Fail: politie verspilt 400.000 euro aan app

Fail: politie verspilt 400.000 euro aan app
De technologie is inmiddels hier.

De overheid en ICT-projecten. Je kunt er een moppenboekje mee vullen en ook dit is weer zo’n verhaal. Ben je in nood dan bel je 112. Ongeveer iedereen weet dat wel. Een moderne smartphone helpt je daar nog eens bij en bel je per ongeluk het verkeerde nummer (bijv 911), dan zal je alsnog automatisch goed worden doorverbonden.

In deze moderne tijden leek het de Nederlandse politie een goed idee om met een eigen 112-app te komen. Door in plaats van het noodnummer direct te bellen, hoopte de politie dat gebruikers via de app de hulpdiensten gingen bellen. Meest belangrijke functie van deze app was het feit dat de smartphone je locatie doorgeeft wanneer je de hulpdiensten contacteerde.

Het ontwikkelen van deze app heeft volgens RTL Nieuws 400.000 euro gekost. Weggegooid geld, zo blijkt nu. De baanbrekende feature zit inmiddels ingebakken in Android-telefoons en komt ook naar iOS. Wie de hulpdiensten belt zal automatisch een locatie doorgeven. Een app is daarvoor niet nodig.

De politie is van mening dat er niet helemaal sprake is van weggegooid geld. Zo moet de app een eigen beeld- en chatfunctie gaan krijgen om zo toch nog iets te brengen. In hoeverre dit wél een succes gaat worden is nog afwachten. In noodsituaties zullen mensen sneller meteen 112 bellen in plaats van eerst nadenken om een app te openen én dan pas de hulpdiensten alarmeren.

Eén reactie

  1. Duur grapje voor een product met zo’n klein bereik vergeleken het internationale bereik via het OS.
    Wel een redelijk normaal bedrag, had veel erger kunnen zijn. (hoeveel heeft de verschrikkelijke DigiD app ondertussen gekost? Kan hier ook een artikel voor gemaakt worden?)

    Maar hey, ze zijn er dit keer wel wat eerder bij dan het Taxi’s vs Uber geval.
    Verdiend wel wat kudos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *