slechts 20% wisselt.

Aan de verschillende lachen worden ook verschillende betekenissen toegekend. Zo zou ‘Hahahhhhhaahahhahaha’ zoveel betekenen als ‘Dit is zo grappig dat het me niet uitmaakt dat de volgorde niet klopt’.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *