FIFA 20 – Apparata review

Hak em door de midden
Best wel realistisch, herkenbaar maar ook geregeld behoorlijk ongemakkelijk.

FIFA-fans kunnen zich ieder jaar in de handen wrijven voor een nieuwe voetbalgame in de razend populaire serie. En als je een FIFA aanschaft, dan weet je grotendeels wat je kunt verwachten; een grote nadruk of FIFA Ultimate Team (FUT), een paar nieuwe in-game mechanieken en een kleine grafische verbetering. FIFA 20 voelt op basis daarvan als een vreemde eend in de bijt. Het is een FIFA met een paar grote nieuwe features maar dezelfde problemen die een gameplay-ervaring al jaren kunnen teisteren.

FUT
We trappen af met FUT, op basis van EA’s verdienmodel natuurlijk de belangrijkste modus in de game. Het is verfrissend om opnieuw te beginnen wanneer de game net uit is; de meta is nog niet gevormd en iedereen moet wennen aan de nieuwe dynamieken en kwaliteiten van spelers. Althans, als de matchmaking een beetje zou deugen, want ondanks een teruggekeerd ranking-systeem werd ik veelal met spelers gematcht die een objectief beter team hadden dan ik, waardoor ik voordat de wedstrijd begon al op 0-1 stond.

En dat is de pay-to-win-connotatie die de boventoon voert in FIFA 20’s FUT. Wanneer je een team opbouwt op basis van de kwaliteit van spelers wordt de hele ‘puzzel’ een kwestie van getalletjes. En wanneer iemands rechtsback objectief sneller is dan mijn aanvaller linksvoor, dan heeft hij objectief een grotere kans om me te overmeesteren. Dat zit nu eenmaal ingebakken in FUT en dat stoorde me regelmatig.

[gv data=”vgQNOIhRsV4″][/gv]

Toch is de gamemodus opgefrist; menu’s zijn bijvoorbeeld een stuk toegankelijker geworden. Je team aanpassen (vooral het wissel van en naar je club) is een stuk gemakkelijker geworden door een simpel context-menu. Ook geeft de game je op basis van een hele sloot aan challenges en opdrachten genoeg mogelijkheden om – aan het begin van je FUT-ervaring – voldoende pakjes te verdienen.

Het is daarentegen altijd een (volgens EA ‘leuk’) verrassingselement met alle gevolgen van dien. De ene speler heeft een betere FUT-ervaring dan de ander. Dat kan slecht voor je uitpakken en ik kan ook niet anders dan het te beschrijven als een geweldige online ervaring die je af en toe belachelijk meedogenloos op de kast kan jagen.

Volta
Een van de grootste nieuwe toevoegingen aan FIFA is de Volta-modus, een op straatvoetbal geïnspireerde sub-game die je op een kleiner veld plaatst met minder spelers. Er zijn verschillende modi maar het concept blijft hetzelfde: gewoon voetballen. Volta maakt me er pijnlijk bewust van hoe ongelofelijk veel ik FIFA Street (vanaf 2005) mis.

[gv data=”zOsA3mc1xGw”][/gv]

De velden zijn compacter en de doelen zijn wat kleiner in Volta, maar het speelt veelal hetzelfde als een gewoon potje 11v11. Dat is zonde, want in aanloop naar de release zag ik Volta als een spirituele opvolger van FIFA Street, de geweldige arcade voetbalgame die de nadruk legde op stijl en tricks, niet op scoren. In Volta speelt stijl daarentegen nauwelijks een rol en afgezien van de incidentele muur-bal en de standaard tricks die ook in 11v11 nog eens handig kunnen zijn, is het een Volta-gedeelte een beetje een gimmick waar niet veel spelers zich op zullen focussen.

Spelen blijft een tweestrijd
FIFA spelen blijft voor me een constante tweestrijd tussen ongeremd plezier en onhoudbare frustratie. FIFA 20 is enerzijds een bijna eindeloze uitdeler van plezier vanwege alle modi, diversiteit tussen games en het ‘op de bank met maten lekker gamen en schelden’-principe. Aan de andere kant heeft ook FIFA 20 weer alle tergende aspecten die de populaire serie al jaren teisteren.

Zo is de A.I. soms zo dom als een daadwerkelijke voetbal, terwijl het andere keren ogenschijnlijk super-menselijke acties uitvoert. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting voor het doel; EA voegde een nieuw schiet-systeem toe bij vrije trappen en penalties. Naast plaatsing en hardheid kun je – als de speler begint met lopen voor de trap – nog een keer op schieten drukken. Is je timing perfect, dan heb je nagenoeg 100% kans om te raken. Datzelfde systeem zit ook in een gewoon schot verwerkt, dus die perfecte timing zorgt voor vreemde, onnatuurlijk momenten.

[gv data=”-pJmm_DccqQ”][/gv]

Ook stoor ik me nog steeds (en met FIFA 20 erger dan normaal) aan de manier waarop de game passes regelt. Je bent ontzettend afhankelijk van de gratie van de game of je pass aankomt of niet. Meer dan eens kiest een sterspeler als Lewandowski ervoor om de bal voorbij zijn teammaat in de voeten van de keeper te spelen in plaats van de vrijstaande teamgenoot, veel dichterbij en directer.

Dan is er ook nog het commentaar; Sierd de Vos en Jeroen Grueter zijn een welkome toevoeging aan (de Nederlandse versie van) FIFA 20. Ik was wel een beetje klaar met Mulder en Ten Napel. Zoals de twee oudere heren lijken ook de nieuwe commentatoren daarentegen nog steeds af en toe een volledig andere wedstrijd te kijken dan die je speelt. Een terugspeelbal is soms een wild schot op doel of een ‘geweldige steekpaas’ is in werkelijkheid een speler die over de voeten van zijn teammaat struikelt en de bal per ongeluk bij een aanvaller krijgt.

Deze review teruglezend lijkt het bijna alsof FIFA 20 een ontzettend slechte game is, maar het is gewoon FIFA; iedereen weet ondertussen wat hij kan verwachten. Ook deze toevoeging aan de franchise is weer als vanouds vermakelijk. Daarbij moet ik EA nog een compliment geven want het durfde voor het eerst sinds jaren echt iets nieuws te proberen in de vorm van Volta. Ja, de modus is niet baanbrekend, maar in elk geval écht nieuw.

Dat gezegd hebbende blijven oude FIFA-problemen de gameplay teisteren en dat is zonde. Niet omdat de game daardoor niet speelbaar is (al kan het je misschien een keer een controller kosten vanwege de frustratie) maar omdat het zo’n gigantische franchise is. Dan mogen we wat extra zorg en aandacht verwachten maar in plaats daarvan is ook deze FIFA weer zoals de gezichtsuitdrukking van zo veel spelers uit de game – best wel realistisch, herkenbaar maar ook geregeld behoorlijk ongemakkelijk.

• FUT progressie is leuk
  • Menu’s zijn verbeterd
  • EA probeert iets nieuws met Volta