Ferrari, Mercedes en Volvo krijgen iOS aan boord

Ferrari California T
Zoals bekend vechten iOS en Android om een plekje in het dashboard van onze auto’s. Op de Autosalon van Genève van die volgende week haar deuren opent, zullen in ieder geval Ferrari, Mercedes en Volvo modellen presenteren met Apple’s iOS in the car aan boord.

Zo weet Financial Times te melden op basis van (uiteraard) anonieme bronnen. Het besturingssysteem dat we kennen van de iPods, iPads en iPhones zal in de auto zaken als de navigatie, telefonie en muziek verzorgen. De genoemde premium merken passen uitstekend bij het premium imago van Apple, maar “geheel toevallig” is Eddy Cue, senior vice president Internet Software bij Apple, ook bestuurslid bij Ferrari. Naar verwachting zullen meer merken volgen.

Apple maakte iOS in the car in 2013 wereldkundig, maar zoals we van Apple gewend zijn werd er over de plannen niet overdreven veel prijsgegeven. Naar verwachting valt de officiële introductie samen met die van iOS 7.1. Op de autoshow van Genève hopen we meer te weten te komen.

[gv data=”M5OZMu5u0yU”][/gv]

21 reacties

  1. Hoe doen ze dat dan qua interface design, bij iOS is er eigenlijk maar 1 stijl maar ik kan me voorstellen dat Ferrari een veel sportiever uitziend iets wil hebben dan een merk als Volvo.

    • @laminaatplaat: Dat vraag ik mij ook af. Bij Volvo past juist iets lekker eenvoudigs. Mooi, overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en zonder allerlei idioterie of poespas. Ferrari moet daarentegen iets bieden dat een sportieve, over the top, uitstraling heeft en Mercedes moet daar weer een beetje tussenin zitten. Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen, want zover ik weet houden de mogelijkheden bij iOS al ver op als je een eigen achtergrondje hebt ingesteld.

      • @Edge: Ok, zo zou je het kunnen bekijken, maar het zijn vooral Apple fan boys die er zo over denken. Ik ben van de iphone overgestapt naar een Android toestel en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Het voordeel van Android is ook dat het open source is en elke fabrikant er dus zijn eigen design overheen kan gieten. Nu wordt het allemaal eenheidsworst en voor een merk als Ferrari lijkt me dat net een minpunt.

        • @fejjie: Dus dat jij overstapt van iOS naar Android zonder spijt maakt het premium?

          Het is juist een nadeel dat fabrikanten er hun eigen schil overheen gieten, Android werkt prima maar is een rommeltje bij sommige fabrikanten.

          Je wilt natuurlijk niet als Ferrari. Volvo of Mercedes dat de schil in de auto totaal niet aansluit bij de schil op het android toestel van je gebruiker.

          Juist daarom kiezen ze voor iOS, gebruiker vind telefoon fijn > Gebruiker snapt auto software direct. Dat heeft gewoon een groot voordeel en ondanks dat de HighEnd Android Gsm’s tegenwoordig heel fijn zijn mist dat nu nog aan Android.

          • @Donstil: Premium is niet meer dan een marketing term in mijn ogen. iOS is niet meer of minder premium dan Android. Je moet gewoon iets zoeken wat je bevalt. En Android is inderdaad een boeltje bij sommige fabrikanten, dat is dan weer een van de nadelen van open source. Maar zelfs dan heb je nog de optie om een aangepast OS te installeren of gewoon de basis Android te installeren.

            En als 80% van de markt een android telefoon heeft moeten ze ook een nieuw besturingssysteem ‘leren’ als ze een mercedes, volvo of ferrari kopen.

          • @Donstil: Ja, dat is een goed punt, maar ik wil de keuze hebben. Ik hoef niet zo nodig een iPad in het dashboard van mijn Volvo. In mijn auto wil ik gewoon een besturingssysteem dat bij de auto past qua look en feel, en voor degenen die dan zo nodig iOS of Android of Windows Phone willen, kunnen ze heel eenvoudig screen mirroring inbouwen.
            En dat wat jij zegt van “Gebruiker vindt telefoon fijn > gebruiker snapt auto software direct” is ook onzin, want vrijwel alle Android-fabrikanten zijn bezig met het inperken van uiterlijke aanpassingen. Daarnaast werkt elke Android telefoon praktisch hetzelfde en is ben je ook daar snel gewend aan het verschil tussen bijvoorbeeld een Samsung schil of HTC schil.

    • @fejjie: Leuk die 80%, maar hoeveel van die gebruikers zit momenteel in een Ferrari, Mercedes of Volvo? Ik vraag me meer af hoe het marktaandeel zich verhoudt tussen iOS en Android gebruikers binnen de potentiĂ«le doelgroep van Ferrari, Mercedes en Volvo. Daar zal vast een onderzoek naar zijn gedaan en aan de hand daarvan zal deze beslissing zijn genomen.

  2. Het is juist logisch dat de ‘premium’ merken zich gaan verbinden aan iOS. Zo vind ik het ook bij de bedrijfsstrategie van Apple passen wanneer zij ervoor kiezen om alleen samen te werken met bepaalde merken. Dit zorgt er namelijk voor dat iOS in the car een exclusief en premium gevoel krijgt.

  3. En geef mij maar Windows Mobile met kaarten waarbij je in ieder geval offline kan navigeren. Weet ff niet of dat bij de andere systemen ook kan.

  4. Super. Moet je binnenkort elke dag naar de benzine pomp, ookal zou ie het 700km moeten uithouden.
    En elke 2 weken moet ie updaten, wat een halve dag kost.
    En door die updates werk na 2 jaar alles 3 keer zo langzaam en moet je wel een nieuw system kopen.

    • @gregorius: Grappig dat ik hier vrijwel niks van herken. Gebruik onderhand al een jaar of 8 alleen maar Apple producten, op de Xboxen na (wat m.i. een fantastisch product is, vanaf de eerste generatie tot en met de One).
      Dit is een beetje zoals een neef van me. Hij heeft al sinds jaar en dag geen problemen met Windows waar anderen hun computer al het raam uit hebben gegooid. Virussen? Nooit.
      Volgens mij ligt het meer aan hoe je er mee omgaat dan aan de daadwerkelijke software/hardware zelf.

  5. Ik zou niet zo blij zijn als ik een auto heb die mij forceert een bepaald OS te gebruiken. Of dat nou Android of iOS is. Zit je ineens in een ecosysteem geforceerd terwijl je gewoon alleen een auto wilt.

  6. Ik ben benieuwd! Volgens mij betekent dit niet dat de andere ecosystemen nu buiten de boot vallen. Maar, de integratie van iOS apparaten gaat nu wel een stap verder dan de rest. Dat is alleen maar goed, omdat het zorgt dat ook andere partijen zich moeten gaan focussen op betere integratie in auto’s. Alleen maar voordelen dus naar mijn idee.

  7. Waarom moeten mensen zo haten op een besturingssysteem?

    Ik zelf bezit een Iphone maar waarom moet je jezelf zo negatief uitlaten over een besturingssysteem? Ik snap dat fanboyism totaal niet..

    Of ik nu een android-toestel had of een ios-toestel het zou mij niet minder kunnen schelen!

  8. Ach die besturingssystemen van infotainmentsystemen, daar hebben we alles al gezien. Van echte embedded systemen, tot Windows ce tot Linux. Men wil nu naar die mobieltjes systemen want veel als beschikbaar. Over een paar jaar blijken die systemen weer te beperkt en komt er wat anders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *