Far Cry 5 als voorbeeld voor EA, zó doe je DLC!

Auteur: , Geen reacties
Zo doe je DLC

Ubisoft laat met Far Cry 5 zien hoe je downloadable content uitbrengt voor een game.

Vandaag dropt het derde en laatste DLC-pakket voor Far Cry 5; na Vietnam en Mars is het nu tijd voor Far Cry 5 in een met zombies overgoten wereld. Ubisoft heeft met Far Cry 5 een degelijke game afgeleverd, maar wat mij zo enthousiast over de titel maakt, is de DLC zelf. Dus Electronic Arts, als jullie dit lezen, kijk naar jullie collega’s. Zó doe je DLC.

Het is een bekende meme onder gamers, maar tegelijkertijd een kwalijke zaak in de game-industrie. Waar ontwikkelaars en uitgevers een decennium geleden nog mondjesmaat downloadable content uitbrachten, is het tegenwoordig ogenschijnlijk een must om extra content uit te brengen na de release van een game. Studio’s schieten zich hiermee daarentegen vreselijk in de voet.

Battlefield 1
Kijk bijvoorbeeld naar een titel als Battlefield 1 (uitgegeven door EA), die na de release in oktober van 2016 nog 4 uitbreidingen kreeg. Niet alleen duurde het veel te lang voordat de ietwat karige basisgame een uitbreiding kreeg, maar het maakte de community van het spel ook nog eens kapot.

Omdat een deel van de spelers de DLC niet kocht, werd de spelersbasis dus verdeeld over meerdere versies van de game. Tussen DLC-pakketten onderling was ook nog eens veel verschil, waardoor ook de Premium-community op allemaal verschillende servers zat te spelen.

DLC is dus met andere woorden een mes dat aan twee kanten snijdt. Ja, extra content is ontzettend goed voor de levensduur van een game en als fan van een titel geldt al heel snel ‘hoe meer, hoe beter’. Aan de andere kant splitst het de spelersbasis op en wek je als uitgever een nogal krenterige indruk. Ja, ik heb het over jullie, EA.

Hoezo onethisch?
DLC is een fenomeen dat altijd een beetje grimmig zal blijven, omdat je immers extra betaalt voor iets wat eigenlijk al bij de originele game had kunnen horen. Sommige titels hebben een verdienmodel volledig gebaseerd op een jarenlange levensduur van een game, terwijl andere games zich juist richten op de aanschaf van lootboxen.

Je zou daarentegen net als EA er ook voor kunnen kiezen om DLC uit te brengen voor je DLC. Ja, echt waar. De Amerikaanse uitgever flikte het uitzonderlijk immorele kunstje voor The Sims 4, waarbij je een pakket kon kopen dat huisdieren mogelijk maakt. Een tweede DLC-pakket voegde meer items en dieren toe aan het al bestaande pakket. Bij elkaar zijn die twee pakketten praktisch net zo duur als de basisgame zelf. Tja, ik verzin het niet.

Diversificeren, niet uitmelken
En dan heb je een titel als Far Cry 5. Hoewel de game in alle opzichten net zo vermakelijk is als alle voorgangers (dus met wat weinig vernieuwing), is het DLC-beleid van Ubisoft een ware verademing. In plaats van een karige ‘vanilla’ game en tientallen wapen-, voertuig-, skins- en misschien zelfs planten-packs, voegt Ubisoft tot drie keer toe een volledig nieuwe ervaring aan de game toe.

De game – die zich in de tegenwoordige tijd afspeelt – ging in de eerste DLC terug in de tijd, en wel naar Vietnam. De extra content leverde een nieuwe omgeving, nieuwe wapens en een heel nieuw verhaal op. De tweede DLC-pack bevatte een buitenaards tintje, want het nieuwe verhaal speelde zich op Mars af, geheel met ruimtewapens, aliens en nieuwe mechanieken.

En nu is daar de Zombie-modus van Far Cry 5. Wederom gooit Ubisoft het roer volledig om en voegt de ontwikkelaar/uitgever allerlei nieuwe spelelementen, wapens en omgevingen aan de game toe.

Zo doe je DLC
Als je het nog niet door had, stel ik de manier waarop Ubisoft hun game verrijkt met volledig nieuwe content uitzonderlijk op prijs. In plaats van wat karige nieuwe wapens en een soort van nieuwe map, neemt de studio de tijd om nieuwe assets, animaties en mechanieken in de game te bouwen. Je zou zelfs kunnen stellen dat iedere DLC-pack een kleine stand alone game is.

En zo hoort het ook. DLC moet een game verrijken met meer content, in plaats content toevoegen die eigenlijk al in de basisgame had moeten zitten. Uitbreidingen moeten met andere woorden uitbreiden, in plaats van aanvullen wat er al had moeten zijn. Geen wonder dus, dat EA na al die schandalen rondom hun content-beleid er voor Battlefield V eindelijk voor kiezen om de game zonder extra kosten te blijven uitbreiden. Lekker bezig jongens, jullie zijn slechts een paar jaar en tientallen uitgekomen en doodgebloede titels te laat…



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).