Facebook weet hoe lang jij naar je scherm staart

Facebook Tablet
Het social-media-platform gaat bijhouden hoe lang gebruikers bezig zijn met lezen van een post. Dat je niet liked of reageert betekent namelijk niet dat je niet betrokken bent bij de inhoud.

Facebook zal deze informatie gebruiken om relevantere posts naar de top van je nieuwsoverzicht te brengen, zoals we afgelopen weekend al beschreven. Je hoeft daarvoor dus geen ‘interactie’ meer te hebben met de betreffende post, zoals een reactie of een like. Klikken of kijken is genoeg.

Facebook zegt uitgebreid onderzoek te hebben gedaan naar de manier waarop mensen hun account gebruiken. Zo heeft men ontdekt dat de hoeveelheid tijd die mensen bij een bepaalde post doorbrengen een goede indicator is voor hoe relevant een post voor iemand is. Logisch, een foto van je ex ga je waarschijnlijk niet liken, maar je wil em wel zien.

For example, you may scroll quickly through your News Feed and like a photo of your friend’s graduation, followed by sharing a funny post from your sister. You keep scrolling and happen upon a post your cousin shared detailing everything she did and saw on her recent trip. Her post even includes a photo. You spend time reading her post and the interesting discussion about the best places to eat that had broken out in the comments on this post, but you don’t feel inclined to like or comment on it yourself. Based on the fact that you didn’t scroll straight past this post and it was on the screen for more time than other posts that were in your News Feed, we infer that it was something you found interesting and we may start to surface more posts like that higher up in your News Feed in the future.

Overigens kan Facebook niet registreren of gebruikers in slaap vallen bij de babyfoto’s van hun oud-klasgenoten, de eindeloze reeks kiekjes van mensen achter een glas op een terras, het reisverslag van je tante die een dagje in Madurodam was etc. etc. etc. Goede kans dat je daar binnenkort heel wat meer van gaat zien…

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *